Hrvatsko tržište u 2004. godini: Dvostruka pobjeda Opela
HRVATSKO tržište automobila nakon šest godina uzastopnog rasta bilježi silazni trend, te se s 69.598 novih automobila vraća na razinu postignutu prije dvije odnosno tri godine.
Tijekom 2004. godine put do svojih kupaca našlo je 5.371 automobil manje, što je ukupno gledano oko sedam posto manje u odnosu na rekordnu 2003. godinu. Razloga za recesiju ima više, a kao dva osnovna se nameću stroža kreditna politika Narodne banke (skuplji krediti i lizing), te uvođenje većih trošarina u drugoj polovici godine.
Tako je prosječna mjesečna prodaja konstantno padala i ustalila se u zadnjim mjesecima na oko pet tisuća automobila. Trgovci su odgovorili brojnim popustima, pa su se gotovo svi popularniji modeli našli na konstantnoj rasprodaji. Tu se najbolje snašao Opel jedini prodavši više od deset tisuća automobila, koji je s gotovo 15 posto tržišnog udjela maknuo Renault s trona. Isto se ponovilo i u konkurenciji modela: Corsa je na čelu smijenila Clio, a Astra osnažena Classic II izvedbom stigla na treće mjesto.
Pobjednici i gubitnici
Gledano po markama, najveći posao odradio je dakako Opel, te Volkswagen čija prodaja je skočila za 12 %, a tržišni udio s 8.5 na 10.3 %. Uspjeh obje marke leži na odličnoj prodaji čak tri modela. U slučaju Opela, to je svakako Corsa, Astra te Astra Classic. Kad je u pitanju Volkswagen, on dobar rezultat temelji na odličnoj prodaji novog Golfa, Pola, te Passata, koji je usprkos godinama druga najpoželjnija limuzina u Hrvata.
Kad govorimo o gubitnicima, odgovor se nameće sam. Renault je izgubio tron prodavši gotovo 40 posto manje automobila nego 2003. godine, što je rezultat slabije prodaje svih modela, od malenog Twinga, preko Clia i Meganea, pa sve do Lagune. S druge strane, dvije marke koje se od ove godine nalaze pod okriljem istog zastupstva, Nissan i Dacia, bilježe značajan rast popularnosti. Nissan je s 877 prodanih automobila stigao na 16. mjesto, dok je Dacia prodavši 468 automobila prvi put ušla među 20 najprodavanijih. Prema neslužbenim informacijama ove dvije marke bi u 2005. godine trebale ostvariti značajan porsat prodaje. Očekuje se da će samo Dacia prodati više od 1.200 automobila.
Novi ustroj zastupstva pogodovao je korejskoj marci Daewoo, koja se u Hrvatskoj predstavlja iza zvučnog imena Chevrolet. Povoljna cijena i svježa gama bili su dovoljni da Chevrolet zauzme 2.5 % tržišta s 1.738 prodanih automobila i tako pretekne Ford na 12.-om mjestu. Upravo je Ford, uz prije spomenuti Renault, najveći gubitnik na hrvatskom tržištu. Poražavajući rezultati nastavljaju se usprkos novom zastupniku i nešto agilnijoj marketinškoj kampanji. Nesretno 13. mjesto i svega 1.276 prodanih vozila nikako ne može biti zadovoljavajuće za jednu marku, koja u svojoj ponudi ima odlične automobile kao što su Fiesta, Focus i Mondeo.
Sazrijevanje tržišta
Bez obzira na manju količinu prodanih automobila, kupci su tijekom prošle godine potrošili više novaca. Prema procjenama Auto Klub-a potrošeno je čak 2.5 milijarde eura, a kao glavni razlog povećane potrošnje navode se nepovoljniji uvjeti kreditiranja.
Ako pak pogledamo strukturu automobila na ljestvici najprodavanijih, uočljivo je da se kompaktni modeli prodaju sve bolje. Do sada je bilo pravilo da se naši kupci redovito odlučuju za jeftinije modele iz gradskog segmenta. Istina, dva najprodavanija su gradska automobila (Corsa, Clio), ali se zato kompakti kao što su Opel Astra, VW Golf i Škoda Octavia prodaju sve bolje.
Posebno je zanimljivo vidjeti udio dizelaša kroz pojedine modele. Tako na primjeru Citroena možemo vidjeti da kod manjih i jeftinijih modela dizelaši nisu značajno zastupljeni. Primjera radi, od 568 prodanih primjeraka modela C2, tek ih je 69 s dizelskim motorom. Omjer je za dizelaše nešto povoljniji kod većeg C3, koji je u 67 % slučajeva prodan u benzinskoj izvedbi. S druge strane, limuzine opremljene benzinskim motorom nemaju nikakve šanse: Citroen C5 je prodan u 464 primjerka, od čega ih je samo 34 bilo opremljeno benzinskim motorom.
Dobru prođu imali su i skupi automobili. Njemački trio (Audi, BMW, Mercedes) prodao je ukupno 2.794 automobila. Jaguar je osjetno lošiji s tek 41 automobilom. Lexus za sada nema predstavništvo, ali je zato našao put do sedam kupaca. Među prestižnim markama glavnu riječ vodi Porsche s 48 prodanih primjeraka (35 Cayennea, osam 911-ica, pet Boxstera), a prati ga Ferrari (četiri Modene i jedan Scaglietti) i Maserati (dva Coupea). Prodan je još po jedan primjerak Bentley Arnagea, Aston Martina DB9 i Lotusa Elise.
Očekivanja u 2005. godini
Teško je vjerovati da će doći do značajne promjene na tržištu, pa je sasvim realno očekivati prodaju od sedamdesetak tisuća automobila. Što se pak tiče kretanja na ljestvici najprodavanijih, previranja će zasigurno biti i to kao posljedice lansiranja novih modela.
Već su rezultati u prosincu ukazali na nove trendove. Škoda je ostvarila značajnu prodaju plasmanom na treće mjesto, što treba zahvaliti odličnoj prodaji Fabije i nove Octavije.
U prvom djelu godine može se očekivati uspon Citroena kao posljedice lansiranja nasljednika Xsare, te nastavka politike konstantnih popusta. Polovicom godine u prodaju stižu tri nova mališana (PSA-C1 i 107, Toyota Aygo), koja bi mogla uzeti značajan dio tržišnog kolača. Također, dolazak novog Passata itekako bi se mogao odraziti na raspored snaga u klasi limuzina. Isto vrijedi za novi BMW serije 3, kojim bi bavarski proizvođač trebao skočiti na čelo ljestvice premium automobila.
Najprodavanije marke u 2004. g:
Marka |
Broj primjeraka |
Udio |
1. Opel |
10.301 |
14,8 % |
2. Renault |
9.141 |
13,1 % |
3. Volkswagen |
7.191 |
10,3 % |
4. Peugeot |
5.963 |
8,6 % |
5. Citroen |
5.815 |
8,4 % |
6. Fiat |
4.995 |
7,2 % |
7. Škoda |
4.934 |
7,1 % |
8. Toyota |
3.429 |
4,9 % |
9. Hyundai |
2.616 |
3,8 % |
10. Seat |
2.192 |
3,1 % |
Najprodavaniji modeli u 2004. g:
Model |
Broj primjeraka |
Udio |
1. Opel Corsa |
4.800 |
6,9 % |
2. Renault Clio |
4.218 |
6,1 % |
3. Opel Astra |
3.857 |
5,5 % |
4. Fiat Punto |
3.299 |
4,7 % |
5. VW Golf |
2.968 |
4,3 % |
6. Škoda Fabia |
2.778 |
4,0 % |
7. Peugeot 206 |
2.741 |
3,9 % |
8. VW Polo |
2.487 |
3,6 % |
9. Citroen C3 |
2.166 |
3,1 % |
10. Škoda Octavia |
2.056 |
3,0 % |
M.N.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati