Trgovački lanci upozorili Trumpa: Za dva tjedna police će biti prazne

Foto: EPA

Američki predsjednik Donald Trump drži svijet u napetosti zbog trgovinske politike koja se sve češće mijenja iz dana u dan. Dosad su američki potrošači uglavnom bili zaštićeni od nestabilnosti, no kako se međunarodni transport prilagođava njegovim politikama, Trump se suočava s mogućim posljedicama.

Dok trgovinski rat između SAD-a i Kine utječe na usporavanje kontejnerskog prometa između dvije najveće svjetske ekonomije, brodarske tvrtke upozoravaju na pad rezervacija i sve češće "prazne plovidbe", odnosno zaobilaženja određenih luka ili potpuno otkazivanje prijevoza, piše The Telegraph.

Početkom ovog tjedna izvršni direktori američkih trgovačkih lanaca stigli su u Bijelu kuću kako bi prenijeli jasno upozorenje: carine na kinesku robu u roku od dva tjedna dovest će do "praznih polica" ako se politika hitno ne promijeni.

Walmart, Target i Home Depot trpe najveću štetu

Tri kompanije čiji su predstavnici prisustvovali sastanku - Walmart, Target i Home Depot - najviše su pogođene odlukama američkog predsjednika, koje uključuju carine do čak 145 posto na kinesku robu te povećane lučke pristojbe za kineske brodove.

Walmart nabavlja otprilike 60 posto svojih uvoznih proizvoda iz Kine, uključujući odjeću, elektroniku i igračke, pokazuje istraživanje Reutersa, dok je oko 50 posto Targetovih dobavljača također smješteno u Kini.

Mnogi trgovci i proizvođači imaju određene zalihe u skladištima koje im zasad omogućavaju da lakše prebrode poremećaje. No te zalihe mogu potrajati samo određeno vrijeme, obično nekoliko tjedana. Nakon toga trgovci će se suočiti s izborom: platiti carine i preuzeti dodatni trošak, prebaciti trošak na potrošače ili prestati kupovati robu iz Kine i prihvatiti nestašicu na policama.

Postoje znakovi da mnoge američke kompanije već reagiraju tako što privremeno otkazuju narudžbe. Brodovima s istočne obale Kine potrebno je otprilike dva do tri tjedna da stignu do zapadne obale Amerike.

Prema podacima koje je objavila luka u Los Angelesu, koja prima velike količine robe iz kineskih luka poput Šangaja, kontejnerski promet ovaj je tjedan bio 56 posto veći u odnosu na isto razdoblje prošle godine, vjerojatno kao posljedica velikog broja narudžbi koje su stigle neposredno prije Trumpove najave carina na takozvani Dan oslobođenja 2. travnja.

Međutim, sljedećeg tjedna očekuje se pad prometa od 11 posto, a zatim čak 33 posto tjedan nakon toga. Pad očekivanih dolazaka u Los Angeles prati izvještaj o "kolapsu" rezervacija kontejnera u travnju. Kod pošiljaka iz Kine prema SAD-u rezervacije su u prvom tjednu travnja pale za 64 posto u odnosu na prethodni tjedan.

Sve više kontejnerskih brodova ostaje poluprazno

Analitičari su krivnju za taj pad pripisali uvoznicima koji su otkazivali isporuke kako bi "preispitali troškove, rokove i širu trgovinsku strategiju". Zbog toga sve više kontejnerskih brodova ostaje poluprazno, što potiče brodarske kompanije da otkazuju plovidbe kako bi smanjile gubitke i spriječile pad cijena prijevoza.

Cijena prijevoza 12-metarskog kontejnera od početka godine pala je s 5729 dolara na 2793 dolara, prema podacima Xenete, platforme za praćenje brodarskog prometa. Istovremeno, broj praznih plovidbi dramatično raste. Prema podacima Sea Intelligencea, od početka travnja broj otkazanih putovanja između Azije i istočne obale Amerike udvostručio se na više od 40 posto.

"Kada pogledamo podatke, prilično je očito da je utjecaj trgovinskog rata naveo mnoge tvrtke da pauziraju ili potpuno otkažu svoje pošiljke", izjavili su analitičari Sea Intelligencea u četvrtak te dodali: "To pak smanjuje potražnju za kapacitetima na kontejnerskim brodovima, na što prijevoznici reagiraju otkazivanjem plovidbi. Ova razina eskalacije praznog kapaciteta pokazuje dramatičnu promjenu na tržištu."

Peter Aylott iz Britanske komore za brodarstvo kaže da pitanje hoće li ovo rezultirati praznim policama u američkim trgovinama sada ovisi o nizu faktora. No upravo će neizvjesnost vjerojatno nanijeti najviše štete.

"Još uvijek postoji jako puno neizvjesnosti, a u takvoj situaciji mnogi jednostavno zastanu s aktivnostima i čekaju da vide što će se dogoditi", objašnjava Aylott.

Američki predsjednik je dosad branio svoju strategiju carina kao nužnu za povratak proizvodnje u SAD. Ali samo nekoliko sati nakon zatvorenog sastanka s izvršnim direktorima trgovina ovog tjedna čini se da je dramatično promijenio svoj stav.

Trumpove pomirljive izjave

"Mi ćemo biti vrlo ljubazni. Oni će biti vrlo ljubazni pa ćemo vidjeti što će se dogoditi", rekao je novinarima u utorak, što je protumačeno kao pomirljiv stav prema Kini.

U konačnici, povlačenje iz trgovinskog rata pod uvjetima prihvatljivima Washingtonu nije nešto o čemu Trump može odlučiti sam. Peking je uzvratio carinama od 125 posto na uvoz iz SAD-a.

Unatoč Trumpovim tvrdnjama da su dvije strane u redovitom kontaktu, glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u četvrtak je to odbacio rekavši novinarima da je takva sugestija neutemeljena.

Što god Trump sada želi postići, mora to učiniti brzo. U suprotnom, kupci bi već u roku od nekoliko tjedana mogli vidjeti posljedice ovog trgovinskog rata na policama trgovina.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.