Ispovijest preživjele putnice: Ljudi oko mene su zapomagali i tražili pomoć, djeca su plakala

STRAVIČNA zrakoplovna nesreća koja se jučer dogodila u madridskoj zračnoj luci, potresla je svijet. Poginule su najmanje 153 osobe, dok je spašeno svega 19 ljudi, od kojih su neki u kritičnom stanju. Očevici nesreće navode kako se zapalio lijevi pogonski motor zrakoplova i kako je nakon toga avion pao u oblaku dima. Nakon pada, zapalila se suha trava oko zrakoplova koji je završio u komadićima. Mrtva i spaljena tijela putnika ležala su rasuta uokolo.

> Tragedija u Madridu: 153 izgorjelih u prepolovljenom avionu

> Deset najgorih avionskih nesreća

"Od svega što sam vidio u svom životu, ovo je najbliže paklu"

Jedan od policijskih službenika, koji je bio na mjestu nesreće, potresen je novinarima rekao: "Od svega što sam vidio u svom životu, ovo je najbliže paklu. Tijela su gorjela. Spalili smo vlastite odore dok smo ih pokušavali izvući iz plamena. Nema riječi kojima se može opisati ta nesreća, bilo je stravično, sve je izgorjelo".

Stravičnu nesreću su vidjeli i brojni putnici čiji su zrakoplovi u tom trenutku pristizali u zračnu luku Barajas. "Kad smo sletjeli i kad se zrakoplov okrenuo, iz svog sam sjedala vidio stup dima koji se izdizao s kraja piste. Ostali smo sjediti u zrakoplovu kojih 20-ak minuta, jer je zračna luka odmah zatvorena. Oblak dima je imao oblik gljive, kakav se viđa nakon eksplozija", ispričao je za BBC Alan Gemell, koji je zrakoplovom stigao u zračnu luku baš u trenu kad se dogodila nesreća.

Gemell je naveo kako stanuje u blizini zračne luke pa mu je poznato kako je teren oko nje izrazito suh, a kako je jučer bilo jako vruće, suha trava je odmah planula. "Plamen je zahvatio cijelo područje. Vatrogasci se nisu uopće mogli približiti zrakoplovu pa su pozvani helikopteri koji su požar gasili iz zraka. Na mjestu nesreće je bilo najmanje 80 do 90 vozila Hitne pomoći. Vidio sam kako iz odlomljenog repa aviona suklja plamen. Čini mi se i kako mu je lijevo krilo bilo odlomljeno. U tom trenutku još nitko nije bio svjestan težine nesreće. Putnicima u zračnoj luci je postalo jasno da se nešto događa tek kad su otkazani svi letovi", rekao je Gemell.

Šokiranim spasiocima suze curile niz obraze

Nesreća nije šokirala samo putnike, već i brojne policajce, liječnike i vatrogasce koji su sudjelovali u spašavanju. Miguel Angel Sanchez, šef vatrogasne službe, rekao je kako se u životu nagledao strašnih požara i tragedija, no kako je ovo nešto najgore što je vidio. Dok je davao izjavu za Španjolski radio, riječi su se prekidale jecajima, a suze su mu tekle niz lice. "Zbog plamena i dima nismo mogli doseći putnike u zrakoplovu. Bilo je teško. Intervencije poput ovih na vama ostavljaju neizbrisive ožiljke", dodao je.

"Scena je bila stravična. Trup zrakoplova je bio uništen. Vatra je sukljala iz njega. Vidio sam potez dužine od oko kilometar, po kome je zrakoplov klizio. Sve je bilo u plamenu, a uokolo su bili razbacani dijelovi trupa zrakoplova", rekao je Pablo Albela, jedan od madridskih vatrogasaca.

Šokirani je radnik pričao o stravičnoj sceni koja ga je dočekala na mjestu nesreće. "Uspio sam spasiti sedam ljudi, ali bilo je puno mrtvih. Jedini dio aviona koji sam vidio bio je motor, zato što je bio sasvim spaljen. Vidio sam karbonizirano tijelo djeteta, jedan dječak bio je prekriven opeklinama. Mislim da sam vidio i mrtvu stjuardesu i kapetana. Ali sve je bilo mirno, tiho nitko nije vikao ni plakao", ispričao je radnik na aerodromu.

Putnicima rečeno kako će možda morati promijeniti zrakoplov?

Javier Fernandez Garcia iz Kontrole leta madridske zračne luke, novinarima je rekao kako je zrakoplov prije pada imao "neodređenih tehničkih problema", zbog kojih je već dva puta prisilno sletio. Nesreća se dogodila nakon drugog bezuspješnog pokušaja polijetanja prema Kanarskim otocima.

Španjolski mediji, među kojima i El Pais i El Mundo, navode kako istražitelji provjeravaju navode preživjelih putnika o tome da im je, nakon prvog bezuspješnog polijetanja, pilot zrakoplova priopćio kako će možda morati promijeniti zrakoplov. Službene potvrde te informacije još nema, ali Spanair je potvrdio da je prvi pokušaj polijetanja propao zbog pregrijavanja na zračnim ventilima.

Na mjestu nesreće su istražitelji pronašli dvije crne kutije, koje su poslane na analizu. Istražitelji se nadaju da će im rezultati analize rasvijetliti što je točno izazvalo ovu strašnu tragediju.

Iako službenih informacija o uzrocima nesreće nema, u stranim se medijima danas pojavila informacija kako je avion možda pao zbog vrlo rijetkog problema koji je izazvao i nesreću Lauda Air Boeinga 767 koji je 1991. godine pao na Tajlandu. Tada su poginule 223 osobe. Uzrok nesreće bilo je aktiviranje potisnika koji se inače koriste samo prilikom slijetanja i to u trenutku kad avion dotakne pistu. Dr. Guy Gratton s londonskog Sveučilišta Brunel objasnio je kako će to sigurno biti jedna od mogućnosti koju će istražitelji provjeravati.

"Ako je avion polijetao pa izletio s piste, čini se da je pilot odustao od polijetanja. Postoji nekoliko situacija koje bi to mogle uzrokovati, a jedna od njih je i otkazivanje motora. No, posade su obučene za takve situacije. Pilot mora biti sposoban odustati od polijetanja dok je avion i dalje na pisti i ima dovoljno prostora ispred sebe da ga uspije zaustaviti. Kočenje maksimalnom snagom moglo bi izazvati požar, ali avion bi se ipak trebao nastaviti kretati u ravnoj liniji. Glavno pitanje stoga glasi je li pilot odustao od polijetanja i zašto. Što je uzrokovalo proklizavanje i požar?", objašnjava pročelnik odjela aeronautike na Sveučilištu Cranfield Ian Poll.

Tri dana žalosti

Među putnicima u zrakoplovu su bili španjolski, njemački, nizozemski, švedski i kolumbijski državljani. Prema popisu putnika kojeg je sinoć objavio Spanair, Hrvata nije bilo u zrakoplovu. Među putnicima je bilo i 20-ero djece te dvije bebe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog stravične tragedije koja je pogodila zemlju, u Španjolskoj je proglašena trodnevna žalost. Počast žrtvama odali su i španjolski nogometaši, prvaci Europe, koji su na sinoćnjoj utakmici protiv Danske oko ruke nosili crne trake, a španjolska se zastava u olimpijskom selu u Pekingu vijorila na pola koplja.

Među 19 preživjelih i troje djece

Unatoč tome što neki engleski mediji, poput Daily Maila, javljaju kako su stravičnu nesreću čudom preživjele i dvije bebe, njih nema na popisu preživjelih, kojega je objavio El Pais.

Nesreću su preživjeli: 41-godišnjakinja koja je zadobila otvorenu frakturu desne noge; 31-godišnjak koji je zadobio više fraktura te nagnječenje oba plućna krila; 22-godišnjak kojemu je slomljena desna bedrena kost; 60-godišnjakinja kojoj su polomljene noge i koja se nalazi u kritičnom stanju; 40-godišnjak koji ima nagnječenje prsišta i koji je također kritično; 30-godišnjak s polomljenim rebrima i nagnječenjem prsišta; 45-godišnjakinja s opeklinama na 45 posto tijela koja je u kritičnom stanju, 40-godišnjak s opeklinama dišnog sustava; 40-godišnjak s frakturom bedrene kosti; žena u dobi od 30 do 35 godina, koja se zbog brojnih prijeloma i otkazivanja dišnog sustava bori za život; 27-godišnjakinja s teškim opeklinama lica; 56-godišnjakinja s frakturom lubanje; 42-godišnjakinja s frakturom lijeve bedrene kosti; 57-godišnjak s mnogobrojnim frakturama na nogama i nagnječenjem pluća, koji se nalazi u kritičnom stanju; 50-godišnjakinja koja ima nagnječenje pluća, opekline i polomljene noge, također je u kritičnom stanju; 45-godišnjakinja koja se bori za život, jer je zbog brojnih nagnječenja unutarnjih organa pala u komu.

Prema popisu kojeg je objavio El Pais, među 19 preživjelih je i troje djece: 11-godišnjakinja s otvorenom frakturom bedrene kosti; osmogodišnjak sa slomljenom nogom i šestogodišnjak koji ima frakturu lubanje, brojna unutarnja krvarenja te rane po licu, rukama i nogama.

Radnica u zračnoj luci Maria britanskom je Sunu ispričala kako ju je osmogodišnji dječak molio da mu pomogne pronaći roditelje. "Bio je jako smiren, objašnjavao što ga boli, ali najviše ga je zabrinjavalo što ne može pronaći roditelje", ispričala je Maria. Osmogodišnji Alfredo Jesus Acosta Mendiola jedan je od troje djece koja su preživjela stravičnu nesreću i koje su španjolski mediji već prozvali "madridskim čudima".

Ispovijest preživjele putnice: Ljudi oko mene su zapomagali i tražili pomoć, djeca su plakala

Ligia Palomino, 42-godišnja liječnica zaposlena u jednoj od madridskih klinika, jedna je od 19 putnika koji su preživjeli stravičan pad zrakoplova. Novinarima je ispričala kako su se njenim kolegama slijevale suze niz lice dok su je spašavali iz olupine. Ni sama nije mogla suspregnuti suze, dok su je između razbacanih tijela nosili prema vozilu Hitne pomoći. Palomino je u zrakoplovu bila u društvu supruga Josea i njegove sestre Geme. Na Kanarske otoke su krenuli kako bi ondje proslavili njen 42. rođendan.

"Zrakoplov je s terminala krenuo u 13.20, međutim kad je trebao uzletjeti, pilot se ispričao i rekao kako se moramo vratiti zbog tehničkih problema. Sat vremena kasnije, ponovno smo krenuli na uzletnu pistu. Dok smo uzlijetali čula sam strašnu buku. Iduće čega se sjećam je snažna eksplozija, koja me očito probudila iz nesvijesti. Tijela su bila razbacana uokolo. Panično sam zvala supruga, međutim muškarac čije je tijelo bilo odbačeno pokraj moga, nije bio on. Nisam se mogla micati, samo sam podignula glavu s tla. Osjećala sam vrućinu koja je izvirala iz olupine. Kad je vjetar promijenio smjer, jedva sam disala. Lice sam morala zaštiti rukama", ispričala je Palomino.

"Ljudi oko mene su zapomagali i tražili pomoć, djeca su plakala. Kao liječnica, instinktivno sam željela pomoći ljudima oko sebe, pokušala sam ustati, međutim nisam mogla. Tad sam shvatila da su mi noge polomljene", rekla je, dodajući kako su joj u bolnici, netom prije operacije kojoj je podvrgnuta, rekli da je i njen suprug preživio te da je smješten u drugoj bolnici. Njegova sestra je poginula.

Zrakoplovi iz iste serije i ranije imali problema - 11 strašnih nesreća

Od 1981. godine, kad su se pojavili na tržištu, zrakoplovi tipa MD-80 i MD-82 sudjelovali su u 11 teških nesreća, od kojih samo dvije nisu imale veze sa zrakoplovom - jednu je skrivio kontrolor leta, a drugu putnik koji je u zrakoplovu zapalio vatru. Kako navodi britanski Telegraph, prošle godine je inspekcija od American Airlinesa zatražila da zrakoplove tog tipa pošalju na tehnički pregled, zbog problema s hidraulikom krila.

Prije jučerašnje tragedije, posljednja u nizu nesreća dogodila se u studenom prošle godine u Turskoj. U padu zrakoplova su poginula 54 putnika. Uzrok nesreće još uvijek je nepoznat. Dva mjeseca prije se MD-82 srušio na tajlandskom aerodromu Phuket, dok je pokušavao sletjeti po jakoj kiši i olujnom vjetru.

U siječnju 2000. godine, u padu zrakoplova Alaska Airlinesa, poginulo je 88 osoba. Istražitelji su kao uzrok nesreće naveli propust posade. Godinu dana ranije je zrakoplov American Airlinesa, po lošem vremenu, promašio pistu. Poginulo je 11 ljudi. 1987. godine se MD-82 srušio ubrzo nakon polijetanja iz Detroita. Istražitelji su opet za nesreću okrivili posadu, "koja nije primijenila sve sigurnosne standarde i procedure prilikom polijetanja".

Unatoč nesrećama u kojima je sudjelovao taj tip zrakoplova, stručnjaci su ocijenili kako su zrakoplovi serije MD-80 među najsigurnijima. Naime, kad se devet nesreća, koje nisu uključivale vanjske faktore, usporedi s 20 milijuna letova, koliko je ostvareno tim zrakoplovima, ispada da je, smatraju stručnjaci, brojka zanemariva, koliko god to okrutno zvučalo. Usporedbe radi, zrakoplovi tipa Boeing 737, miljenici aviokompanija, na oko 76 milijuna letova doživjeli su 47 nesreća s poginulim putnicima.

I.M.
Foto: El Mundo/AFP

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara