Treba li i nećak ministrice Matulović Dropulić odletjeti sa čela Proplina?

Treba li i nećak ministrice Matulović Dropulić odletjeti sa čela Proplina?

KOOPERANT Ininog Proplina, Davor Prakatur, odlučio je na sudu potražiti odštetu zbog "nestašice" unatoč kojoj hrvatska naftna kompanija izvozi plin u inozemstvo. On je suvlasnik plinske crpke u Belom Manastiru i tvrdi da je, srećom, za razliku od ugovora kakve imaju neki drugi kooperanti, njegov "nogometni". Podsjetimo, Index je jučer objavio da Ina unatoč funkcionalnoj rafineriji u Ivanić Gradu, ne isporučuje plin malim kooperantima pravdajući se nestašicom koja je nastala zbog toga što su sisačka i riječka rafinerija u remontu. Istovremeno, imaju dovoljno plina za izvoz iako poriču da plin isporučuju drugim državama bez da su namirili privatne distributere u Hrvatskoj. Prakatur tvrdi da se ukapljeni plin iz Rijeke prevozi putem brodova, dok drugi kooperanti svjedoče da se plin izvozi u Crnu Goru.

>"Ina izmislila nestašicu plina kako bi izbrisala čitav sektor malih poduzetnika"

"Potpisali smo suradnju do 2016. godine i u ugovoru stoji da ja plaćam odštetu ako ga raskinem, a oni plaćaju ako oni raskinu prije tog roka. Kada sam izašao u javnost progovarajući o tome kako nas je Proplin navukao na tanak led, time što su nas prvo nagovorili da uđemo u posao i uložimo novac u punionice, a onda neopravdano ukinuli dostavu plina zbog nestašice, vršeni su pritisci na mene. U Proplinu su mi poručili da 'ako mi se ne sviđa, mogu slobodno raskinuti ugovor". Mogu samo reći da se nisu tako ponašali prije tri godine kada su vukli ljude za rukav da ulažu u autoplin postaje i da mi ne pada na pamet da raskidam ugovor, jer znam koja su moja prava", kaže Prakatur.

Nema izvanrednih okolnosti

Objašnjava da stavka u njegovom ugovoru kaže da se isporuka može zaustaviti ako dođe do izvanrednih okolnosti, do kojih, po njegovom mišljenju, nije došlo, jer se radi o običnom godišnjem remontu. Priznaje ipak da su ga zabrinule izjave ekonomskog stručnjaka Slavka Kulića koje pročitao na Indexu, o tome kako će mali kooperanti u sporu s Inom uvijek izvući deblji kraj.

Kako je Proplinu pala na pamet jeftina ideja

U posao s autoplinom ušao je prije tri godine kada je Ina, odnosno Proplin provodio plinifikaciju Hrvatske po projektu "100 skid jedinica", odnosno 100 autoplin postaja. Pozadina plinifikacije je bila u tome, smatra Prakatur, u tome što su Inine rafinerije proizvodile viškove plina, koji je nusproizvod pri preradi nafte, kojih su se rješavali ispuštajući ih u atmosferu. Prema europskim ekološkim standardima tome je morao doći kraj, a Europska unija je pritom opominjala Hrvatsku da je taj energent previše jeftin pa je i cijena plina morala porasti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako nisu imali crpke preko kojih bi se rješavali tih viškova, proveli su projekt plinifikacije. No projekt se provodio u najjeftinijoj varijanti za Proplin - preko leđa malih privatnih investitora kojima su govorili kako je korisno i isplativo da otvore pumpe, iako su se tada morali nositi s daleko manjim brojem kupaca, u prvom redu, vlasnika automobila s ugrađenim motorima na plin.

Mali distributeri dovedeni u zabludu

Danas, kada je broj vlasnika automobila koji voze na plin porastao, Ina pokušava vratiti monopol nad tržištem plina neisporučivanjem ugovorenih količina energenta malim distributerima. Prakatur zbog toga smatra da su mali distributeri dovedeni u zabludu, kao što ih se i sada pokušava preveslati pričom o nestašici. "Proplin izvozi dvije trećine ukapljenog plina, a nama ga ne isporučuje. Zbog toga ću tražiti odštetu", zaključuje. Ina nam niti dva tjedna nakon što smo im uputili upit, nije poslala odgovor.

Nećak Marine Matulović Dropulić zamijenio smijenjenog šefa Proplina nakon afere s nestašicom

Zanimljivo je da je prije dvije godine, krajem 2006. godine, zbog afere s nestašicom plina s čelnog mjesta Proplina otišao Zlatan Vavro. On je propustio preko ljeta uštedjeti zalihe plina koje su potrebne za vrijeme remonta rafinerija, a pritom nije niti pravovremeno obavijestio kupce da plina neće biti. Na njegovom ga je mjestu zamijenio Dario Karlovčan, nećak aktualne ministrice zaštite okoliša i graditeljstva Marine Matulović Dropulić. Karlovčan je do tada bio rukovoditelj Proplinove Poslovne jedinice Distributivni centar Zagreb, i Prakaturu je u svakom momentu bio na raspolaganju. Danas mu se, kada je nastupila čak i dugotrajnija nestašica, ne javlja na telefon.

No, danas su i neke druge stvari postavljene drukčije: Mol drži većinski paket dionica Ine i više nije u vlasništvu države pa se time država riješila Inine neodgovornosti prema kooperantima Proplina. No, tu je pravosuđe koje mora pokazati da Inu može natjerati na ispunjavanje ugovora sklopljenih sa slabijima i manje zaštićenima od sebe.

Ana Benačić
Foto: Proplin

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara