Ofenziva ujedinjenih trgovaca neće ništa promijeniti: Konzum ostaje na vrhu

Ofenziva ujedinjenih trgovaca neće ništa promijeniti: Konzum ostaje na vrhu

U EKONOMSKOJ analizi o posljedicama ujedinjenja trgovačkih lanaca Plodina, Mercator Hrvatska i Billa koji su danas predstavili zajedničku tvrtku, sugovornici Indexa mišljenja su kako je takva odluka očekivana u nemilosrdnoj tržišnoj utakmici.

Kapital nema boju

No, mnogi ipak smatraju kako unatoč optimizmu novostvorene tvrtke Mercator-Plodine-Billa d.o.o., koja najavljuje povećanje zajedničkog udjela na više do 20 posto do kraja godine, čime bi se izjednačili s Konzumom, pozicija Ivice Todorića na domaćem tržištu nije uzdrmana. Na sreću krajnjih potrošača, odnosno građana Hrvatske, jedina direktna posljedica ujedinjena svakako je, kažu naši sugovornici, niža cijena roba na tržištu. No, krenimo redom.

"Ujedinjavanje te tri tvrtke pokazuje kako kapital nema boju pa je tako došlo i do ujedinjenja tih tvrtki čija sjedišta dolaze iz različitih zemalja. Mislim da je odluka koliko-toliko očekivana budući da riječ legitimnom pokušaju suprotstavljanja tržišnom lideru", kazao je prvi čovjek HNS-a Radimir Čačić govoreći o ujedinjenju trgovačkih lanaca Plodine, Mercator Hrvatska i Billa. Naime, Čačić, odgovarajući na naše pitanje kaže kako u budućnosti očekuje slične poteze i ostalih trgovačkih lanaca.

Bolja pozicija pred dobavljačima

Podsjetimo, Mercator, Plodine i Billa zajedno pokrivaju oko 19 posto hrvatskog tržišta maloprodaje, a ukupno imaju oko 270 prodajnih mjesta. Većinom je riječ o velikim prodajnim marketima i supermarketima, od čega  Billa svojom mrežom kvalitetno pokriva zagrebačko tržište, dok su Plodine "specijalizirane" za Istru i Primorje. Mercator je pak zastupljen na području cijele države.

"Moglo bi doći do promjena na tržištu budući da će sada sasvim sigurno ta tri trgovačka lanca biti konkurentnija u odnosu na primjerice Konzum. Zajedničkim nastupom pred dobavljačima dobit će i bolju pregovaračku poziciju, a time i cijenu pa bi moglo doći do promjena", naglasio je Čačić govoreći o utjecaju ujedinjenja na lidersku poziciju Konzuma. Također, mišljenja je Čačić, posljedice bi trebale biti i niže cijene na tržištu.

S tim se pak ne slaže ugledni ekonomist, sveučilišni profesor i zastupnik SDP-a Ljubo Jurčić naglašavajući kako ujedinjenjem tri tvrtke neće biti uzdrmana liderska pozicija Konzuma.

Jurčić: Todorić će ostati lider

"To se neće dogoditi, barem ne u značajnoj mjeri. Naime, kada govorimo o trgovačkim lancima i maloprodaji tada su najbitnija tri čimbenika, a to su: lokacija, lokacija i lokacija. Naime, Konzum je najbolje pokriven sa svojom mrežom, a sigurno da hrvatski građani neće radi jedne kune šetati 500 i više metara", kaže Jurčić objašnjavajući kako kod roba male tržišne vrijednosti građani neće tražiti "po gradu manje cijene", dok se kod roba veće vrijednosti, primjerice namještaja, potrošač spreman otići i na periferiju ako će tako platiti manje.

Prema podacima koji su se mogli čuti na jutrošnjoj konferenciji za novinare kada je i predstavljena nova tvrtka, rečeno je kako ujedinjeni Mercator, Plodine i Billa zajedno zauzimaju 19 posto domaćeg tržišta te zauzimaju drugu poziciju. Prema posljednjim podacima Todorićev Konzum daleko je ispred konkurencije s 30 posto tržišta u Hrvatskoj. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neprikosnoveni Todorić

No, što se pozicije na tržištu, kao i dobavljača, tiče poznato je kako Ivica Todorić danas diktira cijene prehrambenih proizvoda što mu omogućava tržišna pozicija njegovog Konzuma i tvornice iz prehrambenog sektora poput Belja. Uz to ima i vladine subvencije pa je tako objavljeno kako je u protekle dvije godine Belju isplaćeno sto milijuna, a isti iznos lani je iz Ministarstva poljoprivrede isplaćeno svim Agrokorovim tvrtkama u tom sektoru. Tu je i dvanaestak milijuna njegovim glavnim kooperantima. Stoga će biti teško očekivati da će se netko uspjeti približiti Todoriću.

"Udruživanje tri tvrtke samo pokazuje kako su i kod nas stigli svjetski trendovi u kojem se mali lanci udružuju kako bi konkurirale većim. Naime, i ovdje je to dobro jer će doći u povoljniji položaj prema dobavljačima pa će samim time imati i manju cijenu nabave, no do značajnijih pomaka neće doći", mišljenja je Ljubo Jurčić.

Pevec nije impresioniran

No, iako mnogi ekonomski analitičari, uključujući naše sugovornike, najavljuju kako će na hrvatskom tržištu u budućnosti uslijediti daljnje ujedinjavanje trgovačkih lanaca kako bi bili konkurentni u tržišnoj utakmici, trgovački lanac Pevec za sada o tome ne razmišlja.

"Za sada nismo impresionirati niti nas previše 'dira' ujedinjenje Mercatora, Plodina i Bille, kao ni njihovih trenutnih 19 posto udjela na tržištu, a niti 30 posto Konzuma. Naime, mi nismo taj tip trgovačkog lanca, iako imamo dobro zastupljenu robu široke potrošnje. No, ipak ona nama nije primarna, a sigurno je da u ovom trenutku ne razmišljamo u ujedinjavanju s nekim od lanaca", objasnila je za Index glasnogovornica Pevec Grupe Krunoslava Blaha, dodajući kako je roba široke potrošnje zastupljena u trgovinama Peveca zbog velikog interesa kupaca.

Ionako konkurentni

No, svakako je zanimljivo kako Pevec, razmišljajući o tržišnoj utakmici, za sada ne razmišlja o ujedinjavanju s nekim drugim lancem kako bi bili konkurentni na tržištu, već nastavljaju sa svojom provjerenom politikom koja za sada daje izvrsne ekonomske rezultate.

"Pevec i sada ima više nego konkurentne cijene u svojoj ponudi, te kvalitetne proizvode pa ćemo nastaviti kako smo i do sada radili", kazala je glasnogovornica Blaha. 

Ilko Ćimić
Foto:Arhiva,Pevec,suvremena.hr

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara