Recenzija filma "Povijest nasilja": Tanka granica dijeli civiliziranog građanina od krvoločnog monstruma

Piše:
petak, 9.6.2006. 16:19
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

DAVID CRONENBERG, kanadski filmski režiser kojeg još i danas na temelju njegovog ranog opusa pojedini kritičari vole nazivati "bolesnim čovjekom", prošle je godine mnoge iznenadio svojom filmskom dramom "Povijest nasilja".

Razlog za to nije bila količina i priroda eksplicitnog nasilja i sličnih "problematičnih" sadržaja u filmu, koliko činjenica da su film mnogi doživjeli "konvencionalnim", odnosno daleko bližim holivudskoj srednjoj struji nego nekakvom "umjetničarenju" koje je trebalo razbijati granice filmskog izražaja. Upravo zahvaljujući toj "konvencionalnoj" reputaciji "Povijest nasilja" je prošla relativno nezapaženo, odnosno izazvala je manje bure od razvikanijih, iako inferiornijih "ozbiljnih" filmova kao što "Planina Brokeback" i "Fatalna nesreća".

Radnja filma, temeljena na stripu Johna Wagnera, je smještena u gradić Millbrook u Indiani, gdje živi glavni junak, skromni i tihi vlasnik zalogajnice Tom Stall (Mortensen). Njegov život predstavlja oličenje svih američkih malograđanskih ideala - ima privlačnu suprugu i dražesnu 5-godišnju kći, a sin-tinejdžer mu je zvijezda školskog bejzbol-tima i obiteljski ponos.

Međutim, tu idilu će brutalno prekinuti dva mračna tipa koja upadaju u njegovu zalogajnicu kako bi je opljačkali i usput se zabavili s mučenjem i ubijanjem zatečenih gostiju i zaposlenika. Na njihovo veliko iznenađenje, Tom se pokaže više nego dorastao situaciji i dvojici baraba je posjet toj zalogajnici posljednji u životu.

Tom odjednom postaje lokalni junak, lice mu se pojavljuje na TV-ekranima, ali skromni vlasnik zalogajnice ne želi ništa osim nastaviti sa svojim mirnim životom. Međutim, iznenadno otkriće ubilačkih sposobnosti ipak ne može a da ne počne mijenjati odnos sa suprugom i djecom, koja ga počinju gledati sasvim drukčijim očima. Da stvar bude gora, po Millbrooku se odjednom počnu motati gangster po imenu Fogarty (Harris), koji tvrdi da je Toma poznavao pod drugim imenom.

David Cronenberg je svoju reputaciju stekao filmovima smještenima u ultramoderne, "cool", visokostilizirane i naizgled savršene svjetove ispod čije fasade su se krila nesavršenost likova koja se ispoljavala kroz katastrofalne posljedice. Malograđanska idila koju opisuje scenarij Josha Olsona vizualno možda nije, ali je duhom vrlo sličan cronenbergovskim utopijama.

Iako se film formalno može smjestiti u konvencionalni hitchcockovski okvir priča o običnim ljudima u neobičnim situacijama, odnosno može se shvatiti kao oda tradicionalnim obiteljskim vrijednostima, za Cronenberga je predstavljao još jednu, i izvrsno iskorištenu, priliku da istraži pravu suštinu ljudske prirode, odnosno koliko je tanka granica koja dijeli "prosvijećenog" i civiliziranog građanina od krvoločnog monstruma. Ono što posebno valja pohvaliti kod filma jest to što dozvoljava gledatelju da sam donosi zaključke, uključujući i dvosmislenu završnicu.

Cronenberg u tome ne bi uspio da iza sebe nije imao uistinu sjajan glumački tim. Mortensen, javnosti poznatiji kao Aragorn iz "Gospodara prstenova", je više nego uvjerljiv kao običan čovjek prisiljen da se suoči s nekim neugodnim istinama o sebi.

Slično se može reći i za Mariju Bello, koja je izvrsno odglumila prilično kontroverznu, pa i fizički zahtjevnu ulogu od koje bi mnoge njene razvikane kolegice digle ruke. Uz Eda Harrisa u prilično zlokobnom izdanju se mora istaknuti i prilično dobri William Hurt u jednoj od najneobičnijih uloga njegove karijere.

DVD-izdanje u našim videotekama je prilično bogato dodatnim sadržajima. Dokumentarac koji opisuje događaje sa snimanja, i isto tako raščlanjuje sve najvažnije scene i dijelove filma, traje sat vremena. Uz njega dolazi izbačena scena, kratki prikaz razlika između američke (cenzurirane) i europske verzije, 9-minutni prilog s kanske premijere. Tu je, dakako, i audio-komentar u kojem Cronenberg iznosi cijeli niz zanimljivih i zabavnih anegdota sa snimanja.

OCJENA: izvrstan (9/10)

uloge: Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt
režija: David Cronenberg