Svi Mačekovi poslovi (2): Medijima dao više od milijun kuna pa im postao nezanimljiv

Tekst: I. Ćimić 
Foto: Index

NAKON afere s Fima medijom gdje Uskok istražuje je li zaista danas bivši premijer Ivo Sanader davao naloge državnim tvrtkama da surađuju s tom tvrtkom, Ratka Mačeka u posljednje vrijeme najviše boli glava zbog tek otvorene afere Hrvatske pošte.

> Prvi dio - Svi poslovi Ratka Mačeka: Otkrivamo kako je u recesijskoj godini zaradio 28 milijuna kuna

O čemu je zapravo riječ? Saborski zastupnik Dragutin Lesar javno je objavio materijale koji teško optužuju vodstvo Hrvatske pošte jer sve upućuje na opravdanu sumnju da se radi o nizu počinjenih kaznenih djela prikrivanja gubitaka, lažiranja rezultata poslovanja te koruptivnih djela u postupcima javne nabave. Kada smo kod javne nabave, dolazimo do već opjevane Fime, ali i do Massola, osobito kad se radi o nabavama usluga konzaltinga i PR agencija.

Tvrtka Massol, prema dospjeloj prijavi, s Hrvatskom poštom surađivala je 2008. i 2009. godine, a jedan od sklopljenih ugovora tiče se suradnje za produkciju i zakup termina i emitiranja za potrebe medijske kampanje "Osobni identifikacijski broj – OIB" koju je plaćala Hrvatska pošta, iz nepoznatih razloga, kao i Ministarstvo financija.

Ostaje sasvim nepoznato zašto je ugovor o zakupu medija i produkciji medijskog materijala vezano uz OIB platila Hrvatska pošta u iznosu od 1,525.451 kunu.

Večernjem 375 tisuća, Nacionalu 330 tisuća, a Media servisu 600 tisuća kuna

Tako se tada platilo Večernjem listu vrtoglavih 375 tisuća kuna za reklamnu kampanju OIB-a, a velikog dijela kolača dočepao se i Nacional, odnosno NCL grupa koja je dobila za promociju 330 tisuća kuna. Media servis za promociju OIB-a dobio je isto tako 600 tisuća kuna. Mnogi su uvjereni kako je ovim transakcijama Maček zapravo kupio nedodirljivost, jer mediji se zaista rijetko bave njegovim bogatstvom te umiješanošću u afere.

Da je upravo Maček bio glavna karika u operaciji Hrvatska pošta - OIB, svjedočio je bivši član Uprave Hrvatske pošte zadužen za marketing Jadranko Mijalić koji je svoje tvrdnje svojedobno izrekao i za središnji Dnevnik HRT-a.

Bivši član Hrvatske pošte razotkrio Sanadera i Mačeka

"Za vrijeme Ive Sanadera Maček je bio glavni kadrovik u Hrvatskoj pošti", rekao je Mijalić dodajući tada kako se iza tvrtke Massol krije nitko drugi nego Maček koji je orkestrirao gotovo svim ugovorima javne nabave u Hrvatskoj pošti. 

Maček je u razgovoru za Index demantirao sve navode tvrdeći kako nema ništa s tom aferom te rekao da mu je Massol izravna konkurencija.

Kada smo čelništvo Hrvatske pošte upitali da nam za Index pojasni ulogu Massola, kao i činjenicu da je Hrvatska pošta o vlastitom trošku reklamirala uvođenje OIB-a, dobili smo odgovor koji ide u anale ne samo novije hrvatske političke gluposti već i izbjegavanja odgovora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Hrvatska pošta je početkom 2009. godine preuzela posao distribucije OIB-a. Tim poslom Hrvatska pošta je prihodovala 21 milijun kn od čega je 6 milijuna kn direktno uplaćeno djelatnicima, poštonošama, koju su u projektu sudjelovali. Naime, djelatnicima je svaka dostava OIB-a plaćena 1 kn – za svako uručenje. Ovo je ujedno bio i prvi put da se u Hrvatskoj pošti na taj način nagrađivao rad svakog pojedinog djelatnika", stoji u odgovoru Hrvatske pošte koji potpisuje Davor Jakovac iz Odnosa s javnošću, a u čijim se obrazloženjima uporno izbjegava objasniti vrtoglave iznose plaćenih reklama te posebice uloga Ratka Mačeka.

Hrvatska pošta ne spominje Mačeka

"Zahvaljujući promotivnim aktivnostima djelatnici Hrvatske pošte su u prvom izlazu uručili gotovo 90 posto svih pošiljki. Bez jasne komunikacije građani ne bi preuzimali podatke direktno (zbog straha da se radi o pošiljkama vezanim uz sudske naloge, pozive...), čime bi se troškovi poslovanja Hrvatske pošte na ovom projektu udvostručili, utrostručili. Naime, svaki 'izlazak' našeg poštonoše na teren za sobom povlači povećanje troška poslovanja te naravno da nam je u interesu da posao dostave obavimo na način da se što je manje moguće ponavljaju dostave", stoji u pisanom odgovoru Jakovca u kojem se dodaje kako Hrvatska pošta ne može više biti - "pasivna".

"Hrvatska pošta do sada nije aktivno promovirala svoje djelatnosti niti je na bilo koji način svojim korisnicima predstavljala svoje usluge vodeći se pogrešnom politikom da je dovoljno biti na tržištu, ne shvaćajući pri tome da usluge Hrvatske pošte nude i brojne druge tvrtke te da je potrebno aktivno raditi na pridobivanju svakog korisnika. Pasivnost u vođenju tvrtke više nije moguća", obrazlaže Jakovac.

Ministarstvo financija ne spominje Mačeka

U Ministarstvu financija također su, kada smo upitali, uporno izbjegavali spomenuti Ratka Mačeka i Massol, a imali su potrebu tek objasniti zašto je Hrvatska pošta morala plaćati dio kampanje za OIB. Naime, Ministarstvo financija poziva se na ugovor s Hrvatskom poštom u kojem se ovi obvezuju obaviti prijam i prijenos oko 4,500.000 komada preporučenih pošiljaka s povratnicom za sve fizičke i pravne osobe na području Republike Hrvatske, kojim ih se obavještava o njihovom osobnom identifikacijskom broju. Kažu i da je Porezna uprava za tu uslugu platila ukupan iznos od 26,2 milijuna kuna.

Dio kampanje za OIB koji je plaćao ministar Šuker bio je ugovor s Media Servisom koji je bio težak 600 tisuća kuna, a zanimljivo je kako je Šuker osim promocije OIB-a dobio i - vijesti.

"Navedenim Ugovorom regulirana je suradnja u oglasnom programu, tj. usluge oglašavanja uz vijesti, u vrijednosti od 600.000,00 kuna za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2009.godine. Usluge se odnose na kompletno oglašavanje, a ne samo na promoviranje OIB-a", stoji u odgovoru ministra financija Ivana Šukera.

Maček s medijskim zaleđem postao prejak igrač?

Iako smo izravno od Ministarstva financija, ali i Hrvatske pošte zatražili informaciju koja je točno bila uloga Massola u toj kampanji i financijskim transakcijama, nisu nam htjeli reći. Da nije bilo osobnog priznanja direktora Massola Ivana Solde koji je rekao da je posao dobio jer su u Hrvatskoj pošti procijenili kako njihovo kreativno rješenje najbolje odgovara zadanim komunikacijskim ciljevima kampanje, ispalo bi da nisu ni sudjelovali u ovom poslu.

Znači li uporna šutnja HP-a i Ministarstva financija da je Maček s velikim medijskim zaleđem (koje mu uporno oprašta sve nestašluke i ne dira ga u njegovim poslovima) postao prejak za Šukera i ostale političare, prosudite sami. Uostalom, možda odgovor na pitanje u ovom slučaju da i Uskok. 

Maček je za Index naglasio kako ne uživa blagonaklonost državnih tvrtki, dodajući kako bi "medicina trebala pomoći ljudima koji to govore".

Uskoro čitajte o klijentima Mačekove tvrtke MPR

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara