Fiat Panda Hydrogen: Još uvijek samo prototip

FIATOVA težnja da se predstavi kao europski predvodnik i najozbiljnija protuteža japanskim hibridnim inovacijama uzima maha. Zaštita okoliša je na prvom mjestu, a to Panda pogonjena gorivim ćelijama najbolje zna.

Za razliku od većine dosadašnjih projekata gdje ugradnja golemih (i teških) spremnika ide nauštrb komfora, u Fiatu su uspjeli napraviti kompromis koji će jednako zadovoljiti ekologe i ergonomičare.

Treći model iz serije Fiatovih hibrida (Seicento Elettra H2 Fuel Cell i Seicento Hydrogen) u ovom tisućljeću najozbiljniji je pokušaj da se ova koncepcija što prije komercijalizira.

Panda je čistokrvni hibrid i jedan od rijetkih predstavnika koji nema dodatne baterije za pohranu električne energije. Novi Fiatov sustav FCS (Fuel Cell System) je sposoban isporučiti dovoljno energije da opskrbi električnom energijom pogonski (elektro)motor i sve ostale potrošače.

Elektromotor je trofazni asinhroni nazivne snage 60 kW, a Pandi omogućava zadovoljavajuće performanse. Ubrzanje do 100 km/h traje pet sekundi, maksimalna brzina je 130 km/h, a maksimalni kut uspona je 23 %.

S jednim punjenjem (vodika) Panda može prijeći oko 200 km u gradu i nešto više na otvorenoj cesti. Važno je spomenuti da postupak punjenja vodikom traje pet minuta, koliko je potrebno i za punjenje spremnika metana (tzv. auti na prirodni plin).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Srce sustava čine serijski spojene gorive ćelije koje je isporučila talijansko-američka tvrtka Nuvera, tehnološki predvodnik u svom području.

Nadalje, tu je još turbo-puhalo za dovod zraka (neizostavna komponenta je kisik koji u kemijskoj reakciji s vodikom daje električnu energiju), rashladni sustav i prateća oprema poput invertera. Naime, goriva ćelija daje istosmjernu struju (svaka napona 0,7 V), a elektro-motor koristi izmjeničnu.

Dakle, kisik se dobavlja iz atmosfere, a vodik se dovodi iz visokotlačnog spremnika gdje je pohranjen pod tlakom od 350 bara. Spremnik je izrađen od kompozitnog materijala, a smješten je u stražnjem dijelu vozila, ispod prtljažnika.

Pogonski sustav nalazi se u podnici vozila, pa komfor kabine ničime nije narušen. Najveća prednost Fiatovog sustava je visok stupanj iskoristivosti. 60 posto  potrebne električne energije sustav može isporučivati pod 20-postotnim opterećenjem. Nadalje, izvedba je otporna na niske temperature, što je inače jedna od boljki ove vrste hibrida.

U Fiatu pretpostavljaju da će automobili slični prikazanoj Pandi biti spremni za serijsku proizvodnju kroz petnaestak godina.

Ukoliko volite tehniku naša je preporuka nabavka fuel cell car kit-a. Za nešto više od 700 kuna koliko stoji cijeli paket (na fotografiji dolje) moći ćete sami napraviti model automobila koji troši samo destiliranu vodu.

Miljenko Nikolić

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara