Velike muhe, čudni pozivi i gomila love: Kako je U2 promijenio rock koncerte
OD TURNEJE Zoo TV i njezinih golemih televizijskih ekrana do aktualne Experience + Innocence kojom upravo obilaze Europu, irska grupa U2 u 25 godina nije prestala stvarati nove definicije rock koncerata.
Zoo TV (1992-1993)
Kako bi promovirao album ''Achtung Baby'' (1991.), U2 je kreirao do tada neviđen scenski nastup. Nešto što nisu priredili niti Rolling Stonesi ili Michael Jackson.
U ambijentu nalik na onaj iz Blade Runnera, istočnonjemački trabanti vise s krova pozornice i služe kao rasvjeta. Iza njih se nalaze golemi ekrani sa snimkama i televizijskim programima koje Bono mijenja daljinskim upravljačem.
Ispred takve parade slika i ironičnih slogana poput "Sve što znate je pogrešno" ili "Gledajte više televiziju", nastupom posve dominira frontmen grupe. Ponekad se maskira u muhu, s velikim tamnim naočalama koje mu daju oči insekta, povremeno u televizijskog propovjednika nalik na Elvisa, a na kraju u MacPhista, svog dijaboličnog dvojnika.
Svake večeri s pozornice nekoga zove. Njegovi su pozivi nepredvidljivi: jednom je to taksi kompanija, pa pizzerija, njegova vlastita telefonska sekretarica... Ali također i George Bush stariji, Helmut Kohl, Alessandra Mussolini, papa Ivan Pavao II. ili Jean-Marie Le Pen, kome čestita "na dobro obavljenom poslu".
Pop Mart (1997-1998)
Ovoga puta U2 ismijava konzumerističko društvo, nakon izdanja albuma ''Pop'' (1997.). Gigantska pozornica je zadržana, ali je ukrasa manje: veliki žuti luk nalikuje na McDonald'sov M, najveći zaslon na svijetu podsjeća na kolica iz supermarketa, a tu je i divovski limun iz kojeg se grupa spušta na pozornicu kako bi otpjevala Discotheque.
Nastup prate i crteži Roya Lichtensteina i Keitha Haringa te karaoke izvedbe klasika ostalih članova benda.
Kako bi najavio ovu turneju U2 je organizirao press konferenciju u supermarketu koji pripada lancu Kmart. Riječ je o marketinškoj operaciji o kojoj se dosta raspravljalo, ali mnogo manje od puštanja albuma Songs of Innocence besplatno na iTunes 2014. godine. To "glazbeno milosrđe" nije dobro sjelo mnogim korisnicima koji su ga vidjeli kao pokušaj nametanja.
U2 360 (2009-2011)
Nakon što su se odlučili za povratak u dvorane i intimniju atmosferu na turneji Elevation (2001.), kada su pozornicu maksimalno izdužili u gledalište, U2 nastavlja u tom smjeru, ali ponovno na stadionima.
Vraća se koncept središnje pozornice, s četiri divovska stupa u obliku kandži visokih 30 metara i kupolom na vrhu, u koju su ugrađeni zvučnici, zasloni i osvjetljenje.
Osim što djeluje impresivno, takav koncept ima dodatni cilj: micanjem stražnjeg zida sa zvučnicima uvelike povećava kapacitet gledališta. U2 su sa svih strana okuženi posjetiteljima, a kao posljedica toga turneja je bila najprofitabilnija u povijesti rocka, sa 736 milijuna dolara zarade i sedam milijuna gledatelja.
U sklopu ove turneje održana su i dva uzastopna koncerta na maksimirskom stadionu u Zagrebu u kolovozu 2009.
Experience + Innocence (2018)
Kako bi promovirao album ''Songs of Experience'' objavljen prošle godine, U2 se vraća natkrivenim prostorima i uvodi najnovije tehnologije, sa scenom koja razdvaja prostor na dva dijela, LED zaslonom visoke rezolucije, dimenzija 30 x 8,5 metara te modernim sustavom ozvučenja koji se nalazi na različitim mjestima u dvorani kako bi se postigla homogenost i kontinuiranost zvuka.
Time U2 na ovoj turneji obećava potpuno iskustvo bilo gdje u prostoru.
Hrvatskoj je bend najbliže u Milanu, sredinom listopada.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati