2004. dobra sezona za velike hrvatske putničke agencije
I PORED svih objektivnih i subjektivnih problema u našem turizmu, ne možemo govoriti o slaboj sezoni. Velike i srednje velike domaće receptivne agencije i u srpnju i kolovozu bilježe porast prometa od 10 do 20 posto, a u predsezoni su imale 20 do 30 porasta što očekuju i u rujnu i listopadu.
No imajući u vidu slabije stope rasta kod malih agencija, posebice onih koje se bave privatnim smještajem, na razini cijele 2004. godine receptivne agencije očekuju porast od 5 do 10 posto prometa. Inicijativne agencije na putovanjima domaćih turista po Hrvatskoj bilježe pad potražnje od 10 do 15% ali zato toliki i veći porast na putovanjima u inozemstvo.
Tijek ovogodišnje sezone najbolje pokazuje neophodnost djelovanja domaćih putničkih agencija za hrvatski turizam. Jedino gosti koji su uplatili agencijski aranžman neće nenadano skratiti od-mor i otputovati zbog kišovitog vremena ili cvjetanja mora i jedino će njima biti organizirani do-datni sadržaji boravka u destinacijama koje ih same nisu osigurale svojim gostima. U predse-zoni kapacitete su uglavnom punili jedino iznajmljivači koji su surađivali s putničkim agencijama.
Velike agencije u receptivi iskazuju porast prometa u predsezoni 20 do 30 %, male oko 10 %, one koje posreduju privatni smještaj, posebice u mjestima bez dodatnih sadržaja ili u kojima su bili intenzivni građevinski radovi, pad prometa. U srpnju i kolovozu velike i srednje velike agencije iskazuju porast od 10 do 20 posto, na izletima i turama i više, male agencije od pada prometa do porasta od 10%. Za rujan i listopad sve agencije, velike i srednje velike agencije, osim malih koje se bave samo posredovanjem privatnog smještaja, očekuju rast prometa od 20 do 300%. Na razini cijele 2004. godine receptivne agencije očekuju porast od 5 do 10 posto prometa.
Kod agencija je uočljivo da su bolje rezultate očekuju i realiziraju veće agencije koje imaju i više sredstava za obradu tržišta, koje zatim postižu veći promet. Prema njima se i hotelijeri bolje odnose nego prema malim agencijama pa im daju više kapaciteta, povoljnije cijene, ne otimaju im partnere. Kod manjih agencija bolje su poslovale one koje su radile s više manjih agencija umjesto s jednim velikim organizatorom koji često nije bio dovoljno fleksibilan na tržištu. UHPA već godinama nastoji usmjeriti članice na udruživanje i primjenu modela suradnje kakve primjenjuju i inozemne agencije (franžize, lanci i dr.).
Kao i u predsezoni, i u glavnoj sezoni i posebno u posezoni očekuje se nastavak pozitivnog trenda, posebice s tržišta Velike Britanije, Francuske, Skandinavije, dalekih tržišta. Buking za raspisane ture po Hrvatskoj je veći i više od 25 posto, a krstarenja s drvenim jedrenjacima s garantiranim polascima su dobro popunjena od proljeća do listopadu. Izrazit je porast potražnje za Dubrovnikom i odredištima u Dalmaciji (više Južnoj i Srednjoj). Hoteli u Istri su se tijekom proljeća dobro prodavali, privatni smještaj različito kod raznih agencija, no za glavnu sezonu se ne očekuju povećanja zbog visokih cijena.
Domaća inicijativa je u padu 10 do 15 %. Potražnja je samo za aranžmanima s konkretnim sadržajima boravka ili onima s niskim cijenama, odnosno za last minute ponudama i akcijama.
U prvih pet mjeseci ove godine veliki organizatori su iskazali povećanja od 10 do 20 posto za putovanjima sa sadržajima welnessa, tematskim izložbama, glazbenim priredbama, skupovima, team buildingom. Istovremeno, manje se koristilo privatnog smještaja. Pored stalnog argumenta nedostatka novca, uočava se i trend da putnici sve teže usklađuju godišnje odmore, odnosno da kasno znadu kada će ih moći koristiti. Na korištenje odmora djeluje, uz besparicu, i nepovoljno vrijeme i praćenje športskih priredbi iz vlastitog doma.
Potražnja za putovanjima u inozemstvo je tijekom cijele godine u porastu od 10 do 30 posto (u prosjeku kod velikih organizatora oko 20 posto). I ako i tu ima mnogo upita za last minute aranžmane, razlozi za povećanje su povoljne cijene aranžmana u Turskoj, Grčkoj, Tunisu koji su još lakše dostupni postavljenim čarterima iz Zagreba. U tim zemljama, kao što znamo, cijene su niske ili snižene zbog prošlogodišnje slabije prodaje a uz to se iskazuju u dolarima. Na taj način cijena aranžmana sa zrakoplovom je često ista ili niža od cijena aranžmana sa zrakoplovom u našim odredištima na južnom Jadranu. Koliko god jaka kuna šteti našem turizmu u receptivi, toliko pogoduje u inicijativi. Kod tura autobusom u inozemstvo porast bukinga je 20 do 30 posto, posjeta gradovima oko 10 posto. Znatno povećan je interes za ljetnim odmorišnim aranžmanima u Sloveniji i raznim manifestacijama.
Govoreći o prometu u prvih pet mjeseci ističemo da se u aranžmanima agencija-članica UHPA-e ove se godine skijalo oko 15 posto više Hrvata.
Domaći, tj. subjektivni problemi koji su opterećivali tijek predsezone i početak sezone su dobro poznati ali nije poznato tko će davateljima usluga namiriti izostali dohodak a agencijama potraživanja po žalbama nezadovoljnih gostiju. Ponavljanje već višegodišnjih istih problema u predsezoni (nedovršeni građevinski radovi, nedovršene prometnice u priobalnim mjestima a ove godine i najavljenih glavnih saobraćajnih pravaca, izostanak ili organizacija bez prethodne najave sadržaja u destinacijama, slaba saobraćajna povezanost, izostanak mogućnosti shopinga) ne samo što onemogućuju produljenje sezone nego stvaraju izuzetno loš image destinacija u koji će trebati ulagati i dodatna sredstva da se popravi. Uz to zbog nestručnosti kadrova u prodaji ili namjernih krivih procjena cijene su i pored svih upozorenja iz redova agencijskih djelatnika a i drugih , u situaciji kad su naši konkurenti još više spuštali cijene a već imaju veću ponudu dodatnih sadržaja od nas, za 2004. godinu povećane od 5 do 20% neovisno u novim investicijama, poboljšanju kvalitete i sl. Dapače, ove godine se sve češće pristižu i pritužbe na neljubazno i nestručno osoblje jer, jasno, veća cijena podrazumijeva i višu kvalitetu usluge i sadržaja kako u objektima tako i u destinacijama u kojima se nalaze. Zato nas jako zabrinjava isticanje većeg financijskog prometa uz statistiku o slabijoj prodaji kapaciteta.
Glede cijena koje se ugovaraju za 2005. godinu, osim na dubrovačkom području gdje će rasti, očekuje se da se ni u Istri ni Kvarneru neće povećavati (ali neće ni spuštati) dok se u srednjoj Dalmaciji za sada ugovaraju s povećanjima do 5% ovisno o tržištima i partnerima. Ugledajući se na visoke cijene hotela i privatni iznajmljivači često precjenjuju svoje kapacitete koji su ipak u ovisnosti i o sadržajima destinacije u kojoj se nalaze (osim ako se ne traže oni na osami). A upravo u destinacijama u kojima prevladava samo privatni smještaj takva je ponuda dodatnih sadržaja najslabija. Uz to, previsoke cijene onemogućuju alotmansku prodaju i druge oblike agencijske prodaje privatnog smještaja.
Pomalo se uočava da strani organizatori putovanja, u nedostatku kapaciteta u hotelima, žele alotmanski prodavati privatni smješta a i putnici ga traže jer premda im je to skuplje, žele rezervirati smještaj kod agencija u svojim zemljama koje drže odgovornima ukoliko ne dobiju ugovorenu usluga za novac. No i pored toga držimo da je momentalno najveći problem našeg turizma privatni smještaj. Ne samo zbog nedostatnog nadzora u pogledu financijske discipline nego zbog izostanka mjera organizirane prodaje i uključenja u promidžbu i sudjelovanje u organizaciji događanja u destinacijama a on čini preko 50 posto ukupnih smještajnih kapaciteta u Hrevatskoj. Izostanak kvalitetnih sadržaja boravka, posebice u pred i po-sezoni, posebno je uočljiv u odredištima u kojima prevladava privatni smještaj.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati