Tri desetljeća Turbo izvedbe 911-ice
PRIJE trideset godina Porsche je premijerno predstavio model koji je ušao u legendu. Izvrsna 911-ica dobila je turbopunjač, te svojim performansama postala nenadmašna. Model s atmosferskim boxer agregatom ionako je dokazao svoj potencijal na utrkama, kojeg je Turbo izvedba samo potvrdila. Osim što tvrtka ove godine obilježava 40 godina postojanja 911-ice, i Turbo izvedba slavi obljetnicu, tridesetu po redu.
911 Turbo 2004.g.
Slavlje će se održati tamo gdje je priča i započela, u Parizu. Na Mondialu je po prvi put očima javnosti pokazan automobil koji je dugo vremena bio najbrži njemački cestovni automobil-911 Turbo 3.0. Iz trolitrenog motora s turbom izvlačilo se 260 konja te maksimalna brzina od 250 km/h. Tada je samo Saab imao automobile s turbopunjačima, no velika snaga koju su razvijali takvi motori i ondašnja tehnologija, koja nije bila pretjerano sofisticirana, značili su vrlo kratak životni vijek. Osim toga, toliko snažni motori činili su automobile s turbomotorima teškim za upravljanje. Porscheovi inženjeri bili su uvjereni da mogu napraviti automobil s dugovječnim turbomotorom kojim će se moći upravljati bez problema.
911 Turbo 3.0 1975.g
Originalan plan potekao je, naravno, iz želje za pobjedom na utrkama. Kako je u tadašnjem GT prvenstvu bilo potrebno napraviti 400 komada za homologaciju, a tvrtka je procijenila da ih trkači neće sve kupiti, napravljena je serija od tisuću primjeraka, sa vrlo malo ustupaka udobnosti i komforu.
Baza trkaći motor
911 Carrera Turbo RSR 2.1 1974.g.
Za bazu je uzet motor iz 911 Carrere RSR 2.1, trkaćeg automobila koji je uz pomoć turba razvijao 500 konja. Dodatna olakšavajuća okolnost došla je iz povećanja minimalne težine za GT klasu, koje je te godine donijela FIA, tako da je sve bilo spremno za rođenje legendarnog modela koji je, usput budi rečeno, imao samohlađene diskove s aluminijskim klipićima, što je također rješenje s utrka, preuzeto s modela 917.
Zbog mogućnosti povećane težine, automobil je imao audio uređaj i električne podizače stakala, te je već 1977. godine, s 2,876 prodanih komada debelo premašen plan od tisuću primjeraka.
Sljedeći veliki proboj došao je s modelom iz 1977., 911 Turbo 3.3, koji je uz više obujma nudio i intercooler, te je razvijao, za to doba, fantastičnih 300 konjskih snaga. Kodnog imena 930, ostao je legenda do dana današnjeg.
911 Turbo 3.3 Cabrio i Targa iz 1987.g
Pet godina poslije automobilu je optimiziran sustav dovoda goriva, te je nominalna potrošnja u gradu iznosila 15 litara, a 1987. na tržište su izbačene Targa i Cabrio izvedenice. Potonja je koštala 152.000 maraka u Njemačkoj, a nudila je električno otvaranje krova i neponovljivi užitak brzine. Samo godinu dana poslije, počinje ugradnja novog, petbrzinskog mjenjača, koji zamjenjuje četverobrzinac i omogućava bolje iskorištavanje mogućnosti turba. Ubrzanje od 0-100 km/h iznosilo je 5.2 sekunde.
Dvogodišnji prekid proizvodnje
911 Turbo 3.6 coupe 1993. g
Nakon dvogodišnjeg prekida proizvodnje Turbo modela 1991. predstavljen je potpuno novi model, oznake 964, snage 320 konja. Prva modifikacija uslijedila je 1993. godine, snaga je podignuta na 360 KS. Sljedeće godine 993 zamijenio je 964, no Turbo izvedba 964-ke došla je na tržište tek 1995., te je s dva turbo punjača iz 3.6 litrenog motora nudila 408 KS pri 5750 o/min, uz ubrzanje od 0 – 100 km/h za 4.5 skundi, te maksimalnu brzinu od 293 km/h.
Dva katalizatora i OBD II:On-board diagnosis system, koji se brinuo za konstantno mjerenje čistoće ispušnih plinova, te je pri svakom, pa i najmanjem problemu u ispuhu palio lampicu na kontrolnoj ploči, pridonijela su nevjerojatno niskoj emisiji plinova. Još jedna inovacija bila je prenašanje pogona na sva četiri kotača, kao i fiksiranje stražnjeg spojlera. Dotada je prodano 6314 Turbo modela.
Iznimna čistoća
911 Turbo coupe 3.3 1992.g.
Aktualni 911 Turbo (oznake 996), ne samo da je jedan od najbržih automobila na svijetu, već je i jedan od najčišćih. Odmah po svom izlasku, prije četiri godine, zadovoljio je vrlo stroge LEV kalifornijske propise o čistoći ispušnih plinova, kao i EU3 normu.
Od jeseni 2000. godine moguće ga je naručiti s keramičkim diskovima, a performanse su mu sljedeće: 420 KS, 4.2 sekunde do stotke, te maksimalna brzina od 305 km/h.
Uspjesi u utrkama
911 Turbo 3.6 ImsaSupercar iz 1993; za upravljačem Hans Joachim Stuck, pobjednik IMSA Supercar prvenstva
Porsche kao tvrtka ima 16 pobjeda u najtežoj cestovnoj utrci na svijetu, na 24 sata Le Mansa, te je time neprikosnoveni rekorder. Većina ih je osvojena s automobilima koji su imali tubomotore, te je upravo ovo trkaće nasljeđe pridonjelo razvoju cestovnog modela. Dvije 911-ice GT1 1998. osvojile su prva dva mjesta, s time da su svojih 600 konja mogle zahvaliti gotovo identičnoj konfiguraciji motora koju ima cestovni 911 Turbo.
Četiri godine zaredom, trkaće verzije s trubo motorima pobjeđivale su na ovoj utrci, a tvrtka se diči i s šest uzastopnih naslova prvaka na 24 sata Daytone (SAD), koje su njeni automobili osvajali od 1978. – 1983. Dodajmo ovome da su na Le Mansu od 1982. – 1994. modeli 956/962 C, kojima je baza bio motor od 911-ice Turbo, bili nedodirljivi, te su osvojili sedam uzastopnih titula prvaka.
Ipak, možda je najzanimljivije napomenuti da je model 959 jednom pobijedio na najtežoj reli utrci na svijetu-Paris-Dakru. Poslije te utrke, vrlo mala edicija Mega-911-ice, kako su je tada zvali, napravljena je za cestovnu upotrebu. Od poznatih osoba vlasnici i fanovi 911-ice Turbo su Oliver Bierhoff, Jacky Ickx, Herbert von Karajan, Thomas Muster, Walter Röhrl, Pete Sampras, Jan Ullrich i Jerry Seinfeld.
Specifikacije svih generacija dosad | |||||||
Modeli | God. | Snaga | Obujam | Okr. mom. | km/h | 0-100 km/h | Kg |
Turbo 3.0 | 1974 | 260 KS | 2992 ccm | 350 Nm | 250 km/h | 5.2 sek | 1140 |
Turbo 3.3 | 1977 | 300 KS | 3299 ccm | 440 Nm | 260 | 5.4 sek | 1335 |
Turbo 3.3 | 1990 | 320 KS | 3299 ccm | 450 Nm | 270 | 5.2 sek | 1470 |
Turbo 3.6 | 1993 | 360 KS | 3600 ccm | 520 Nm | 280 | 4.8 sek | 1470 |
Turbo 993 | 1995 | 408 KS | 3600 ccm | 540 Nm | 293 | 4.5 sek | 1500 |
Turbo 996 | 2000 | 420 KS | 3600 ccm | 560 Nm | 305 | 4.2 sek | 1540 |
Turbo S 996 | 2004 | 450 KS | 3600 ccm | 620 Nm | 307 | 4.2 sek | 1590 |
911 Turbo 3.3 coupe 1980.g.
911 Turbo 3.3 coupe 1986.g
911 Turbo 3.6 coupe 1996.
Goran Vuzem
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati