Prevare i muljaže cvjetaju u doba pandemije, nemojte povjerovati u ove stvari
VJEROJATNO ste dobili ili barem na društvenim mrežama naišli na priče onih koji su dobili poruku o "čarobnom lijeku" za koronu koji se sastoji od limuna, sode bikarbone i tople vode. Internet je ovih dana prepun budalaština koje šire neinformirani, više ili manje zlonamjerni ili ponekad samo priglupi ljudi koji će popušiti svaku glupost na koju će naići.
No, glupost u doba pandemije može biti itekako opasna. Dokaz je priča o muškarcu iz Arizone koji je umro nakon što je konzumirao sredstvo za čišćenje akvarija koje je po sastavu slično "lijeku za koronavirus" o kojem je, samo nekoliko dana ranije, s oduševljenjem pričao američki predsjednik Donald Trump.
Slalom kroz šumu dezinformacija
I mogli bismo ovo nazvati klasičnim primjerom gluposti ili opasnog neznanja, ali kada se radi o ovom virusu, svi smo u određenoj mjeri neznalice.
Sve što možemo je držati se savjeta stručnjaka koji tvrde da lijek ne postoji, ali to neće umanjiti paniku niti olakšati "slalom" kroz šumu često kontradiktornih savjeta koji na dnevnoj bazi dolaze sa svih strana. Sve nas to dovodi do stanja opasnih dezinformacija u kojem mnogi nelicencirani "znalci" sugeriraju opasne ideje.
Primjerice, dermatolog Doug Perednia sugerira koncept "korona-tuluma" u sklopu kojeg sudionici jedni drugi zaraze virusom kako bi ubrzali imunitet krda, a to je nešto što neće preporučiti nijedan pravi stručnjak. Isto tako, Amazon je prisiljen aktivnije ući u borbu protiv prodaje sumnjivih e-knjiga koje sadrže niz savjeta kako se pripremiti za koronavirus i borbu protiv pandemije.
Naravno, u borbu su uključeni i novinari koji u suradnji sa stručnjacima moraju ispravljati ponekad očite dezinformacije kao što je ona o "10 sekundi dugom držanju daha" što bi, tobože, trebao biti test za to imate li koronu ili ne.
Čarobni lijekovi
A to je tek dio problema s kojima se nosimo. Slavni na svojim profilima neodgovorno šire netočne informacije i dijele štetne savjete, mnogima je ovo poslužilo kao isprika za rasizam, a pandemija u kombinaciji s potresom bila je dovoljna da kod mnogih pobudi fanatično vjerske ispade koji također nikome ne mogu pomoći.
Nadalje, wellness kompanije reklamiraju "lijekove" za koronavirus. Najčešće je riječ o esencijalnim uljima i koloidnom srebru koji ni u kojem slučaju nisu lijek, ali ne spadaju u proizvode koji su sami po sebi štetni za zdravlje, što vladine agencije sprječava da ih u potpunosti zabrane. To u prijevodu znači da kompanije i dalje mogu neometano zarađivati na strahu i panici.
Od neprovjerenih testova do dodataka hrani koji tobože jačaju imunitet, pandemija se pokazala kao novo tržište za muljatore svih vrsta koji pokušavaju iskoristiti trenutak i zaraditi.
Čak ni znanstvenici nemaju pojma kako se nositi sa širenjem virusa i u ovom trenutku još uvijek ne postoji lijek, već samo tretmani koji nužno ne donose rezultate. Nedostaje testova i zapravo ni ne znamo koliko je ljudi zaraženo i koji su stvarni razmjeri pandemije.
No, unatoč svemu, situacija nije beznadna i samo je pitanje vremena kada će se pojaviti učinkovito cjepivo ili barem lijek koji može biti dio veće borbe protiv širenja bolesti. Naravno, postoji i nekoliko opcija koje bi se mogle pokazati kao učinkovite, ali znanstvenici u ovom trenutku raspolažu s djelomičnim dokazima, a ne podacima potrebnim da bismo neki lijek smatrali učinkovitim.
I kao što Vice piše, istraživanje cjepiva možda će preskočiti nekoliko koraka u zaustavljanju širenja virusa (kao, primjerice, testiranje na životinjama), ali i dalje je potrebno puno vremena da budemo sigurni da u konačnici neće izazvati više štete nego koristi. Sve do tog trenutka, prisiljeni smo plivati u moru dezinformacija.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati