Od Zagreba do Splita duplo jeftinije avionom nego autocestom

NAJVEĆI kapitalni objekt ikad izgrađen u Hrvatskoj profunkcionirao je prije dva tjedna. Početna euforija je iza nas, a pošto je Dalmatinu isprobala politička i ina elita, put Splita se uputila naša ekipa, kako bi osobno provjerili što autocesta Zagreb - Split donosi običnom hrvatskom građaninu.

>>> Reportaža: Od Zagreba do Splita u jednom danu

Naš je cilj bio u jednom danu doći do Splita i vratiti se u Zagreb. Kako nismo baš toliki mazohisti da putujemo vikendom u vrijeme gužvi, na put smo se uputili radnim danom, kad je promet slabijeg intenziteta.

Da bi putovanje bilo što ugodnije, ali i jeftinije, u Split smo krenuli Toyotom Prius, prvim i jedinim hibridnim automobilom dostupnim na hrvatskom tržištu. Bestupanjski automatski mjenjač, klimatizacija i vrhunski komfor na Priusu su unaprijeđeni mizernom potrošnjom goriva i minimalnom bukom, pa je vožnja bila zaista ugodna.

Tisuću kuna "Dalmatine"

Vožnja autocestom pokazala se kao ugodno, ali i vrlo skupo iskustvo. Želite li iskoristiti blagodati autoceste i skratiti vrijeme putovanja, te pritom ne narušiti komfor vožnje, potrošit ćete oko tisuću kuna za vožnju u oba smjera.

Osim inicijalnog troška cestarine od 314 kuna, odnosno 157 u svakom pravcu, tu je i trošak goriva. Priče da je Split izgradnjom autoceste A1 od Zagreba udaljen tri sata vožnje dovode do zaključka da bi prosječna brzina automobila trebala iznositi oko 130 km/h, koliko je maksimalna dozvoljena brzina na većem dijelu autoceste. Na većem, ali ne i na cijelom. Ukoliko se držite vremenske granice, očekuje se da ćete na ravnim i preglednim dionicama voziti možda i brže, što mi, usprkos činjenici da vas nitko neće globiti za 10-15 postotno prekoračenje brzine, ipak ne preporučamo.

Brojni usponi i poneko zaustavljanje, uz konstantno upaljen klima-uređaj podižu prosječnu potrošnju goriva i na devet litara, što donosi daljnji trošak od barem 530 kn u oba pravca. Ukoliko se radi o četveročlanoj obitelji, razliku od 156 kuna do 1,000 kuna neće biti problem potrošiti na osvježenje.

Postoje i kompromisna rješenja. Putovanje autobusom do Splita i nazad stoji od 203 do 208 kn po osobi, a traje osjetno dulje nego automobilom. HŽ nudi dva izbora, jeftiniji tzv. brzom linijom koji stoji 250 kn, te brži nagibnim vlakom čija cijena u oba smjera je 320 kn.

Najbrži i najugodniji, te ne nužno najskuplji način je putovanje zrakoplovom. Cijena karte razumljivo varira ovisno o razredu, pa primjerice, idući petak, ukoliko kartu rezervirate danas, možete avionom do Splita po cijeni od 231 kn po osobi, ili 462 kn u oba smjera.

I što iz svega zaključiti osim da će izbor prijevoznog sredstva najviše ovisiti o broju putnika i cijeni koju ste spremni platiti. Najjednostavnije rečeno, automobil je najisplativiji ukoliko njime putuje više od tri osobe, a najjeftinije rješenje i dalje je autobus. Ukoliko vrijeme i komfor nisu na vrhu prioriteta, u obzir valja uzeti i da se do Splita može i "starom cestom".

Miljenko Nikolić

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara