Otkrivena istina: Nose Chanelove cipele i žive luksuzno, a nemaju ni lipe
U OVOM trenu influenceri i modni znalci pristižu u Pariz, gdje upravo počinje jedan od najpoznatijih Tjedana mode na svijetu. Među njima je Mia, stilistica od glave do pete odjevena u najluksuznije modne marke, koja leti u business klasi na neke od najmondenijih lokacija svijeta i spava u najskupljim hotelima dok je na snimanjima. Ono što streetstyle fotografi ne znaju jest da Mia nema ni novčića u džepu, spava na prijateljevom kauču, jede samo fast food i nad glavom joj vise neplaćeni računi jer je za njen posao plaćaju vaučerima u luksuznim dućanima. Nikad ne zna kad će ni kako biti plaćena. Ona pristaje na rad u sustavu koji je izrabljuje jer u suprotnom ispada potpuno iz igre i ostaje bez sna da će jednog dana uspjeti.
Mia je lik iz knjige "Le Plus Beau Métier du Monde" (u prijevodu Najljepši posao na svijetu) Giulije Mensitieri objavljene lani na francuskom, knjige koja razotkriva mračnu stranu francuske modne industrije, koja izvana izgleda besprijekorno. Do podataka koje iznosi u knjizi Mensitieri je došla tijekom četverogodišnjeg istraživanja za svoj doktorat na prestižnoj Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Harpers Bazaar piše da su joj temelj u pisanju knjige bila svjedočanstva 50 ljudi koji su se osjećali eksploatirano.
"Mia nosi Chanelove cipele i nosi Pradinu torbicu, leti u business klasi. Nikad ne biste zamislili da je u takvoj situaciji", rekla je Mensitieri za The Guardian, otkrivši da je talijansku stilisticu kojoj je u knjizi dala ime Mia slučajno upoznala prije devet godina.
Ukratko, u industriji koja godišnje zaradi 15 milijardi eura potpuno je normalno da se mlade kreativce plaća vaučerima i odjećom, a ne novcem. Naravno, mnogi su odmah postavili pitanje zašto Mia nije prodala vaučere od 30.000 kuna i živjela od tog novca. Autorica knjige ističe da rad u modnoj industriji zahtijeva da izgledate na određeni način te da okolo paradirate u predivnoj skupoj odjeći, što su Miji omogućili ti vaučeri.
"Unatoč njenoj ekonomskoj snazi, modom vlada kontradiktorno pravilo: što posao izgleda prestižnije te je poput statusnog simbola, to je manje plaćen", rekla je Mensitieri za iD France.
Očekivano, nakon što je knjiga objavljena izazvala je burne reakcije i to s obje strane. Velika modna imena napadala su Mensitieri, a oni koji su iz prve ruke doživjeli ono što se u knjizi opisuje, snažno su je podržavali.
Osim Mijinog, među slučajevima koje Mensitieri opisuje je onaj modne novinarke u poznatom magazinu protiv koje su se kolege okrenule, počele je ignorirati te je izgurana iz industrije. Razlog nikad nije doznala.
"Na tu nasilnost su me svi upozoravali. Kad te izbace, totalno te izbace", rekla je
U intervjuu za The Guardian, Mensitieri je objasnila da je zbog tvrdnji koje iznosi u knjizi bila jako zabrinuta prije njenog objavljivanja.
Shvatili su da su i samo bili eksploatirani
"Bojala sam se kad je knjiga izašla. To je prilično snažan napad, iako to nije moj cilj. Ja sam antropolog, a ne novinar", rekla je.
Cilj joj je bio dokazati kakvi tipovi eksploatacije postoje u modnoj industriji.
"Kad razmišljamo o eksploataciji, mislimo na potplaćene radnike u zemljama trećeg svijeta i seksualna zlostavljanja. To me nije zanimalo. Zanimala me kreativni dio, stilisti, šminkeri, mladi dizajneri, stažisti, asistenti. Htjela sam otkriti da eksploatacija postoji u samom srcu modne industrije - luksuznim brendovima. Samo u drugačijoj formi", rekla je.
Prvi je protiv knjige skočio Jean-Paul Gaultier koji je izjavio da je moda poput bilo koje druge industrije te da su oni tu poput "obitelji". Drugi su kritizirali činjenicu da su sva svjedočanstva na kojima je autorica temeljila knjigu bila neslužbena. Ona tvrdi da su joj se pak javili mnogi koji su, pročitavši knjigu, shvatili da su i sami bili eksploatirani, ne samo u Parizu, nego u svim modnim metropolama svijeta.
"Baš nitko nije rekao da u knjizi nisam napisala istinu", zaključila je autorica.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati