Indexov bloger otkriva: Hrvatski kanaderi kupljeni prema štetnim ugovorima

INDEXOV bloger i bivši vojni pilot Tino Jelavić na svom je blogu objavio nove podatke vezane uz u najmanju ruku problematičnu kupovinu i unajmljivanje ukupno četiriju kanadera koji će tijekom ove te 2009. i 2010. godine pojačati hrvatsku protupožarnu flotu.

Podsjetimo, nakon kornatske tragedije Vlada se odlučila na hitnu nabavku dvaju novih kanadera i triju airtraktora, odnosno airtraktorovih naprednijih inačica firebossova. Riječ je o specijaliziranim avionima namijenjenim gašenju požara iz zraka.

Jelavić je na svome blogu prošle godine pisao o toj problematičnoj Vladinoj odluci koja je sporna utoliko što je za dva nova kanadera s opremom dogovorena cijena od 62 milijuna dolara. Ta dva aviona imaju kapacitet izbacivanja oko 12 tona vode na požarom zahvaćene površine, jednako kao i četiri firebossa koji ukupno koštaju 16 milijuna dolara.

Uz to, Vlada je kanadere naručila "na brzinu" i bez konzultiranja sa strukom i to svega deset dana uoči parlamentarnih izbora u studenom 2007. Iako su naručeni u 2007., Vlada je pristala na njihovu isporuku tek tijekom 2009., dok je španjolska Vlada s druge strane ugovor o nabavci dvaju kanadera potpisala tek u siječnju ove godine, ali je svejedno uspjela u namjeri da Španjolskoj avioni budu isporučeni već ove godine, piše Jelavić. Hrvatska je Vlada pak pristala uplatiti avans od 9.3 milijuna dolara, a ostatak od 62.1 milijuna dolara otplaćivat će se u obrocima do 31. listopada 2009, a Jelavić zaključuje kako je Hrvatska na taj način uplatom avansa financirala gradnju španjolskih kanadera.

Ugovori o nabavci triju firebossova pak potpisan je nepuna dva tjedna nakon potpisivanja ugovora o nabavci dvaju kanadera, dakle također u studenom 2007., a španjolska tvrtka Air Tractor Europe S.L. firebossova je Hrvatskoj isporučila već ovog proljeća i sva tri aviona spremna su već za ovu protupožarnu sezonu.

Suradnja sa Soremom

Osim kupnje skupocjenih kanadera, koji će za protupožarnu sezonu biti spremni tek 2009. odnosno 2010. godine, hrvatska se Vlada odlučila na unajmljivanje dvaju kanadera od talijanske tvrtke Sorem specijalizirane za gašenje požara iz zraka. Talijani svoju uslugu naplaćuju i to vrlo skupo, a Jelavić piše da će talijanske posade koje će letjeti na Soremovim kanaderima hrvatske porezne obveznike mjesečno koštati 9.000 eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istovremeno naši letači na kanaderima u "najvatrenijim" ljetnim mjesecima zarade "čak" 900 eura.

Pored "problematične" cijene koju će Hrvatska plaćati Soremu, ta je tvrtka do sada u različitim akcijama gašenja požara izgubila ukupno pet kanadera. Hrvatska na sreću nije izgubila niti jedan, a jedan je kanader pao 80-ih godina dok su ukupno četiri takve letjelice bile u sastavu Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva (JRV i PVO). Zbog toga Jelavić dovodi u pitanje osposobljenost talijanskih posada, a također piše i o navodnoj korumpiranosti vlasnika Sorema, Giuseppea Spadaccinija.

Naime, Spadaccini je prema pisanju Daily Newsa iz Lisabona optužen za utaju poreza, pranje novca, mito i korupciju.

"Stari" kanaderi opet u Hrvatskoj

Da stvar bude još apsurdnija, Sorem će ovog ljeta požare u Hrvatskoj gasiti inačicom kanadera koja se označuje kao CL-215, a riječ je o starijem modelu kanadera koji se u hrvatskoj protupožarnoj floti nalazio do prije nekoliko godina. Dva CL-215 iz Hrvatske su "otputovala" prema Kanadi odnosno tvrtki Bombardier, koja proizvodi kanadere. Taj posao je posebno "zanimljiv" jer se radi o jedinstvenoj "zamjeni" u kojoj je Hrvatska, prema Jelavićevoj procjeni, izgubila devet milijuna dolara.

Naime, Hrvatska je do 2003. godine nabavila ukupno pet kanadera od čega su dva bila stariji model CL-215, a tri novija modela CL-415 s boljim i jačim motorima. Međutim, Vladinom odlukom odlučeno je da će dva aviona CL-215 biti vraćeni kanadskom Bombardieru koji je Hrvatskoj zauzvrat "dao" novi CL-415. U toj je transakciji država izgubila devet milijuna dolara, a flota kanadera je s očekivanih šest letjelica pala na svega četiri. Treba li pri tom spomenuti da je Zrakoplovno tehnički zavod (ZTZ) po "zapovjedi" izvršio tehnički pregled starih kanadera i tako ih Kanađanima vratio tehnički potpuno ispravne.

I.K.
Foto: Index

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara