Jedu sladoled i čitaju Harryja Pottera, ali youtuberice iz S. Koreje nisu što se čine

Screenshot: YouTube

MLADA žena prekopava po hladnjaku, izvlačeći nekoliko sladoleda kako bih ih pokazala kameri. "Ovo je mliječni okus, slika je tako slatka", kaže ona na engleskom, s osmijehom pokazujući na pakiranje kao iz crtića: "A ovo je okus breskve." Nakon što je konačno odabrala vrstu sladoleda, zagrizla ga je i rekla: "Biskvit je jako ukusan."

Četverominutni video skupio je više od 41.000 pregleda na YouTubeu, ali ovo nije običan video. Žena koja sebe naziva YuMi živi u Sjevernoj Koreji, možda najizoliranijoj i najtajnovitijoj naciji na svijetu, piše CNN.

Profili se pojavili online u zadnjih godinu ili dvije

Njezin YouTube kanal, kreiran prošlog lipnja, jedan je od nekoliko korisničkih računa na društvenim mrežama koji su se pojavili na internetu u prošlih godinu ili dvije, a na kojima stanovnici Sjeverne Koreje navodno dijele svoje svakodnevice.

No, stručnjaci kažu da nije sve onako kako se čini u ovim snimkama i da sadrže znakove kako su prikazani životi daleko od norme za osiromašene milijune pod diktaturom vođe Kim Jong-una.

Dio propagande kampanje

Umjesto toga, sugeriraju stručnjaci, YuMi i drugi slični korisnički račun su vjerojatno povezani s visokim dužnosnicima i mogu biti dio propagandne kampanje usmjerene na brendiranje međunarodnog imidža zemlje kao mjesta privlačnog turistima, umjesto stalnih priča o nuklearnom oružju.

"YuMini videozapisi izgledaju kao dobro pripremljena predstava koju je napisala sjevernokorejska vlada", rekao je Park Seong-cheol, istraživač u Podatkovnom centru za sjevernokorejska ljudska prava. Desetljećima je Sjeverna Koreja bila relativno izolirana od ostatka svijeta, uz stroga ograničenja slobode izražavanja, slobodnog kretanja i pristupa informacijama.

Korištenje interneta strogo ograničeno

Tamošnja manjkava ljudska prava kritizirali su Ujedinjeni narodi. Korištenje interneta je strogo ograničeno, čak i nekolicina privilegiranih kojima su dopušteni pametni telefoni može pristupiti samo intranetu kojim upravlja vlada i koji je strogo cenzuriran. Strani materijali poput knjiga i filmova su zabranjeni, često uz stroge kazne za one koji budu uhvaćeni s krijumčarenom robom na crnom tržištu.

Zbog toga YuMi - koja ne samo da ima pristup uređaju za snimanje nego i YouTubeu - nije obična Sjevernokorejka, kažu stručnjaci. "Povezivanje s vanjskim svijetom nemoguća je stvar za stanovnike ove zemlje", rekla je Ha Seung-hee, profesorica istraživanja Sjeverne Koreje na Sveučilištu Dongguk.

11-godišnjakinja koja čita knjige u pravilu zabranjene u Sjevernoj Koreji

YuMi nije jedina sjevernokorejska youtuberica koja privlači pažnju - 11-godišnjakinja koja sebe naziva Song A debitirala je na YouTubeu u travnju 2022. i već ima više od 20.000 pretplatnika.

"Moja omiljena knjiga je Harry Potter koju je napisala J. K. Rowling", tvrdi Song A u jednom videu, držeći prvu knjigu iz serijala, što je posebno upečatljivo s obzirom na tipično stroga pravila Sjeverne Koreje koja zabranjuju stranu kulturu, posebno iz zapadnih naroda.

Video prikazuje Song A kako govori britanskim naglaskom i sjedi u nečemu što izgleda kao idilična dječja spavaća soba s globusom, policom za knjige, plišanom životinjom, uokvirenom fotografijom i ružičastim zavjesama.

Ružičasti prikazi svakodnevnog života u Pjongjangu također mogu ukazati na društveni položaj i identitet njihovih kreatora.

Videozapisi YuMi prikazuju je kako posjećuje zabavni park i interaktivnu kinopredstavu, peca u rijeci, vježba u dobro opremljenoj zatvorenoj teretani i posjećuje vapnenačku špilju u kojoj mladi studenti mašu sjevernokorejskom zastavom u pozadini.

"Nije 100% laž, ali je iznimno zavaravajuće"

Song A posjećuje prepuni vodeni park, obilazi izložbeni centar za znanost i tehnologiju i snima svoj prvi dan u školi. Park kaže da ti prikazi nisu 100% lažni - ali su iznimno zavaravajući i ne predstavljaju normalan život.

Postoje izvještaji o sjevernokorejskoj bogatoj eliti, poput viših vladinih dužnosnika i njihovih obitelji, koji imaju pristup luksuzu kao što su klimauređaji, mopedi i kava. Objekti prikazani u videozapisima na YouTubeu postoje - ali nisu dostupni većini ljudi, nego samo "posebnim ljudima u posebnoj klasi", ističe Park.

Ti objekti također vjerojatno nisu otvoreni niti rade redovito kao što videozapisi sugeriraju. "Na primjer, opskrba električnom energijom u Sjevernoj Koreji nije dovoljno ujednačena da bi neprestano radio zabavni park. Čuo sam da rade samo vikendom ili neke određene dane, primjerice kad snimaju video", dodao je Park.

Česti nestanci struje

Sjeverna Koreja je poznata po čestim nestancima električne energije; samo oko 26% stanovništva ima pristup električnoj energiji, prema procjenama iz CIA-e iz 2019. godine.

Ove redukcije vidljive su na noćnim satelitskim slikama iz 2011. i 2014. koje su pokazivale Sjevernu Koreju obavijenu tamom kako se gotovo stapa s tamnim morem, u oštrom kontrastu s blistavim svjetlima susjednih Kine i Južne Koreje. Dobro baratanje engleskim jezikom youtuberica i pristup rijetkom luksuzu sugeriraju da su obje visoko obrazovane i vjerojatno u srodstvu s visokim dužnosnicima, smatra Park.

Prebjezi su ranije rekli CNN-u da neki Sjevernokorejci uče engleski jezik. British Council, organizacija sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, također je vodio program obuke nastavnika engleskog jezika u Sjevernoj Koreji, šaljući učitelje tamo više od desetak godina prije nego što je program obustavljen 2017. godine.

Propaganda nije nova, ali je prilagođena

Sjevernokorejska propaganda nije nova; prijašnje kampanje sadržavale su plakate u sovjetskom stilu, videozapise marširanja trupa i testiranja projektila te slike Kim Jong-una na bijelom konju.

Ali stručnjaci kažu da YouTube videozapisi i slični sjevernokorejski računi na društvenim mrežama na kineskim platformama kao što su Weibo i Bilibili ilustriraju novu strategiju - poticanje simpatije.

"Sjeverna Koreja nastoji naglasiti da je Pjongjang običan grad", rekao je Park, dodajući da je vodstvo zemlje "jako zainteresirano za to kako ih vanjski svijet gleda". Profesorica Ha rekla je da se Sjeverna Koreja želi prikazati kao "sigurna zemlja" kako bi potaknula turizam kao lijek za svoje oštećeno gospodarstvo - posebno pandemijom covida-19.

Fokus na turizam

Iako još uvijek nije ponovno otvorila svoje granice za turiste, pandemija će jednom završiti, a Sjeverna Koreja se usredotočila na turizam u gospodarske svrhe, ističe Ha.

Prije pandemije postojale su ograničene mogućnosti obilazaka, u okviru kojih su posjetitelje diljem zemlje vodili vodiči iz ministarstva turizma. Turneje su bile pažljivo koreografirane, osmišljene da pokažu zemlju u njezinom najboljem svjetlu. Unatoč tome, mnoge zemlje, uključujući Sjedinjene Američke Države, upozoravaju svoje građane da ne putuju u Sjevernu Koreju.

"Nakon što je pandemija počela, bilo je govora u Sjevernoj Koreji o odbacivanju prethodnih oblika propagande i implementaciji novih. Nakon što je Kim Jong-un naredio vlastima da budu kreativnije u svojoj propagandi, počeli su se pojavljivati videozapisi na YouTubeu", objasnila je Ha za The Guardian.

Zašto koriste engleski?

U članku iz 2019. u sjevernokorejskim državnim novinama Rodong Sinmunu objavljeno je da propagandni i informativni kanali zemlje moraju "hrabro odbaciti stari okvir pisanja i uređivanja s utvrđenim konvencijama i konvencionalnim metodama".

Upotreba engleskog možda odražava ovaj napor da se dopre do globalnih gledatelja. I YuMi i Song A također imaju engleska imena za svoje kanale: YuMi koristi ime "Olivia Natasha", a Song A "Sally Parks".

Sjeverna Koreja je u prošlom desetljeću objavljivala druge vrste propagande na YouTubeu iako moderatori često uklanjaju njezine službene videozapise.

YouTube je 2017. uklonio državni sjevernokorejski informativni kanal Uriminzokkiri i kanal Tonpomail koji kontroliraju etnički Korejci u Japanu lojalni Pjongjangu, rekavši da su prekršili uvjete pružanja usluga platforme i smjernice zajednice.

Drugi YouTube kanal, pod nazivom Echo of Truth, koji je navodno vodila stanovnica Sjeverne Koreje po imenu Un A, koja je snimila sebe kako uživa u svakodnevnim aktivnostima u Pjongjangu, uklonjen je krajem 2020. godine.

Videosnimke pružaju uvid čak i ako su propaganda

No, ukidanje je izazvalo negodovanje nekih istraživača koji su rekli da videozapisi pružaju vrijedan uvid u Sjevernu Koreju i njezino vodstvo, čak i ako su bili propaganda. Kada je CNN od YouTubea zatražio komentar o ovim izbrisanim kanalima, kao i o kanalima Song A i YuMi, glasnogovornik je rekao da su njihove platforme "u skladu sa svim pravilima".

"Ako ustanovimo da računi krši naše Uvjete pružanja usluge ili Smjernice zajednice, onemogućit ćemo ih", stoji u priopćenju.

Stručnjaci kažu da bi videozapisi YuMi i Song A mogli biti pokušaj Pjongjanga da dopre do publike bez privlačenja pozornosti moderatora. I koliko god bili režirani i namješteni, oni su ponudili vrijedan uvid u zemlju, kažu stručnjaci.

"Ljudi već znaju da su snimke stvorene u propagandne svrhe, javnost je već svjesna", rekla je Hai i dodala: "Mislim da bi trebalo postojati odgovarajuće razumijevanje i rasprava o tome kako bismo trebali percipirati takav sadržaj umjesto da samo zatvaramo vrata."

Pročitajte više