Prije su vozili samo BMW-e, a sada voze ovaj auto: "Ne želim ga nikad mijenjati"
KAD JE DANA Woodruff prošle godine zamijenila svoj BMW X5 za novi Teslin električni Model 3, njena je glavna briga bila dostupnost javnih punjača. Kao agentica za prodaju nekretnina, prelazi dosta kilometara po Houstonu, a u proljeće uživa u dugim vožnjama kroz Texas Hill Country i pogledu na ravnice i brežuljke prekrivene cvijećem. Pitala se hoće li električno vozilo odgovarati njezinom stilu, započinje Bloomberg svoj tekst o zadovoljstvu 5000 kupaca Teslinog Modela 3.
Međutim, 46-godišnja Woodruff morala je nabaviti Model 3 čim se pojavio. Nakon što je za volanom Lucy, kako je nazvala svoj auto, provela 18 mjeseci, njena zabrinutost zbog dometa je nestala. Oduševljena je funkcijama autopilota, vozačkog asistenta, te Teslinim neprestanim ažuriranjima softvera, zbog kojih stalno ima osjećaj da je auto nov. "Jedino za čime žalim je što nisam kupila Teslu prije tri godine", rekla je Woodruff.
Dvije godine nakon pojave Modela 3, vozači kao što je Woodruff iznenadili su proizvođače automobila velikim interesom za električna vozila. U SAD-u je Tesla osvojila luksuznu klasu te se prodaje više od vozila koja definiraju ovu kategoriju, BMW-a serije 3 i Mercedesa C klase zajedno. I još je pritom i skuplja. Prosječni Model 3 stoji oko 50.000 dolara, što je skuplje nego bilo koji drugi auto bilo kojeg proizvođača među 10 najprodavanijih. Nijedna limuzina u Americi ne donosi takve prihode.
Bloomberg je pitao 5000 vlasnika Modela 3 o njihovim prethodnim autima i hoće li im se ikad vratiti. Ponešto iznenađujuće, vlasnici Modela 3 prije su vozili aute ekonomske klase: Hondu Accord ili Civic, Toyotu Camri ili Mazdu 3. No kad se radi o postotku od ukupne prodaje brenda, nitko nije toliko stradao zbog Teslinog uspjeha kao BMW.
Model 3 ulazi u svoju treću godinu, a uskoro će uslijediti i Model Y, odnosno kompaktni SUV, pa Tesla mora dokazati da njegova privlačnost nije samo privremena moda. Hoće li se ljudi vjerni brendovima i kupci auta ekonomske klase vratiti starim navikama? Ili će Tesla ponoviti ono što je Apple napravio s mobitelima, uvjeriti kupce da temeljito preispitaju koliko vrednuju etablirani proizvod?
"Nisam bogat, ja sam običan čovjek koji radi običan posao. Ja sam upravo kupac kakvom se Elon Musk nadao"
Kupci automobila prilično su predvidljivi. Oni se drže vozila koja su slična onima što su ih vozili prije. Vjernost brendu zadržava se čak i generacijama. Tesla je zasad uspjela razbiti tu lojalnost zahvaljujući privlačnosti nove tehnologije, vrhunskim performansama i održivosti okoliša.
Proizvođač automobila iz Silicijske doline na putu je da početkom sljedeće godine postane prva kompanija na svijetu koja će prodati milijun električnih vozila. Kako bi održala prednost, mora nastaviti odvlačiti kupce od automobila s benzinskim motorima, a ne samo od relativnog malog sektora konkurentskih električnih i hibridnih vozila. Donji grafikon pokazuje odakle dolaze Teslini kupci.
"Imao sam tri BMW-a serije 3 i zaista sam bio BMW-ov vjerni fan. Tesla je otpuhala te aute"
Iako je Tesla najveći broj kupaca preotela Toyoti, to je vrlo malo utjecalo na japanskog proizvođača. Naime, Toyotin je tržišni udio u SAD-u golem, najmanje sedam puta veći nego BMW-ov ili Audijev. Sljedeći grafikon daje redoslijed brendova prema prodaji na američkom tržištu. Pokazuje da BMW može najviše izgubiti jer je pet puta ranjiviji od Mercedesa. Jedno je objašnjenje da ta dva brenda, iako se natječu u istom cjenovnom razredu, ciljaju na različite definicije luksuza. Mercedes je rađen za udobnost i eleganciju, a BMW definiraju vozne performanse. Udobnost i eleganciju je teško izmjeriti, a performanse ćete lako ustanoviti na stazi.
Urednici časopisa Motor Trend testirali su Model 3 u odnosu na BMW serije 3 i ustanovili da "Model 3 pobjeđuje zato što je fundamentalno promijenio pravila o tome kakav kompaktni sportski sedan mora biti". BBC-jev "Top Gear" usporedio je Model 3 sa skupljim BMW-om M3 na Thunderhill Raceway Parku u Kaliforniji i Tesla je pobijedila za dvije sekunde. Na naslovnici je stajalo: "Elektrika pobjeđuje benzin! Tesla Model 3 nadmašio je BMW M3."
"Svaki put kad netko sjedne za volan, reakcije su vrlo pozitivne. Imamo prijateljicu koja je kupila Teslu tjedan dana nakon što je vozila našu"
Tesla ne troši novac na reklame. Nema oglasa na Facebooku ili Twitteru, nema duplerica u časopisima, nema plaćenih preporuka Matthewa McConaugheyja ili reklama na Super Bowlu. Doista, Tesla se oslanja na promotivne evente, tvitove izvršnog direktora Elona Muska i usmenu predaju. U Bloombergovoj anketi, gotovo 99 posto vlasnika Modela 3 reklo je kako bi auto preporučili prijateljima i obitelji, a mnogi su to već učinili. U naknadnim pozivima desetak ispitanika, svi su naveli kako su na prvu vožnju poveli prijatelje i članove obitelji.
"Iako se divim Elonu Musku, mislim da mnogo toga u Tesli ovisi o njemu osobno, što predstavlja značajan egzistencijalni rizik za njihovo poslovanje"
Osobni osjećaji vlasnika prema Tesli i Musku su vrlo značajni. Mnogi kažu kako je Teslina misija ubrzanog prihvaćanja električkih vozila stvorila neobičan osjećaj drugarstva među kupcima. Oko 55 posto ispitanika kaže da je njihovo mišljenje o Musku utjecalo na njihovu odluku o kupnji vozila. Iako je ovaj postotak niži nego u drugim pitanjima u anketi, vrijedi razmisliti koliko je neobično da izvršni direktor kompanije osobno utječe na odluke kupaca.
"Rijetko se viđa šefa koji se toliko unio u svoju kompaniju. Nemam pojma kako izgleda čovjek koji vodi Ford. A onoga iz Nissana znam samo zato što je završio u zatvoru", rekla je Deanna Sherry, 41-godišnja knjižničarka iz Clarksvillea u Tennesseeju.
Iako je većina komentara o Musku bila pozitivna, neki kupci zabrinuti su zbog njegova borbenog pristupa na Twitteru te njegova sukoba s američkim sigurnosnim regulatorima i američkom Komisijom za vrijednosnice.
"I dalje je skup, volio bih vidjeti verziju jeftiniju od 30.000 dolara prije poticaja"
Kupci su se najviše razilazili oko vladinih subvencija. U Norveškoj, koja ima velike poreze na benzinska vozila i subvencije na električna, više od 88 posto ispitanika odgovorilo je da su subvencije utjecale na njihovu kupnju. U Švicarskoj je vlada nedavno odobrila ambiciozan cilj za povećano prihvaćanje električnih automobila, ali dosad nije uspjela postići sporazum oko poticaja, kao što su subvencije na cijenu.
Američke porezne olakšice za električne automobile osmišljene su tako da postupno nestaju nakon što kompanija dosegne 200.000 prodanih vozila. Od siječnja 2020. godine Tesla će biti jedini proizvođač automobila čiji kupci ne dobivaju američke poticaje.
"Modeli su fluidni i fragmentirani jer se neprestano usavršavaju. Usponi i padovi iritiraju sadašnje vlasnike pa se oni pitaju jesu li vozila kupili u pravo ili pogrešno vrijeme"
Čest izvor pritužbi vlasnika Modela 3 odnosi se na niz promjena koje je Tesla napravila na opcijama i cijeni Modela 3 tijekom prošle godine. Donji grafikon pokazuje kako se ponuda s vremenom mijenjala. Nakon osobito kaotičnog razdoblja lutanja od studenoga 2018. do svibnja 2019. godine, čini se da je linija stabilizirana i relativno ravnomjerno podijeljena između tri glavna Teslina modela.
"Zauvijek je promijenio moja očekivanja o tome kakav automobil treba biti"
Bloombergovi ispitanici u cjelini odaju sliku ljudi koji su brzo prigrlili tehnologiju. Gotovo 95 posto su muškarci u dobi od 30 do 50 godina, s iznadprosječnim prihodima. Najveća koncentracija kupaca je u Kaliforniji, a uglavnom rade u tehnološkom sektoru. Ova demografska homogenost može biti i odraz Bloombergove publike i ljudi koji su spremni potrošiti 15 minuta na anketu o autima.
Tesla se tek počinje udaljavati od rane faze prihvaćanja i morat će se proširiti na nove demografske skupine ako želi zadržati rast. Nastavak uspjeha ovisi o širokom prihvaćanju električnih vozila u područjima u kojima su ih tek sad prvi put vidjeli. U posljednjem dijelu Bloombergove ankete nalaze se mišljenja kupaca koji se ne uklapaju u tipične profile Teslinih vozača.
Wyatt Haukap (45)
vodoinstalater iz Carrolla (Iowa), prije je vozio Toyotu Siennu
"Carroll je mali grad i vlasnik sam malog poduzeća. Prvi sam ovdašnji vlasnik Modela 3 pa radim na uklanjanju zabluda. Prosječna osoba misli da sam bogat zato što imam Teslu, ali to je pogrešno. Radi se o autu vrijednom 54.000 dolara. Mislim da me svaka milja vožnje košta oko tri centa. Pritom je i lakše za održavanje, trebalo mi je samo nekoliko dana se naviknem uključiti ga u struju.
Iowa ne dopušta Tesli da posluje ovdje. Radi se o etanolu i državi koja ovisi o kukuruzu pa su zastupništva proizvođača automobila ovdje jaka. Zato sam po svoj auto morao ići u Minnesotu. Nedavno je otvoren servisni centar u Omahi, nekoliko sati vožnje zapadno od nas. Da kucnem o drvo, zasad nisam imao nikakvih problema. Jednom sam nazvao mobilnu službu u Amesu da mi promijeni kvaku na vratima koja se zaglavila. Nisam požalio zbog kupnje. Bilo je fantastično, volim svoj auto."
Carmen Czachor (55)
veterinarka iz Port Angelesa (Washington), prije je vozila Hondu Civic
"Prvih devet mjeseci nisam ga punila kod kuće nego na poslu. Imam svoju ordinaciju pa to mogu učiniti. Oko mene ima desetak punjača. U gradu je već bila jedna crvena Tesla kad sam nabavila svoju. Dosta ljudi sam povela na probnu vožnju, da samo vide kako to izgleda. Sad nas već ima nekoliko u gradu i kao da postoji bratstvo vlasnika Tesle. Počeli smo si mahati na cesti.
Ne volim puniti vozila gorivom. Sviđa mi se što ne moram mijenjati ulje, što mi ne može otpasti auspuh ili slično. Dosad sam bila osoba kojoj auto treba da bi se prevezla od jedne točke do druge i vozila sam aute dok ne bi umrli. Nije mi svojstveno kupiti posve novi auto, a kamoli nov skupi auto. Još ga otplaćujem, ali ne žalim."
Dana Woodruff (46)
agentica za nekretnine iz Houstona (Teksas), prije je vozila BMW X5
"Bila sam članica autoklubova i 20 godina sam vozila razne klasične aute. Rijetkost je da žena bude toliko zainteresirana za aute. To je jedna zaista neobična stvar kad je Tesla u pitanju. U Facebook grupi Tesla Divas ima 2500 žena. Ponekad se nađemo na doručku.
Aute mijenjam svake tri godine. Imala sam mnogo auta i ima nešto u vezi s ovim brendom što inspirira zajednicu. Ženska grupa ima tendenciju odgovarati na pitanja malo ljubaznije nego neke druge grupe oko Teslinog brenda. Neke od tih dama su prilično pomahnitale, mislim da se Muskov sigurnosni tim treba zabrinuti.
Jedna od stvari koju apsolutno obožavam s Modelom 3 je osjećaj da svakih 12 tjedana dobivam novi auto. Danas imam tako mnogo funkcija koje nisam imala prije nego što sam ga prošle godine kupila. U normalnim okolnostima, nakon godinu ili godinu i pol vlasništva počinjem pratiti što bih mogla sljedeće kupiti, ali s Modelom 3 to ne činim."
Jeremy Greenlee (36)
djelatnik na suzbijanju trgovine ljudima u Goshenu (Indiana), prije je vozio Toyotu Corollu
"Putujem širom države, radeći na obuci i kao savjetnik za slučajeve trgovine ljudima. Mislim da sam dosad s Modelom 3 napravio 45.000 milja i uštedio 5000 do 6000 dolara na troškovima goriva prošle godine. U startu košta nešto više, ali ako uzmemo u obzir jeftinije održavanje te uštedu na gorivu, mislim da se radi o vrlo pristupačnom autu.
Često se vozim uz funkciju 'navigate' na autopilotu i trebalo bi više govoriti o tome koliko je to dobro u svim nijansama vožnje. Osjećam da je na mnogo načina bolje nego kad vozi čovjek. Čak i moji prijatelji u vrlo ruralnim područjima, koji se bave poljoprivredom i ne razmišljaju o klimatskim promjenama, kad sjednu za volan smatraju da je auto vrlo privlačan. Razgovarao sam s njima o nadolazećem Teslinom kamionetu i jedan od njih je izričito naglasio kako želi da izgleda poput običnog kamioneta. Ali mislim da je Tesla pogodila dizajnom svih svojih vozila pa očekujem da će tako biti i ovaj put."
Aimee Staley (49)
neuropsihologinja iz Columbusa (Georgia), prije je vozila Subaru Outback
"U Atlanti ima mnogo Teslinih auta, ali kao i sve drugo u Georgii, kad napustiš Atlantu, sve naglo nestaje. Moj je jedini problem to što dok putujem Jugom treba biti više superpunjača. Ima ih malo i vrlo su međusobno daleko.
Ljudi bulje u Model 3. Mnogi me pitaju o njemu. Djeca su zaista uzbuđena, misle da se radi o jednorogu kojeg nikad prije nisu vidjela. Ali mnogo ljudi ovdje ne zna da je Tesla električni auto, samo su čuli da je brz. Moj suprug voli povesti ljude na vožnju. Jednog smo prijatelja prije tri mjeseca uvjerili da ga kupi.
Čini se da oko Tesle postoji dosta dezinformacija te da se vodi kampanja protiv auta i kompanije. Elon je živopisan čovjek i mnogi ga ne vole, ali ljudi vole ovaj auto i mislim da to treba proširiti."
Miguel Pereira (36)
naftni inženjer iz Kristiansunda (Norveška), prije je vozio BMW i3
"Nisam Teslin obožavatelj, ali volim tehnologiju. Sjećam se kako sam kao dijete razmišljao da ću voziti auto budućnosti kad odrastem. Nisam želio voziti auto koji izgleda, djeluje, zvuči i miriši isto kao auto koji je moj otac vozio. Čim sam sjeo u električni auto, bila je to promjena paradigme.
Zakoračio sam u električni svijet, ali nisam to učinio zbog Tesle, nego zbog drugog brenda - BMW-a. Bio sam vrlo razočaran što BMW nije radio na seriji I kao što je trebalo. Mislim da su to sad počeli raditi, ali malo prekasno. I dalje mislim da je BMW kvalitetniji i bolji od Tesle, ali s Teslom dobivate više od auta i više tehnologije i više funkcija za isti novac.
Od početka godine, Model 3 je daleko najprodavaniji auto u Norveškoj. Imamo vladu koja zaista želi podržati zelene inicijative, možda kako bi kompenzirala naftnu industriju od koje zemlja živi i koja ostavlja veliki trag na Zemlji. Neću reći da sam električni auto kupio zato što želim spasiti svijet. Znam da je moj utjecaj manji otkako vozim Teslu, ali moja je strast tehnologija. Nakon što probate Teslu, ne možete voziti ništa drugo."
Frank McWilliams (37)
kontrolor zračnog prometa u Fort Lauderdaleu (Florida), prije je vozio Chevrolet Volt
"Otkad sam ga dobio, ljudi me pozdravljaju podignutim palčevima na cesti. Jedan je tip na motociklu jurio za mnom kako bi mi rekao da mu se sviđa. Svakog sam dana na poslu imao pet-šest testnih vožnji.
Vozio sam mnogo brzih automobila i puno njih s visokim performansama, ali Model 3 je najzabavniji koji sam ikad imao. Nevjerojatan je, poput golemog go-karta s klimatizacijom. Nije najbrži, nije najbolji, ali je jednostavno zabavan. Traži da ga se brzo vozi.
Imao sam razne aute. Utrkivao sam se tijekom 2000-ih godina s tri različita 4.10 Camara Z28, imao sam GTO iz 2016. koji je bio posljednji takav auto prodan istočno od Mississippija sa šest brzina, potom Caprice s policijskom opremom, a 2008. vozio sam Corvette Z06 koja je imala 600 konjskih snaga i četvrt milje je prelazila za 10,2 sekunde. Ja živim za aute. Gotovo sigurno kupit ću još jedan auto s unutrašnjim izgaranjem, ali siguran sam i da ću imati još električnih auta."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati