Kontrolor leta nije uočio smrtonosnu pogrešku pilota Comairovog zrakoplova

KONTROLOR leta koji je nekoliko minuta prije fatalnog rušenja Comairovog zrakoplova u nedjelju pilotu odobrio polijetanje, u kontrolnom tornju aerodroma Blue Grass tada je radio sam, nalazi su istrage američkog Nacionalnog odbora za sigurnost transporta (NTSB).

Podatak je zanimljiv stoga što je pogrešku danas priznala i američka Savezna zrakoplovna administracija (FAA) zadužena za donošenje ogromnog broja propisa vezanih uz sigurnost letenja.

FAA je naime priznala kako je donijela propis prema kojem je samo jedna osoba dovoljna za obavljanje poslova kontrole zračne plovidbe u tornju zračne luke Blue Grass u Kentuckyu, a što se pokazalo kao jedna od ključnih pogrešaka skupo plaćena smrću 49 ljudi.

Radi se o tome da je kontrolor leta koji je u nedjelju radio u tornju, u trenutku polijetanja Comairovog zrakoplova CRJ-100, najprije s pilotom prošao redovnu proceduru koju treba obaviti neposredno pred polijetanje, nakon čega mu je odobrio izlazak na pistu i uzlet prema Atlanti.

Kontrolor se tada okrenuo na drugu stranu kako bi obavio kraći administrativni posao vezan uz letove toga dana, te mu je Comairova letjelica ostala iza leđa, tj. nije ju vidio.

Da je kontrolor u tornju kojim slučajem ipak  gledao putnički zrakoplov vidio bi kako je pilot, zbog radova na prilaznoj rulnoj stazi koja vodi prema pisti, pogrešno skrenuo i pozicionirao se na početku manje pomoćne piste, duljinom nedovoljne za polijetanje zrakoplova kakvim je on u tom trenutku upravljao.

Comair 5191 je tako izašao na kraću pistu broj 22, umjesto da je produljio nekoliko desetaka metara dalje po prilaznoj rulnoj stazi kako bi došao na duplo dulju pistu 26, na koju ga je kontrola leta i uputila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zanimljivo da pilot i kopilot, koji je letjelicom upravljao dok je bila na zemlji i vodio ju prema pisti za polijetanje, uopće nisu primijetili kako se nalaze na pogrešnoj pisti. Nakon što je kopilot upravljao letjelicom do početka pogrešne piste, kontrolu nad zrakoplovom je predao kapetanu Jamesu Polehinkeu.

Polehinke je ništa zloga ne sluteći pokrenuo letjelicu niz pistu pokušavajući dobiti na brzini potrebnoj za sigurno polijetanje. No, nakon što je shvatio da se nalazi na prekratkoj pisti kapetan se nadljudskim naporima borio da se ipak nekako vine u visinu što mu nažalost nije uspjelo.

Inače, u situacijama kada pilot prilikom uzimanja zaleta vidi da iz bilo kojeg razloga ne može postići brzinu dovoljnu za sigurno polijetanje, tada može odustati od polijetanja. Za to mu je potrebna dovoljno dugačka poletno sletna staza koja bi mu osigurala da nakon neuspjelog zaleta ima još dovoljno vremena za zaustavljanje aviona.

Međutim, Comair 5191 je u trenucima polijetanja bio na stazi čija dužina može zadovoljit tek potrebe manjih sportskih zrakoplova, te pilot nije imao mogućnost odustajanja od polijetanja.

Nažalost, pokušaj polijetanja bio je zbog prekratkog zaleta neuspješan te se putnička letjelica srušila i zapalila pedesetak metara od kraja piste. 49 ljudi pri tom je izgubilo živote, a jedini preživjeli je kapetan James Polehinke koji se i dalje nalazi u kritičnom zdravstvenom stanju.

I.K.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara