PRAIZVEDBA "PRIČE BEZ KRAJA" KAO OPERE SA SOCIJALNOM PORUKOM

Djelo njemačkog književnika Michaela Endea "Priča bez kraja" nikako ne završava: 25 godina nakon što je kao knjiga i kasnije film doživjelo svjetski uspjeh, ovog je Uskrsa praizvedeno kao opera u dva njemačka grada istovremeno, Weimaru i Trieru, požnjevši burni aplauz i ovacije publike.

Priču bez kraja kao operu je uglazbio berlinski kompozitor Siegried Mathus, a tijekom dva sata njezina trajanja publika se ponovo susrela sa sada već legendarnim likovima zmaja Fuchura, bijele kornjače Morle i vukodlaka Gmorka.

Scenografija i kostimografija opere podsjećaju u mnogočemu na filmsku verziju. Središnja tema opere je, kao i u knjizi i filmu, izliječenje bolesne dječje kraljice. Radi se o spašavanju svijeta knjiga i ljudske mašte od Ničeg. "Ništa je tamo gdje nema želja", kaže mala kraljica nakon spašavanja svijeta mašte.

Na početku opere s jakom socijalnom porukom, glavni lik priče Bastian, dječak koji se opire odgoju i pun je agresivnog naboja, u trierskoj inscenaciji kazališnog intendanta Heinza Lukasa Kindermanna, sjedi u pritvorskoj prostoriji opločanoj hladnom keramikom, a u weimarskoj redatelja Michaela Schulza pobjegao je od kuće. Dječak, kako to vidi libretist Anton Perrey, čita ukradenu knjigu i uranja u svijet mašte. Tu će naći put do samog sebe i postati nasmijano dijete-spasitelj.

Perrey je u svom libretu preoblikovao mnoge scene iz knjige, ritmizirao jezik za operno pjevanje. Bastian želi biti zao, koristi agresiju kao izolaciju od grubog svijeta oko sebe. Što ga priča - i unatoč njegovu opiranju - više privlači u svoj začarani svijet mašte, to se njegov zaštitni oklop sve više lomi i otpada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Kompozitor Mathus priču o spašavanju mašte dočarava instrumentima od engleskog roga do bubnjeva. Za svaki lik, bilo Blubba, Auryna ili pauka Ygramula, stvara pregnante karakteristike.

Orkestar interpretira bajkovitu operu u rasponu od tihih solo-dionica do brutalnih akorda. Ima velikih dionica zbora koji ponekad podsjećaju na sakralno pjevanje, isprekidanih višeminutnim a-capella pjevanjem. Partituru nije jednostavno odsvirati s nota, rekao je i njezin autor, 70-godišnji kompozitor Mathus.

Međutim, da li će operu posjećivati cijele obitelji, kako je to skladatelj želio, pokazat će tek budućnost. Kako da djeca teško razumiju operno pjevanje, ovisit će o prethodnom čitanju knjige i filmu.

Mathus je još 1995. godine, za života autora knjige Michaela Endea, osigurao prava za uglazbljenje "Priče bez kraja". Ideja za opernu verziju potiče od dirigenta Kurta Masura. U Hagenu će opera biti premijerno izvedena 8. svibnja, a potom slijede izvedbe u Linzu i u Hofu.

(Hina) xsd

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara