Hrvat koji je zauvijek promijenio povijest pomorskog ratovanja

Hrvat koji je zauvijek promijenio povijest pomorskog ratovanja
Foto: Press

GODINA je 1860. Umirovljeni kapetan austro-ugarske mornarice Ivan Luppis (Vukić) nervozno promatra kako njegov mali pronalazak, pomorsko oružje koje je bilo proizvod desetljeća tehnološkog razvoja, juri prema svojoj meti. Ivan je svoje oružje ljupko nazvao Salvacoste (spasitelj obale) u znak njegove obrambene namjene protiv neprijateljskih brodova koji se približavaju obali. I tog dana će njegova sposobnost biti ispitana uz prisutnost najviših predstavnika austrijske vojske.

Rođen u Rijeci 1813. plemića talijanskog porijekla i dubrovačke aristokracije, Vukić je odrastao blizu mora koje je u njemu probudilo strast za pomorstvom, a koje je poslije zadovoljio pristupanjem austro-ugarskoj pomorskoj akademiji u Veneciji. Služio je u austrijskoj mornarici u činu kapetana fregate i sudjelovao je u talijanskom ratu za neovisnost do umirovljenja 1859.

Koncept pronalaska Ivana Vukića je bio ispitivan prethodnih godina-mali motorizirani brod dupkom pun eksplozivom kojim bi upravljala mala posada do neprijateljskog ratnog broda, a potom bi ga napustila. Dugački štap pričvršćen na pramac broda bi pri dodiru s brodom aktivirao eksplozive.

Za razliku od konvencionalnog naoružanja u ulozi obrane obale, Salvacoste je mogao pouzdano isporučiti razorni eksploziv izravno do vodene linije broda gdje bi izazvao najveću štetu. I za razliku od prethodnih pokušaja, Salvacoste nije imao posadu. Bez posade koja bi upravljala plovilom, Vukićevim eksplozivnim brodom bi se upravljalo s obale pomoću žica spojenih na kormilo plovila.

Ispit se pokazao uspješnim. Malim brodom se upravljalo s obale povlačenjem i otpuštanjem do mete i eksploziv je detoniran kako je zamišljeno. Austrijska pomorska komisija je bila impresionirana, ali nije bila uvjerena u pouzdanost satnog mehanizma motora i sustava upravljanja.

Zbog ovih zapreka, Vukić je 1864. kontaktirao poznatog engleskog strojarskog inženjera Roberta Whiteheada koji je slučajno upravljao tvornicom strojeva u Rijeci, Vukićevom rodnom gradu. Englez je dobio ugovor kako bi usavršio tehničke strane Salvacoste kako bi se udovoljilo pomorskoj komisiji. Nakon mjeseci pokušaja i pogrešaka s maketama, Whitehead je uočio priliku za prilagođenje oružja za udarac ispod vodene linije umjesto iznad nje i bez ikakve potrebe za ručnim upravljanjem. Do 1866. partnerstvo Vukić-Whitehead je predstavilo prototip prvog podmorskog torpeda na vlastiti pogon-isti koncept koji se naširoko koristio u 20. stoljeću.

Zahvaljujući inicijativi Ivana Vukića, Whiteheadov torpedo će prihvatiti mornarice širom svijeta i koristit će se intenzivno na podmornicama i razaračima tijekom Prvog i Drugog Svjetskog Rata. Tijekom 20. stoljeća torpedo je odgovorno za ogromne količine potopljene brodske tonaže. Ovaj klip u kotačima pomorskih stratega i dan danas obavezuje korištenje posebnih taktika kako bi se nosilo s njim.

Raznovrsna primjena torpeda kroz povijest se može pratiti i u stvarnom vremenu u simulaciji pomorskih bitaka koje daje World of Warships. S više od stotinu krstarica i razarača s torpednim cijevima koje imate na raspolaganju, kao i s eskadronima torpednih bombardera s nosača zrakoplova, možete u žaru borbe iskušati zamisao Ivana Vukića! Korištenjem nevidljivosti, predviđanja i pukih brojeva, vaša torpeda mogu nanijeti ogromnu strukturalnu štetu i pokrenuti razorna plavljenja na neprijateljskim ratnim brodovima u velikom multiplayer okruženju World of Warships.

IGRAJ WORLD OF WARSHIPS BESPLATNO

Klikni na link wo.ws/2XMdYYy i kreiraj račun za igru!

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
;