VIRTTEX simulator - spavanje za upravljačem u službi sigurnosti

U CILJU povećanja sigurnosti u prometu Ford je pokrenuo istraživanje problema drijemanja vozača kao uzroku prometnih nesreća. To je prvi slučaj da se netko ozbiljno posvetio problemu koji samo u SAD-u uzrokuje više od 1.500 smrtnih slučajeva u prometu.

U dvomjesečnim testiranjima Fordovi istraživači su od ispitanika zahtijevali da zaspu za upravljačem i to s ciljem poboljšanja sigurnosti. Zvuči pomalo kontradiktorno, ali zahvaljujući VIRTTEX simulatoru ima itekako dobru osnovu.

VIRTTEX znači VIRtuali Test Track EXperiment, a riječ je o prvom simulatoru ove vrste u svijetu. Upravo zahvaljujući njemu, problem je ispitan  na bezbolan, odnosno bolje rečeno bezopasan način. Nalazi istraživanja koristit će se za razvoj nove tehnologije koja će zaživjeti prvo na Volvu, vodećem u svijetu po pitanju sigurnosti, a kasnije na drugim markama Ford Motor Company.

Smrtonosan problem

"Umor vozača i san za volanom je smrtonosan problem," rekao je Jeff Greenberg, tehnički specijalist za istraživanja sigurnosti pri Fordu, rukovoditelj VIRTTEX laboratorija. "Ono što pokušavamo razumjeti je što se događa kad vozač zaspi za volanom, te ako se takva stravična situacija dogodi, kako najbolje spriječiti da vozači ne unesreće sebe i druge na cesti."

Prema procjenama NHTSA, drijemež uzrokuje oko 4 % fatalnih sudara ili više od 1.500 mrtvih svake godine. Od oko 100.000 nesreća godišnje, prema policijskom izvješću, oko 1.5 %  uključuje drijemež i umor kao osnovni uzrok.

Odrediti trenutak kad vozač padne u san i počne vrludati voznom trakom je vrlo teško odrediti, a tim istraživača upravo pokušava to odrediti i razviti tehnologiju koja bi spriječila nenamjerno skretanje iz vozne trake.

Testiranje

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koristeći VIRTTEX, prvi američki simulator, ispitanicima će biti dozvoljeno da zaspu tijekom testiranja budući da je to posve sigurno.

U rujnu, Ford Taurus, koji je bio zvijezda jedne prijašnje revolucionarne studije o odvraćanju pažnje vozača, uklonjen je iz prostorije za testiranje a uvezen je Volvo S80. Dio opreme najvidljiviji vozaču je dodatak kamere visoke rezolucije postavljena na središnje mjesto konzole i okrenute prema licu vozača. Namijenjena je praćenju očiju i pokreta očima.
Računalo izračunava postotak otvorenih očiju prema zatvorenim kako bi se detektiralo pada li vozač u san.

Kako bi test funkcionirao, Fordovi tehničari su isprva bili ispitanici - ostajali bi budni cijelu noć, a potom bi zaspali za volanom. Zatim je na red došao odabir ispitanika. Više od 300 potencijalnih kandidata ispitano je upitnikom od 15 stranica. Izabrana je grupa od 24 muškaraca i žena u dobi od 21 do 70 godina. Od njih se tražilo da ostanu budni cijelu noć uoči testa, bez kofeina nakon 18.00 sati. Senzor smješten na remen ručnog sata trebali su nositi dan uoči testa kako bi se utvrdilo da ispitanici nisu zaspali.

Rano ujutro, nakon besane noći, ispitanici su odvedeni u Fordov istraživački centar u VIRTTEX simulatore gdje su  vozili do tri sata poslijepodne u simuliranim uvjetima noćne, lokalne ceste. Simulator ima sposobnost prisilne devijacije s puta i mogućnost postavljanja predmeta na cestu kako bi izazvao reakcije vozača, pa se može reći da je postignut visok stupanj simulacije realnih uvjeta na cesti.

Što se događalo tijekom testa nije nam još poznato. U svakom slučaju možemo čestitati proizvođaču što se pozabavio ovim ozbiljnim problemom i biti zavidni vlasnicima novih modela Volva, koji će prvi u svijetu imati ugrađeni "sustav zaštite od umora".

Miljenko Nikolić

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara