Zauvijek je promijenila TV: "Seriju o ničemu" pogledalo je 76 milijuna ljudi

Zauvijek je promijenila TV: "Seriju o ničemu" pogledalo je 76 milijuna ljudi
Foto: Press

"SEINFELD", jedna od najuspješnijih serija svih vremena, nedavno je proslavila trideseti rođendan. Prva epizoda nazvana "The Seinfeld Chronicles", emitirana je 5. srpnja 1989., ali druga epizoda pojavila se tek u svibnju 1990. 

U to je vrijeme malo tko vjerovao da će "serija o ničemu", kako ju je čelnicima NBC-ja isprva opisao Larry David (jedan od tvoraca serije), pronaći put do publike, a prvih nekoliko sezona mnogi su samo čekali dan kada će seriju napokon ukinuti jer gledanost bila je daleko od zadovoljavajuće. 

Kako je vrijeme odmicalo, broj gledatelja je rastao, a "Seinfeld" je postao jedna od najutjecajnijih serija svih vremena. Iz korijena je promijenila klasični pristup, potpuno odbacila tradicionalni narativ i uobičajene "velike teme" te se usredotočila na svakodnevne sitnice, detalje o kojima svi razmišljamo i pričamo, a nitko nikada nije imao hrabrosti to pretvoriti u seriju. 

Iako danas to mnogi zaboravljaju, serija je na mnogo način promijenila gotovo sve humoristične serije koje su uslijedile. 

"Samci koji žive u velikom gradu" postala je neizbježna premisa koju ste prije toga rijetko sretali, a dovoljno je priču prebaciti nekoliko godina kasnije i bit će vam jasno koliko je to pomoglo "Prijateljima". 

Kreteni koje smo obožavali

Promijenili su način na koji nastaju scenariji, a "Seinfeld" je jedna od prvih serija u kojoj glavni likovi nisu stopostotni pozitivci niti su usiljeno simpatični već sve vrvi samoljubivim šupcima, a glavna četvorka je prečesto najgora. 

Prisjetimo se samo smrti zaručnice Georgea Costanze. Do toga trenutka bilo je nezamislivo da bilo tko "navija" za čovjeka čija je škrtost rezultirala smrću žene njegova života, a da stvar bude još gora, smrt zaručnice doživio je kao olakšanje jer je tako izbjegao neželjeni brak. 

Nadalje, uvela je jak ženski lik. Daleko od toga da dobro napisanih ženskih likova nije bilo, ali Elaine Benes u izvedbi briljantne Julije Louis-Dreyfus bio je prvi ženski lik koji je radio sve što želi. Bila je ravnopravni dio ekipe nesavršenih. Nije bilo nastojanja da ju učini simpatičnijom, snažnijom, čudnijom ili ženstvenijom, a upravo je zbog toga bila sve to pa i više. I upravo je tako utabala put za Liz Lemon, Leslie Knope ili Hannu Horvath. 

76 milijuna gledatelja

Izvanredni scenariji za koje su zaslužni izuzetno talentirani autori prolazili su kvalitetu kontrole od strane Seinfelda i Davida koji su već ionako dobar sadržaj pretvarali u nešto još bolje i još posebnije.

Naravno, ništa od toga ne bi bilo moguće bez savršene glumačke postave predvođene glumački najslabijom karikom ansambla - Jerryjem Seinfeldom. Međutim, koliko god bio glumački inferioran briljantnom Jasonu Alexanderu, Juliji Louis-Dreyfus ili majstoru slapsticka Michaelu Richardsu, komičar je svojim neprestanim smijuljenjem i svjesno prenaglašenom teatralnošću zapravo savršeno upotpunjavao postavu koja je bila ojačana brojnim sporednim, ali nevjerojatno kvalitetnim likovima. 

Iako se isprva činilo da će kritika biti jedina koja će prepoznati kvalitetu, posljednju epizodu gledalo je preko 76 milijuna gledatelja u SAD-u što su danas nezamislive brojke. 

Treba znat' stat'

Finalna epizoda ujedno je i najomraženija iako, gledano s odmakom, teško je vidjeti u čemu je problem. Sviđao vam se kraj ili ne, činjenica je da su Seinfeld i David učinili nešto što mnogima nije jasno ni dan danas - znali su seriju završiti na vrijeme. 

Devet sezona, naravno, nije malo, ali za razliku od mnogih drugih serija, kvaliteta nije padala. Serija je iz sezone u sezonu postajala sve bolja, a zaustavili su se na vrhuncu kvalitete i popularnosti. Odustati u takvom trenutku više je nego pohvalan potez. Zaključili su da ne mogu bolje od toga i baš poput Beatlesa, razišli su se nakon devet savršenih godina. 

U dvadesetak godina od završetka nije bilo ni pokušaja da krenu sa snimanjem novih epizoda, a najbliže što smo dobili bila je sedma sezona Davidove serije "Curb Your Enthusiasm" u kojoj se ponovno okupljaju i kreću s radom na nastavcima. 

A kao što smo imali prilike vidjeti na apsolutno svim povratnicima iz devedesetih, povratak bolje da se nikada nije ni dogodio jer nakon svih ovih godina, očekivanja fanova su vjerojatno toliko nerealna da ih je nemoguće ispuniti. Doduše, potrebe za povratkom nema jer serija je tvorce učinila milijunašima, a do 2017. "Seinfeld" je samo od reemitiranja zaradio više od četiri milijarde dolara. 

Serija je danas nezaobilazan dio pop kulture, a o utjecaju dovoljno govori to da su se zadržali citati kao što su "No soup for you", "Yada, yada, yada", "shrinkage" ili "Helloooo, Newman". 

Neovisno o tome kojoj generaciji pripadali, "Seinfeld" je opće mjesto humorističnih serija, baš kao što su to "Prijatelji" ili "Mućke". 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara