Sve nepredvidljiviji trgovinski rat rezultirao je padom pošiljki u najvažnije američke luke. Najnovije statistike pokazuju da je broj brodova koji bi trebali stići u luku Los Angeles sljedeći tjedan manji gotovo za trećinu u odnosu na isti tjedan prošle godine.
Prema podacima koje je Port Optimizer prikupio iz evidencije oceanskih brodara, već ovaj tjedan bi u luku Los Angeles trebalo stići 11 % brodova manje u odnosu na isti tjedan prošle godine. Odvojene brojke koje je Financial Times objavio od Viziona, pružatelja podataka, pokazuju da su rezervacije kineskih kontejnera u SAD-u pale za 45 % do sredine travnja u usporedbi s prethodnom godinom.
Većina ekonomista smatra da će Trumpovi potezi dovesti do značajnog usporavanja globalne trgovine te povećati cijene za američke potrošače i povećati vjerojatnost recesije, piše Guardian. Washington je uveo carinu od 145 % na uvoz iz Kine i opću graničnu carinu od 10 % za sve ostale zemlje, uz neke izuzetke.
Tijekom vikenda, američki ministar financija Scott Bessent sugerirao je da postoji potencijalni "put" do dogovora s Kinom o carinama nakon što je razgovarao sa svojim kineskim kolegama na marginama proljetnih sastanaka Međunarodnog monetarnog fonda i Svjetske banke.
Analiza američke privatne investicijske grupe Apollo Global Management pokazala je da su nove poslovne narudžbe naglo pale od Trumpovog "Dana oslobođenja" 2. travnja. "Za tvrtke, nove narudžbe padaju, kapitalni planovi ulaganja se smanjuju, a očekivanja zarada se revidiraju prema dolje", rekao je Torsten Sløk, glavni ekonomist Apolla.
"Što se tiče kućanstava, povjerenje potrošača je na rekordno niskim razinama, potrošači su kupovali unaprijed prije nego što su carine počele. Turizam se usporava, posebno međunarodna putovanja", dodao je.
Sve veći broj direktora američkih tvrtki izrazio je zabrinutost zbog utjecaja Trumpove carinske politike. Šefovi Walmarta i Targeta, dva najveća trgovca u zemlji, upozorili su predsjednika da bi njegovi planovi mogli poremetiti lance opskrbe, povisiti cijene i dovesti do praznih polica.
Analitičari upozoravaju da najnoviji podaci o otpremi, koji se ažuriraju svakodnevno, ukazuju na eskalaciju posljedica. Međutim, dio pada događa se i zbog zatišja u aktivnosti jer su američke tvrtke požurile uvoziti robu prije Trumpove inauguracije u iščekivanju njegove carinske politike.
Trgovinski deficit SAD-a povećao se na rekordnu razinu u siječnju jer su tvrtke unaprijed uvozile prije uvođenja carina.
"Lučke vlasti u SAD-u i logističke tvrtke već očekuju nagli pad kineskih pošiljki. Potražnja za robom iz Kine naglo je pala od sredine travnja, što sugerira da su se američke tvrtke brzo prilagodile carinama", uvjerena je Kathleen Brooks, direktorica istraživanja na trgovačkoj platformi XTB.
Predviđa da će pad rezervacija kontejnera imati "veliki utjecaj" na kineska poduzeća. Međutim, zamjenik šefa kineskog državnog planera Zhao Chenxin danas je izjavio kako je "potpuno uvjeren" da će drugo najveće svjetsko gospodarstvo postići svoj cilj gospodarskog rasta od oko 5 % za 2025. godinu.
Luke San Pedro Bay u Los Angelesu i Long Beachu obavljaju gotovo trećinu sve kontejnerske pomorske trgovine u SAD-u i djeluju kao glavna ulazna vrata za robu iz Kine. Automobili, računala i pametni telefoni ključni su proizvodi koji se uvoze kroz luku Los Angeles.
Ističući da je obično potrebno između 20 i 40 dana da morski kontejner putuje iz Kine u SAD, Sløk je rekao da će od sredine sljedećeg mjeseca doći do domino efekta na potražnju za američkim kamionskim prijevozom, što bi moglo dovesti do praznih polica te otpuštanja u distribucijskoj i maloprodajnoj industriji.
"To bi moglo dovesti do recesije do ljeta", upozorio je.
Paul Krugman, američki ekonomist i dobitnik Nobelove nagrade, istaknuo je da aktualni kolaps trgovine "podsjeća na ono što se dogodilo tijekom i nakon pandemije koronavirusa".
"Ali ovaj put virus neće biti odgovoran. Sve će se vrtjeti oko Donalda Trumpa. Ovaj put neće biti cjepiva koje će nam doći u pomoć. Zaglavljeni smo s ovim agentom kaosa još više od tri godine", naveo je Krugman.