Bivši ministar obrane: Ovo je ozbiljan incident, optužili smo Amerikance da lažu
NABAVA 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak neslavno je propala, i to nakon nevjerojatnih pogrešaka Ministarstva obrane te natječaja koji nije bio transparentan. Ministar Damir Krstičević možda i ostane u vladi, no jedno je sigurno: Ovaj bivši general sa svojim ljudima ne može voditi novu nabavu borbenih zrakoplova niti je sposoban raspisati novi natječaj i odlučivati o nabavi vojne flote.
Krstičević, ako i ostane ministar, se više ne smije baviti nabavama vojne opreme
Krstičević je jučer, odgovarajući na pitanja novinara, pokazao ne samo da nije svjestan svoje odgovornosti i svojih pogrešaka već je u namjeri da sebe i svoje ljude oslobodi odgovornosti optužio i američkog veleposlanika u Hrvatskoj. Za bivšeg ministra obrane Antu Kotromanovića riječ je o ozbiljnom diplomatskom incidentu jer smo u ovom slučaju optužili Amerikance da lažu.
No krenimo redom.
Index je u seriji članaka ukazivao na netransparentnost procesa izbora pobjednika natječaja, osobito u dijelu izbora članova Savjetodavnog vijeća za odabir vojnih zrakoplova. Otkrili smo, što nam je i potvrđeno, da je natječaj za nabavu vojnih zrakoplova pripremao umirovljeni general Josip Čuletić koji je ujedno i predstavnik izraelske tvrtke Elbit, koja je i dobila natječaj. Isto tako, bliski prijatelj ministra Krstičevića Gordan Kolak, bivši prokurist King ICT-ja, također je bio član Savjetodavnog vijeća za odabir vojnih zrakoplova.
Zanimljivo je što je Kolak bio i predsjednik Uprave tvrtke DOK-ING, i to od 2012. do 2015. godine. Upravo je to jedna od tvrtki koje su trebale profitirati od posla s Izraelcima. Naime, oni su partneri izraelske tvrtke s kojom sudjeluju u tzv. offset programu. Vjekoslav Majetić, vlasnik te tvrtke, već je bio najavio kako je riječ o značajnom povećanju investicija, a poznato je da ta tvrtka već godinama iz Hrvatske djeluje prema Izraelu.
Prije dva mjeseca bilo je potpuno jasno da od posla nema ništa
Upozorili smo na činjenicu da se pred kraj natječaja za nabavu borbenih zrakoplova očekivalo kako će Hrvatska od najboljih ili od svih ponuđača zatražiti tzv. BAFO, odnosno najbolju i konačnu ponudu, ali to se nije dogodilo. Naime, s BAFO-om bi se natječaj morao produljiti, no uz BAFO smo mogli računati na financijski i tehnički povoljniju ponudu. MORH je to odbio tvrdeći kako bi se tako "narušila transparentnost natječaja".
Prije dva mjeseca objavili smo da je posao s nabavom zapeo.
Naime, Lockheed Martin odbio je produljenje tzv. SLEP programa (Service Life Extension Program). Iz ugovora je jasno da F-16 Barak jedino može letjeti još 3000 sati ako prođe američki program SLEP. Za to garanciju daje proizvođač Lockheed Martin.
Izraelci su prerađivali F-16 vlastitim nadogradnjama koje odudaraju od izvornih postavki tog tipa zrakoplova. Prije "generalke", Izraelci su tako morali poskidati sve prerade na zrakoplovima koji su, podsjećamo, stari 30 godina. Trebali su gotovo posve "ogoliti" svoje zrakoplove prije nego što uđu u SLEP program. Na kraju su Amerikanci u prosincu dozvolili samo prodaju takvih, ogoljenih zrakoplova. Već tada je bilo jasno da od posla neće biti ništa. S druge strane, Krstičević je uvjeravao novinare i javnost kako i dalje sve ide po planu i kako će prvi zrakoplovi stići 2020. godine.
Krstičevićevi ljudi i savjetnici moraju otići
No na kraju se ispostavilo da Krstičević, dok je trajao natječaj, nije imao valjanu američku dozvolu. Valjana američka dozvola je TPT (Third Party Transfer) za prodaju F-16 u izraelskoj konfiguraciji Barak. Takva dozvola je javni dokument i nikako nije klasificiran kao tajna, u što Krstičević bezsupješno pokušava uvjeriti javnost.
Nakon svega teško da Krstičević može, ostane li ministar, voditi novi postupak za nabavu borbenih zrakoplova. Također, upitni su njegovi ljudi koji su odlučivali o nabavi i njegovi posebni savjetnici. Bivši ministar obrane Ante Kotromanović uvjeren je da bi sljedeći natječaj morao nagledati premijer Andrej Plenković.
"Iskreno nemam ideju kojim smjerom MORH kani krenuti nakon svega. Sigurno je da se za eventualni novi natječaj treba puno ozbiljnije i temeljitije pripremiti, svakako bi premijer trebao ovaj put voditi međuresornu koordinaciju", kaže Kotromanović za Index.
Ne može dokument iz javne nabave biti tajan
Naime, Krstičević se nije proslavio kada je prihvatio navodnu izraelsku garanciju za koju i danas tvrdi da je riječ o američkoj dozvoli za prodaju zrakoplova. Krstičević i dalje ne shvaća svoje pogreške pa je tako taj dokument, koji bi eventualno dokazao da su se Amerikanci predomislili, proglasio tajnim. Kotromanović tvrdi da u jednom natječaju kao što je bio ovaj nije moguće takav dokument proglasiti tajnim.
"Nije moguće, pogotovo taj dokument. Nije mi jasno zašto se krije i od koga se skriva. Na natječaju je bio i SAD koji mora potvrditi posao i koji zna što piše u tom dokumentu. Ali po svemu očito je da do danas mi nemamo Third part transfer", objašnjava Kotromanović.
"Ispali smo pravi Balkanci"
Krstičeviću je jučer postavljeno i vrlo direktno pitanje o tome laže li on ili američki veleposlanik. Pitali smo Kotromanovića na kraju može li ovaj posao naštetiti hrvatsko-američkim odnosima i može li ovo okarakterizirati kao diplomatski incident. Američki veleposlanik tvrdi da je na sve upozoravao dvije godine, no očito se MORH namjerno oglušio.
"Ovo je već ozbiljan incident jer smo optužili SAD da laže. Pa valjda oni znaju kakvu vrstu suglasnosti su nam dali. Mislim da nam to neće naškoditi u našim odnosima, ali ispali smo pravi Balkanci", kaže Kotromanović na kraju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati