Radna revolucija na tržištu rada? Tiho otkazivanje i inkluzivnost kao novi trendovi

Foto: Shutterstock

GODINA je 2021. i, prema američkom Zavodu za radnu statistiku, više od 47 milijuna Amerikanaca dobrovoljno napušta poslove. Velika ostavka, kako su mu dali ime, bio je jedan od trendova na tržištu rada koji je protresao svijet, pa tako i Hrvatsku. Danas, u 2023. godini, nastavljaju se noviteti na tržištu rada. Nazivi im se još uvijek nisu prilagodili hrvatskom jeziku, ali su do hrvatskog tržišta stigli.

Quiet quitting kao još jedan trend ukazao je na to da na globalnoj razini postoji nova skupina zaposlenika koja je počela raditi taman onoliko koliko je potrebno da budu primijećeni na poslu, ali ne više od toga.

Koliko su hrvatski zaposlenici skloni ovom trendu, pokazuje i istraživanje portala Moj posao u kojemu se anketiralo više od 1000 hrvatskih zaposlenika. Prema njemu većina radnika, njih 57 posto, ipak i dalje daje sve od sebe u poslovnom okruženju, dok 28 posto njih kaže da rade onoliko koliko su plaćeni. Samo 13 posto zaposlenika ulaže minimum truda koji je potreban kako bi posao bio odrađen.

Promjene na tržištu rada sve vidljivije

No, nisu svi trendovi koji su u posljednjih nekoliko godina pogodili tržište negativni i zabrinjavajući. Uslijed pandemijske digitalizacije i rastućeg troška života, poslodavci su počeli sve više preispitivati ulogu rada u životima svojih zaposlenika. Postalo je bitno potaknuti na promjenu i razumjeti zaposlenike i njihove potrebe, kako aktivnog radnog kadra tako i budućeg. Ulaganje u brend poslodavca (eng. employer branding) postaje tržišni standard, i to s razlogom.

Zaposlenici sve više žele raditi u inkluzivnom i poticajnom okruženju koje je ravnopravno te omogućava napredovanje, uz dobre međuljudske odnose. Jedan od pozitivnih takvih primjera na tržištu rada je kompanija BAT (British American Tobacco) sa sjedištem u istarskom Kanfanaru. Još 2020. godine objavili su korporativnu strategiju prema kojoj žele izgraditi bolje okruženje kako bi zadovoljili promjenjive potrebe potrošača. 

BAT, Kanfanar
Foto: Press

Glavna misija im je u narednih sedam godina postati u potpunosti održivi i ugljično neutralni, a već šestu godinu zaredom prepoznati su kao najbolji globalni poslodavac koji ulaže u zaposlenike. Ovo priznanje na globalnoj razini dodijelilo se samo 13 tvrtki.

BAT-u su prioriteti edukacija i tehničko obrazovanje radnika, a surađuje i s fakultetima te učilištima. Cilj mu je privući kvalitetan radni kadar te je trenutno u potrazi za tehničarima na strojevima i električarima.

Investiranje u poslovanje, ali i ljude

BAT kao poslodavac sa zaposlenicima preferira dvosmjernu komunikaciju, a to potvrđuje i Dejan Jovanović koji je u kompaniji napredovao od operatera na izradi filter štapića do trenera autonomnog održavanja u nekoliko godina.
"Volim izazove. Volim kad je na poslu dinamično i kad je svaki dan drugačiji. Osjećam se ispunjeno kad kao tim uspijemo pronaći nekakvo rješenje ili zajednički poboljšamo neki process", potvrdio je. Dejan se i u budućnosti vidi u kompaniji jer voli raditi na dinamičnom poslu i s ljudima, a nadodao je kako je atmosfera zaista kolegijalna.

S njim se slaže i 22-godišnji električar Entoni Ružić koji se zaposlio preko oglasa za posao na društvenim mrežama kompanije. Njega su privukli moderno okruženje i nove tehnologije. Kad usporedi prijašnji posao s ovim, kaže, razlika je "dan i noć". Sad u BAT-u ima božićnicu, bonus i mjesečnu stimulaciju. Sve je na visokom nivou, potvrđuje.

U BAT-u zaposlenici rade s ljudima iz cijelog svijeta te razmjenjuju znanje s kolegama iz ostalih tvornica unutar u grupe. Osim toga, kompanija ulaže značajne resurse u edukaciju zaposlenika i svoje poslovanje.

Naime, prošle godine uložili su više od 1.2 milijuna eura i zaposlili gotovo 70 ljudi. Budući da potrebe za dodatnim ulaganjem i za kvalitetnim kadrom rastu, otvaraju se i dodatna radna mjesta.

Kompanija trenutno nudi konkurentne plaće uz bonus i nagrade. U to su uključene dodatne edukacije, plaćeni obroci i relokacijski paket za kandidate koji ne žive u Istri ili na Kvarneru. Zaposlenicima se omogućava i rad u multinacionalnom okruženju s mogućim napredovanjem u karijeri. 

Na fotografiji: Dejan Jovanović i Entoni Ružić
Foto: Promo

Nove generacije radnika

Poslodavci danas omogućavaju sve veću fleksibilnost pri radu, a ovaj uvjet pri zapošljavanju posebno je vidljiv kod generacije milenijalaca i generacije Z, odnosno zaposlenika koji su rođeni od 1980-ih pa do 2000-ih. Obje generacije pripadaju velikom dijelu trenutne radne snage i profesionalnog kadra, a pojedinačno imaju jedinstvene vještine i karakteristike o kojima se stvara sve veći javni konsenzus. 

Kao digitalni urođenici, obje generacije navikle su učiti i koristiti nove uređaje uz pomoć digitalne tehnologije i smatraju da je digitalizacija radnih procesa nužna. Poslodavci se tome sve više prilagođavaju jer žele privlačnija radna mjesta svim generacijama koje su kvalitetan i prijeko potreban kadar.

Dok milenijalci cijene ravnotežu između privatnog i poslovnog života, generacija Z usmjerava se na karijeru i financijski je motivirana. Dodatno, milenijalci preferiraju spomenutu fleksibilnost, što znači da očekuju da im se poslodavci prilagode, a mlađa generacija preferira stabilnost i sigurnost posla jer je zbog nedavnih globalnih zbivanja već iskusila nezaposlenost i probleme na tržištu rada.

Prema istraživanju globalnog poreznog savjetnika i kompanije Deloitte, zaključuje se kako obje generacije smatraju društveno odgovorno poslovanje važnim i žele raditi za tvrtke i organizacije koje dijele njihove vrijednosti. 

Istraživanje je obuhvatilo više od 22 tisuće ispitanika iz 44 zemlje, a ispitivali su se stavovi o poslu. Pokazalo se kako brojne globalne organizacije i tvrtke u posljednje tri godine potiču određeni napredak na radnom mjestu te su sve generacije to pozitivno osjetile. 

Sadržaj donosi Index u suradnji s BAT-om te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Pročitajte više