HDZ-ovcu skoro 500.000 kn za čišćenje čekaonica u Dubrovniku. Sestra mu je pročelnica

Foto: Patrik Macek/PIXSELL, Grgo Jelavić/PIXSELL

DUBROVAČKA gradska uprava isplatila je gotovo pola milijuna kuna tvrtki u vlasništvu brata pročelnice te iste gradske uprave. Razlog isplate? Čišćenje i održavanje autobusnih čekaonica.

Dakle, radi se o tvrtki Inhouse Group vlasnika Andrije Njavra. Kako se može vidjeti u registru Elektroničnog oglasnika javne nabave, ovu tvrtku odabrao je Grad Dubrovnik za uslugu pranja i čišćenja čekaonica i nadstrešnica na autobusnim stajalištima. Ugovor u iznosu od 199.025 kuna potpisan je 23. siječnja 2020. godine. S PDV-om to iznosi 248.781 kunu.

Kako stoji u registru EOJN-a, isti takav ugovor potpisan je i 2021. godine, točnije 22. veljače. Opet, iznos je bio 199.025 kuna. S PDV-om dosegnulo je to iznos od 248.781 kunu.

Jedna sestra pročelnica, druga uhićena u aferi Vjetroelektrane

Vlasnik tvrtke, inače, brat je sadašnje pročelnice Upravnog odjela za poslove gradonačelnika Ivane Brnin, koja je na ovo mjesto imenovana u studenome. Prije toga, ona je obnašala posao zamjenice pročelnice ovog odjela, a još prije toga bila je i voditeljica Odsjeka za protokol i informiranje unutar istog odjela. Radi se o dugogodišnjoj glasnogovornici dubrovačkog HDZ-a.

>>Tko su tri HDZ-ovke uhićene uz Rimac? Jedna je radila i za Kolindu

Vlasnik Inhouse Group tvrtke Andrija Njavro natjecao se na listi HDZ-a za člana Mjesnog odbora Zaton. Inače, druga sestra Andrije Njavre jest Ružica Njavro, nekadašnja tajnica kabineta u Ministarstvu poljoprivrede i članica Upravnog vijeća Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, koja je uhićena u sklopu afere Vjetroelektrane.

No, vratimo se na samo čišćenje autobusnih čekaonica.

Na prvi pogled neobično zvuči da jedinica lokalne samouprave uopće plaća čišćenje autobusnih čekaonica, budući da postoje poduzeća čiji je osnivač, a koja bi se trebala baviti upravo s domenom čišćenja, isto kao što neobično zvuči da se za ovu uslugu novac izdvaja u vrijeme covid-krize.

Recimo, štedjela je dubrovačka gradska uprava na čelu s gradonačelnikom Matom Frankovićem na način smanjenja plaća zaposlenicima. Tako su plaće djelatnicima u gradskoj upravi i javnim ustanovama umanjene za deset posto, a u jeku covid-krize obustavila je i programsko financiranje rada udruga na tri mjeseca. Primjerice, i u sustav javne rasvjete na cijelom gradskom području uvedene su redukcije.

Tvrtke konkurenti premašile procijenjeni iznos nabave

No, čišćenje autobusnih stanica očito je bilo od vitalne važnosti, za što se ugovor potpisivao dva puta.

A neobično zvuči i kad se zna s kim se tvrtka Andrije Njavra natjecala.

Dakle, kako su nam odgovorili iz Grada Dubrovnika, za predmet Usluge pranja i čišćenja čekaonica i nadstrešnica na autobusnim stajalištima Grada Dubrovnika u 2020. godini pristigle su tri ponude ponuditelja Dvori Lapad d.o.o. u iznosu 220.000,00 kuna bez PDV-a, Krmek d.o.o. u iznosu 222.850,00 kuna bez PDV-a.

Iz Grada Dubrovnika naveli su kako su te ponude bile neprihvatljive budući da je iznos ponuda prelazio procijenjeni iznos nabave, tj. planirana sredstva Ponuditelja. No treća ponuda ponuditelja Inhouse Group d.o.o. u iznosu 199.025,00 kuna "je zadovoljavala sve tražene uvjete kao jedina valjana i prihvatljiva ujedno i najpovoljnija".

Što se tiče 2021. godine, ponovo su se natjecale iste tri tvrtke. Tvrtka Dvori Lapad d.o.o. ponudila je iznos od 257.700,00 kuna bez PDV-a, čija je cijena prelazila planirana, odnosno osigurana novčana sredstva. 

Iz Grada su naveli i kako u sklopu ponude koju je dao Krmek d.o.o. nije dostavljena potvrda porezne uprave o stanju duga ili jednakovrijedni dokument nadležnog tijela države sjedišta gospodarskog subjekta te se ista kao neprikladna i neprihvatljiva ponuda isključila iz daljnjeg pregleda i ocjenjivanja. Treća ponuda ponuditelja Inhouse Group d.o.o. u iznosu 199.025,00 ocijenjena je po kriteriju najniže cijene kao najpovoljnija te valjana.

Na natječaj se javila tvrtka čiji je vlasnik osnovao Inhouse Group

Jednostavna nabava je prema definiciji nabava roba i usluga procijenjene vrijednosti do 200.000 kuna, odnosno nabava radova procijenjene vrijednosti do 500.000 kuna. Stoga, u ovom slučaju, svaka ponuda koja iznosi 200.000 kuna ili više ne može biti dio jednostavne nabave.

Ako su već, kako poručuju iz Grada, ponude bile neprihvatljive budući da su prelazile planirani iznos nabave, logično je pitanje - zašto se javljaju firme tako da visinom svoje ponude diskreditiraju same sebe u startu?

Recimo, Dvori Lapad u 2020. nisu dobili posao jer su bili preskupi budući da su ponudili 220 tisuća kuna, a onda se dogodine javljaju opet i umjesto da spuste cijenu, oni ponude još veći iznos od 257.700,00 kuna!?

Ali, za to shvatiti možda može pomoći činjenica da su tvrtku Inhouse Group d.o.o. osnovali Danko Deban (inače predsjednik Uprave Ingre) i njegova tvrtka Dvori Lapad d.o.o., ista ta koja se sad natjecala protiv tvrtke Inhouse Group.

Čisto spomenimo kao zanimljivost - Deban je tvrtku Inhouse Group osnovao u ožujku 2017. godine, dok je u listopadu iste godine u tvrtku ušao Andrija Njavro. Deban je izišao iz tvrtke 2018. godine.

Iz Grada odgovorili zašto Čistoća ne može održavati čekaonice

U svakom slučaju, obratili smo se Gradu Dubrovniku, kojeg smo pitali koliko je ukupno za sada novca isplaćeno. Odgovor Grada, inače, zaprimili smo početkom prosinca tako da za 2021. godinu podaci nisu konačni, no jasno je da će odgovarati unaprijed zadanom okviru koji je određen u veljači 2021. godine.

"Temeljem provedenog postupka nabave, a nakon što je Grad Dubrovnik prethodno preuzeo čekaonice od tvrtke Europlakat d.o.o i iste uključio u program održavanja komunalne infrastrukture, dana 23.siječnja 2020. sklopljen je ugovor s tvrtkom Inhouse Group d.d na rok od godinu dana te je nakon isteka ugovora od godinu dana ponovno nakon provedenog postupka nabave sklopljen ugovor za istu uslugu 22. veljače 2021. godine također na rok od godinu dana.  

U gore navedenom dvogodišnjem razdoblju ukupno je isplaćeno: 2020. godina 196.055,00 kn + PDV, 2021. godina 175.035,00 kn + PDV", navodi se u odgovoru Grada.

Pitali smo jedinicu ove lokalne samouprave zašto autobusne stanice ne čisti tvrtka Čistoća kad se sve čekaonice nalaze na javnim gradskim površinama.

"Sukladno provedenom postupku nabave tvrtka Inhouse Group d.d. angažirana je na postupcima usluge čišćenja unutarnjih i vanjskih stranica autobusnih čekaonica uključujući i nadstrešnicu, reklamni pano, info ploču, inox stupove, klupe za sjedenje, odstranjivanje plakata sa stakala te uklanjanje grafita s unutarnjih i vanjskih stranica autobusnih čekaonica te vrši sanaciju štete krovišta i druge popravke prema štetnom događaju.

S druge strane tvrtka Čistoća angažirana je na cijelom području grada Dubrovnika za održavanje javnih površina i preuzimanje komunalnog otpada, a s obzirom na opseg posla tvrtke Čistoća smatrali smo da nije potrebno dodjeljivati joj dodatna zaduženja", napisali su iz Grada. 

"Čistoća bi morala imati djelatnika osposobljenog za izmjenu krovišta"

Pitali smo ih i misle li da priliči u vrijeme korona-krize izdvajati relativno visok novac za čišćenje autobusnih stanica, pogotovo dok postoji gradska tvrtka Čistoća?

"Kako je prethodno i navedeno opseg posla tvrtke Čistoća je toliko velik da bi u slučaju preuzimanja obveze čišćenja autobusnih stanica tvrtka Čistoća trebala angažirati nove djelatnike i kupiti opremu za vršenje navedenog čišćenja s posebnim naglaskom na opremu za uklanjanje grafita na čekaonicama. Ujedno, tvrtka Čistoća morala bi imati i djelatnika osposobljenog za izmjenu krovišta i druge zahvate za popravak čekaonica.

Godišnji trošak održavanja čekaonica ovisi o stanju čekaonica jer kako je prethodno navedeno potpisani okvirni godišnji ugovor ne znači da će se isti u potpunosti ispuniti jer obračun vrši na osnovu utvrđenog broja izvršenih radova čišćenja i izvršenih radova uklanjanja grafita za pojedini mjesec.

Iznos koji navodite kao relativno visok bio bi nedovoljan da pokrije godišnji trošak djelatnika i opreme tvrtki Čistoća uzevši u obzir da se u okviru istaknutih iznosa nalazi i trošak zamjene dotrajalih krovišta te popravka i oštećenja na autobusnim stanicama te je iz navedenog razloga i odlučeno uslugu putem sustava nabave povjeriti trećim osobama", poručili su iz Grada Dubrovnika.

"Insinuiranje da je netko dobio posao samo zato što je član HDZ-a je neistina"

Odgovorili su na pitanje misle li da je u redu da vlasnik tvrtke koji je član HDZ-a, a i rodbinski je povezan s pročelnicom upravnog odjela, biva unajmljen od strane gradske uprave?

"Ova gradska uprava je prije četiri i pol godine oformila posebni Odsjek za provođenje postupaka nabave. Navedeni Odsjek je neovisan te jasno i transparentno vodi sve postupke nabave. Insinuiranje da je netko dobio posao samo zato što je član HDZ-a je vaše pravo, ali potpuna neistina što se tiče ove gradske uprave.

Naime, sustav nabave ne poznaje je li netko član HDZ-a, SDP-a, HNS-a ili neke druge stranke, on poznaje jedino tko je za pojedinu uslugu dao najpovoljniju godišnju cijenu. Ujedno navedeni sustav ne poznaje eliminaciju bilo kojeg gospodarskog subjekta jer je odgovorna osoba u istom član neke stranke. 

Sukladno zakonu o sprječavanja sukoba interesa gospodarski subjekt koji je u srodstvu s čelnikom tijela ili njegovom zamjenicom ne može poslovati s jedinicom lokalne samouprave jer se tu radi o nedvojbenom sukobu interesa što u ovom konkretnom predmetu nije slučaj.

Nadalje, spomenuta pročelnica je imenovana prije desetak dana na mjesto pročelnice Upravnog odjela za poslove gradonačelnika dok su navedeni ugovori potpisani znatno prije navedenog imenovanja te pročelnica Brnin nije nadležna za poslove održavanja komunalne infrastrukture budući da je isto u okviru nadležnosti Upravnog odjela za komunalne poslove, promet i mjesnu samoupravu", odgovorili su.

Inhouse Group: Postoji ovjereni dnevnik o izvršenim količinama radova

Obratili smo se i tvrtki Inhouse Group, iz koje su nam napisali: "Dajemo ovlaštenje da naš odgovor objavite isključivo u cjelovitom sadržaju koji Vam u nastavku dostavljamo, bez bilo kakvih izmjena ili dopuna istoga, te bez ispuštanja bilo kojeg dijela našeg pisanog i autoriziranog odgovora. U protivnom, nemate odobrenje za objavu drugačijeg, skraćenog, izmijenjenog ili dopunjenog našeg odgovora."

Pošto Index takvo nešto nije dužan, jer se tu radi o običnom odgovoru na novinarski upit, izdvojit ćemo samo kako su iz tvrtke napisali da su radovi čišćenja i uklanjanja grafita usklađeni i s ovjerenim dnevnikom rada o izvršenim količinama radova u svakom mjesecu. 

"Ono što navedeni radovi uključuju jest kontinuirano i višestruko čišćenje unutarnjih i vanjskih stranica autobusnih čekaonica do visine stropa uključujući i nadstrešnicu, reklamni pano, info ploču, inox stupove i klupe za sjedenje kao i odstranjivanje plakata sa stakala te uklanjanje grafita s unutarnjih i vanjskih stranica autobusnih čekaonica", naveli su.

"U svrhu pravodobnog i urednog ispunjavanja predmetne ugovorne obveze, trgovačko društvo angažiralo je značajan broj zaposlenika, potrebnu opremu i sredstva, te na ispunjenje ugovorenih obveza nije bilo primjedbi od strane naručitelja. Ispunjenje svih preuzetih ugovornih obveza uredno je dokumentirano, te postoje i fotografije na temelju kojih se svaki dobronamjernik objektivno može upoznati s ostvarenim učinkom našeg trgovačkog društva u korist naručitelja", napisali su.

Iz tvrtke se hvale plaćanjem poreza, prireza i doprinosa...

Istaknuli su i kako 95 posto ukupnih prihoda ovo trgovačko društvo ostvaruje ispunjenjem preuzetih ugovornih obveza u odnosu na naručitelje iz privatnog sektora. 

"Pritom društvo pravodobno i u potpunosti uplaćuje propisane poreze i prireze, te druga obvezna davanja, kao i doprinose i plaće za više za od 30 vrijednih djelatnika, a nikada niti u jednom trenutku nije imalo nepodmirenih poreznih ili bilo kakvih drugih obveza niti sudskih sporova. Vjerujemo da će opravdan interes javnosti postojati i u odnosu na te informacije“, stoji u odgovoru.

Bi li javni novac trebao biti dijelom javnog interesa?

Inače, Index se obratio tvrtki Inhouse Group uz rečeničnu konstrukciju kako molimo odgovore zbog opravdanog interesa javnosti. No, očito to je predstavnicima tvrtke zasmetalo.

"Vjerujemo da ste zadovoljni našim odgovorima, te ljubazno molimo da prije Vaših eventualnih daljnjih pitanja prije svega konkretno pojasnite u čemu se sastoji „opravdan interes javnosti“ za poslovanje upravo našeg trgovačkog društva za poslove koje je isto na zakonit način sklopilo s javnopravnim naručiteljima.

Navedeno je potrebno kako bi se izbjegla šteta koja se ovom trgovačkom društvu čini ili može učiniti mogućim javnim neprikladnim, paušalnim i nejasnim, a svakako neosnovanim dovođenjem u vezu istoga s eventualnim nezakonitim poslovanjem", napisali su.

Pitali smo ovu tvrtku misle li da javni novac ne bi trebao biti dijelom javnog interesa, no na to pitanje nismo dobili odgovor.

Pročitajte više