HAC platio 12 milijuna kuna za posao koji su sami mogli obaviti bez ikakvog troška!

HAC platio 12 milijuna kuna za posao koji su sami mogli obaviti bez ikakvog troška!

Tekst: Petar Vidov
Foto: Arhiva

HRVATSKE autoceste godišnje troše desetke milijuna kuna plaćajući kooperante za izvođenje radova koje mogu obaviti i sami! Potvrdili su nam to dobro informirani izvori unutar HAC-a, a Index je na uvid dobio i dokumentaciju koja dokazuje da se neselektivno potpisuju ugovori kojima se svjesno oštećuje ova državna firma, a samim time i državni proračun!

"Kako je moguće da su poduzeća na rubu propasti, a kooperanti žive kao bubreg u loju?", zapitao se nedavno predsjednik Stjepan Mesić. Mesić je u tom trenutku govorio o situaciji u brodogradilištima, ali ista se formula može primijeniti i na mnoge druge firme. Na katastrofalnu situaciju u HAC-u odavno upozorava Nacionalni cestarski sindikat na čelu s Mijatom Stanićem, koji je još u studenom prošle godine od Uprave zatražio uvid u sve HAC-ove ugovore kako bi se mogle isplanirati mjere štednje. Uvid u ugovore sve do danas nije dobio, što prilično jasno pokazuje kako HAC-ova Uprava ne želi baš sve detalje svog poslovanja transparentno pokazati javnosti.

Umjesto da ulože 20.000 eura platili kooperantima više od 43 milijuna kuna!

U međuvremenu su afere u HAC-u "pucale" na sve strane. U javnost su izašle priče o zapošljavanju preko veze i po stranačkoj liniji, ali i o davanju mita u zamjenu za radno mjesto, o zaposlenicima koji primaju plaću da ništa ne rade, o firmama koje dobivaju vrtoglave svote novca u zamjenu za jednostavne poslove održavanja, kao što je farbanje tunela! Tako je firma u vlasništvu Slavena i Joze Žužula za farbanje tunela Mala Kapela i Sveti Rok dobila više od 43 milijuna kuna, a HAC je posao mogao obaviti i sam, uz minorno ulaganje od 20.000 eura!

HAC, kako nam kaže sindikalist Stanić, posjeduje dobar dio potrebne opreme za obavljanje takvog posla, a sve ono što nema mogao bi nabaviti za 20-ak tisuća eura. U tu cifru uračunata je i cijena minimalne obuke koju bi HAC-ovi radnici morali proći. No, takvi i slični poslovi već godinama se daju kooperantima iako HAC prema nekim procjenama ima više od 1000 prekobrojnih radnika koji praktički ne rade ništa!

HAC-ovi radnici radili za kooperanta koji je dobio 12 milijuna kuna za održavanje!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Takvih milijunskih ugovora koji nikad nisu trebali biti sklopljeni u HAC-u ima na desetke, a Index je dobio uvid u dokumentaciju koja otkriva jedan od najbizarnijih. Radi se o kooperantskoj firmi CAT MERC iz Pregrade kojoj je HAC u posljednjih šest godina isplatio najmanje 12 milijuna kuna. Ta firma u vlasništvu Željka Turčića bavi se prijevozom robe, pripremnim radovima na gradilištu i zemljanim radovima u građevinarstvu osim miniranja. Za HAC, pak, obavlja više poslova koji spadaju pod redovno održavanje, a posebno se ističu dva vrlo unosna ugovora iz 2005. i 2008. godine.

Radi se o trogodišnjim ugovorima, od kojih je prvi "težak" 4.878.317,74 kune, a drugi je tek nešto viši pa je njima CAT MERC zaradila 4.836.744,90 kuna. Posao koji će Turčiću u šest godina donijeti gotovo deset milijuna kuna opisan je kao "skidanje bankine ispod elastične odbojne ograde", a sve što treba za obavljanje tog posla je običan bager! A dok su Turčićevi radnici obavljali poslove "teške" 10 milijuna kuna, HAC-ov bager je stajao besposlen tek par stotina metara dalje! Vrhunac apsurda ipak je informacija koju su nam potvrdili dobro informirani izvori, a prema kojima su neki radnici HAC-a tijekom svojih godišnjih odmora čak radili za CAT MERC i tako stekli dodatne prihode!

Pa što onda radi Sektor za održavanje? Kosi travu!

Na vrhu te kooperantske hobotnice je direktor Sektora za održavanje, Stjepan Klarić, s obzirom da je većina kooperantskih ugovora sklopljena u nadležnosti njegovog sektora. Klarića smo zatražili za komentar, ali on je u telefonskom razgovoru za Index kazao tek da nema komentara i rekao nam da se objasnimo glasnogovornici Kati Kuprešak. Ona nam, pak, nije znala dati odgovor na postavljena pitanja, ispričavši se činjenicom da se ipak radi o ogromnoj firmi koja posluje s velikim brojem kooperanata, te nas je zamolila da joj upit pošaljemo pismenim putem.

Pitanje koje se neizbježno nameće glasi: "Što zapravo radi HAC-ov sektor za održavanje ako im gotovo sve poslove obavljaju kooperanti". Odgovor je, ako je vjerovati HAC-ovim zaposlenicima s kojima smo razgovarali, da - kosi travu! "HAC-ov sektor za održavanje ništa drugo ne zna raditi osim kositi travu pa radnici zbog toga autocestu iz zafrkancije nekad zovu spaljena zemlja", rekao nam je radnik HAC-a koji je želio ostati anoniman. U Hrvatskim autocestama se trava kosi i do sedam puta godišnje, dok se u svijetu košnja trave uz cestu obavlja jednom, dvaput ili maksimalno triput godišnje!

Mijat Stanić kaže kako razloge takvog postupka treba tražiti u neinventivnosti direktora Klarića koji "jednostavno ne zna što bi drugo radio". No, Stanić odlazi i korak dalje pa kaže kako se upravo na taj način, stvaranjem dodatnog posla za one radnike HAC-a koji svoju plaću pošteno zarađuju, otvara prostor za potpisivanje novih ugovora s kooperantima. "Upravo zbog toga je cilj Nezavisnog cestarskog sindikata smanjiti broj ugovora s kooperantima i na tim poslovima angažirati našim radnicima. Na taj način neće biti potrebe za smanjivanje plaća radnicima, one će zapravo moći i rasti, a istovremeno će prestati nepotrebno razbacivanje državnim novcem", podvukao je Stanić.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara