Appleovo novo "čudo" moglo bi biti totalni promašaj

Foto: Profimedia

APPLE je predstavio svoj prvi potpuno novi uređaj nakon pametnog sata, a reakcije na njegov AR/VR uređaj su, recimo to tako, podijeljene. Iako nitko u pitanje ne dovodi činjenicu da se radi o kvalitetnom komadu tehnologije koji prvi put stvara osjećaj da VR u mainstream "ulazi na velika vrata", mnogi su podijeljeni oko toga što Vision Pro zapravo predstavlja. 

Neki će reći da se radi o legitimnom pogledu u budućnost jer Appleov Vision Pro unatoč paprenoj cijeni od 3500 dolara i dalje djeluje kao razumna investicija za one koji će ovim potezom "ubiti više muha jednim udarcem". Ne trebaju vam skupi pametni telefon, tablet, prijenosno računalo, VR kaciga, futurističke kamere i fotoaparati, sustavi surround ozvučenja, uređaji za proširenu stvarnost ni skupi 4K televizori ili projektori, a osim toga, ako su neki spremni platiti preko 1500 dolara za telefon, 3500 dolara za sve ovo djeluje kao više nego prihvatljiva cifra za žitelje Appleovog ekosustava. 

Drugi će pak reći da živimo u svijetu u kojem velik dio ovih uređaja već imate, a ova hipotetska ušteda zapravo se odnosi samo na tobožnje ludite koji su svih ovih godina živjeli bez svega navedenog. 

Revolucija ili promašaj?

Sve to ne mijenja činjenicu da se radi o impresivnoj tehnologiji koja vrlo vješto spaja virtualnu i proširenu stvarnost i djeluje kao nešto što bi moglo imati više nego sjajnu budućnost. Međutim, unatoč uvjeravanju Applea da ovo "nije tehnologija koja nas izolira", nemojmo se zavaravati. Dogodit će se upravo to jer ako kao primjer uzmete samo zajedničko gledanje televizije, Vision Pro automatski briše taj moment zajedništva. 

Osim toga, daleko "neimerzivniji" pametni telefoni već su nas pretvorili u zombije koji neprestano bulje u zaslone. Što mislite da će se dogoditi s tehnologijom koja nam dopušta da svijet oko sebe isključimo kad god to poželimo? Malo je nove tehnologije koja istovremeno djeluje toliko impresivno i daje toliko snažnu Black Mirror vibru. 

Ipak, legitimno pitanje je predstavlja li Vision Pro zaista prozor u budućnost ili samo nešto što će se pretvoriti u Appleov veliki promašaj.

Za koga je ovo?

Za početak, o ovom će se uređaju još pričati jer na tržištu će se pojaviti tek iduće godine i bez ikakve će sumnje biti na listi Appleovih fanova koji će garantirano kampirati pred trgovinom ne bi li se dokopali nove trendi igračke. Dio gejmera također bi se mogao "uhvatiti", ali uzmemo li u obzir to da s VR-om još uvijek muku muče i Meta Quest i PSVR 2, neće biti prevelik broj onih koji vrlo slično iskustvo mogu dobiti za petinu iznosa. 

Pravo je pitanje hoće li se uhvatiti prosječni korisnici.

Kao prvo, treba stvari staviti na pravo mjesto i na trenutak utišati klasične Appleove spinove o "revolucionarnom novom uređaju". Apple svoj PR odrađuje briljantno, ali to ne mijenja činjenicu da postoji puno detalja koji su vješto pogurani u drugi plan. 

S čisto tehničke strane, ovo je prilično velik komad opreme koji vam leži na glavi i velikom dijelu lica. Ne radi se o nečem što će se neprimjetno stopiti s našom svakodnevicom. Vizir koji je kablom spojen na bateriju u vašem džepu koja, uzgred rečeno, traje otprilike dva sata, baš poput svakog VR uređaja, vezan je za vaš dnevni boravak. 

Ovo nije malo i moćno prijenosno računalo koje stane u džep, ovo je prijenosno računalo koje postaje nepraktično istog trena kada napustite kuću. 

Dobar VR uređaj, ali malo tko želi VR

I da se razumijemo, ovo je više nego impresivan VR/AR uređaj, ali problem je u tome da se većinski još uvijek nismo složili oko toga jesmo li za VR uređaje zainteresirani ili ne. U ovoj fazi vidjeli smo ih bezbroj i svi su imali isti problem. 

I neki će reći da je isti problem imao i iPhone. Ne baš, ljudi nisu samo željeli već i masovno kupovali mobilne telefone godinama prije izlaska iPhonea. Razlika je bila u tome da je iPhone jednostavno bio najbolji u tom trenutku. Ljudi u ovoj fazi masovno ne luduju ni za VR-om ni za AR-om, a ni za kombiniranim uređajima. I u takvom okruženju Vision Pro može biti i vjerojatno će biti najbolji svoje vrste, ali vrste nečega što nismo sigurni želimo li. 

Vision Pro nije baš ni najsjajniji trenutak u povijesti Appleovog naprednog dizajna. Iako izrada i materijali djeluju kvalitetno, i dalje izgleda kao skijaške ili ronilačke naočale koje vaše oči prema ostatku svijeta projiciraju na uznemirujuć način. Uz estetski dio nije ni praktičan, a postoji i taj element izolacije. Gledanje filmova u avionu u videu izgleda predivno, ali uz bateriju od dva sata ne radi se baš o dugom "kino iskustvu". 

Ni javnost ovog puta nije izvan sebe. O uređaju se priča, ali skepsa je veća nego ikad prije, a razlog je jednostavan i treba ga ponoviti - ljudi se ne otimaju za novim VR kacigama. Bila bi to puno drukčija priča da se radi o lijepo dizajniranim naočalama koje na neki čaroban način mogu sve što i Vision Pro. Nažalost, radi se o VR uređaju koji je zanemarivo drukčiji od onoga što rade druge kompanije i pritom koristi više-manje istu tehnologiju, s tom razlikom da ovog puta ne ciljaju primarno na gaming, već svakodnevnu upotrebu. 

Više trailer nove sezone Black Mirrora nego reklama

A s tim na umu treba se zapitati i što bi ta svakodnevna upotreba bila. Izuzmemo li gledanje filmova na gigantskom platnu usred svemira, ništa od toga što je Apple predstavio ne djeluje primamljivo. Fotografije i videi koji pokrivaju 360 stupnjeva pa kod ponovnog pregledavanja imate osjećaj da ponovno proživljavate sjećanje? Super za vas, ali ne i za klince u koje bulji otac s bizarnom maskom na licu i izgleda kao jedan od likova iz Among Us. 

Korištenje Vision Proa u svrhu pregledavanja interneta? Simpatično, ali ne za 3500 dolara simpatično. Hoćete li pisati tekstove kao na prijenosnom računalu? Možete, ali virtualna tastatura bez povratnog osjećaja kucanja će biti očajna, čak i gora nego kad vam se na mobitelu isključi haptika. Hoćete li diktirati tekst? Možete, ali treba li vam za to kaciga na glavi? Isto vrijedi i za videopozive (tijekom kojih sugovornici ne gledaju vas, nego vašeg bizarnog avatara) i mogućnost da samo pogledate svoj MacBook Air i on istog trena "oživi". 

Dio toga je premali poticaj na kupnju, a dio toga beskorisna šminka. Osim toga, Vision Pro i dalje ne izgleda cool. Materijali djeluju kvalitetno, ali nema taj "statusni simbol" moment koji bi ga učinio zanimljivim tehnološkim pomodarima. 

Dakle, kad sve zbrojimo i oduzmemo, vrlo je lako rastjerati marketinšku maglu koju je Apple ovog puta podigao svojom najavom. To ne znači da fanovi ovo neće kupiti zbog jednostavne činjenice da se radi o još jednom Appleovom "čudu", ali ako govorimo o masama i pitamo se hoće li podivljati za Appleovim uređajem Vision Pro, malo toga ukazuje na hit, a s tim se slaže i velik dio novinara i blogova koji aktivno prate ovu industriju. Skeptični su čak i mnogi zaposlenici kompanije. 

Ovo izgleda više kao trailer nove sezone Black Mirrora nego ozbiljan proizvod i na to mnogi ukazuju otkako se najava uređaja pojavila. A to nije dobra stvar ako ljude masovno želite uvjeriti da vaš proizvod puste u svoje domove i živote. 

Pročitajte više