Litva jača važan koridor. "Ovdje bi mogao krenuti ruski napad na Europu i NATO"

Foto: ecamaastricht.org

Litva će obnoviti i ojačati drugu važnu cestu kroz Suvalški koridor (koridor Suwalki), strateški prolaz između Poljske i Litve. Mnogi analitičari smatraju da bi upravo na tom području mogao krenuti potencijalni ruski napad na Europsku uniju i NATO.

"Ove su prometnice za nas ključne s aspekta sigurnosti i obrane", rekao je zamjenik litavskog ministra obrane Tomas Godliauskas u razgovoru za Politico. "Oduvijek su bile dio naših planova za dolazak savezničke pomoći u slučaju krize."

Suvalški koridor je uzak, rijetko naseljen pojas zemlje dug oko 100 kilometara, koji s jedne strane graniči s Bjelorusijom, a s druge s ruskom eksklavom Kalinjingradom. To je jedina kopnena veza kojom se baltičke zemlje mogu povezati s ostatkom NATO saveza, a Rusija može napasti s istoka i sa zapada, što ga čini jednom od najopasnijih točaka europske sigurnosti.

Trenutačno kroz koridor prolaze dvije glavne prometnice: jedna vodi od Kaunasa prema Varšavi i dio je vojno-strateške rute Via Baltica, dok druga spaja Vilnius i poljski grad Augustów.
U dogovoru s Poljskom, Litva sada širi svoju infrastrukturu te će modernizirati i cestu Vilnius-Augustów, kako bi bila pogodna i za civilne i za vojne potrebe.

Brža evakuacija i dolazak pomoći

Via Baltica i projekt brze željeznice Rail Baltica trenutačno su glavni putovi za kretanje vojske i opreme. Cilj je omogućiti bržu dostavu opreme, olakšati kretanje trupa i pripremiti uvjete za moguću evakuaciju civila u slučaju rata. "Ovo nam daje dodatnu sigurnost i fleksibilnost u kriznim situacijama", rekao je Godliauskas.

Ovaj projekt dio je šire inicijative Europske unije koja želi ulagati u tzv. dvostruku infrastrukturu, odnosno u projekte koji služe i civilnim i vojnim potrebama. Slične zahvate provode i Španjolska, Belgija i Slovačka. Europski povjerenik za obranu Andrius Kubilius procijenio je da će Unija za prilagodbu svojih prometnih mreža morati uložiti najmanje 70 milijardi eura.

Osim obnove prometnica, Litva razmatra i dodatne mjere za zaštitu granice.

"Posebno u području Suvalškog koridora razgovaramo o postavljanju zaštitnih prepreka uz granice s Kalinjingradom i Bjelorusijom", rekao je Godliauskas. Radi se o planovima za kontrolne točke i blokade poput betonskih barijera koje bi usporile ili spriječile eventualne prodore.

Istaknuo je da je prioritet osigurati slobodno kretanje vojske i opreme duž obje prometnice, dodajući da će Rusija sigurno pomno pratiti ove aktivnosti zbog njihove strateške važnosti.

Pored fizičkih mjera, Litva se suočava i s elektroničkim prijetnjama. "Imamo problema s ruskim ometanjem GPS signala, što već utječe na naše civilno zrakoplovstvo i navigaciju", upozorio je Godliauskas.

Obnova cesta i mostova

Plan predviđa obnovu 113 kilometara cesta i renovaciju osam mostova. Prema riječima zamjenika ministra prometa Roderikasa Žiobakasa, radovi bi trebali biti završeni do 2028. godine. Godliauskas je ipak bio oprezniji: "Kod velikih međunarodnih projekata sve zna potrajati, ali nadamo se da će nas geopolitička situacija i dobra suradnja s Poljskom dovesti do cilja."

Litva se nada da će za ovaj projekt osigurati financijsku potporu iz fondova Europske unije. "Zajedno s Poljskom, Estonijom i Latvijom lobirat ćemo da naši projekti budu među prioritetima u sljedećem višegodišnjem proračunu EU-a", rekao je Godliauskas.

Iako projekt ide u smjeru ciljeva EU i NATO-a za poboljšanje vojne mobilnosti, formalno nije dio njihovih službenih programa. Financira se kao zajednička inicijativa litavskog i poljskog ministarstva prometa i obrane. "Mi financiramo obnovu dijela do naše granice, a očekujemo da Poljska učini isto sa svojim dijelom ceste prema Augustówu", dodao je Godliauskas.

Poljske vlasti zasad nisu komentirale projekt.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.