Formula 1 godinama je bila negledljiva. Sad nas opet vraća u djetinjstvo
MAX VERSTAPPEN prošli je vikend pobijedio na Velikoj nagradi Saudijske Arabije i tako se vratio pobjedama nakon debakla u prvoj utrci sezone. Nakon prve dvije utrke novog Svjetskog prvenstva vodi sjajni Charles Leclerc ispred momčadskog kolege Carlosa Sainza te branitelja naslova Verstappena.
Prve dvije utrke ove sezone ponudile su spektakularno utrkivanje i mnoštvo pretjecanja, osobito za vodeće pozicije, što do sad uglavnom nije bio slučaj. Omiljena momčad većine promatrača Formule 1 ponovo se vratila u konkurenciju, a došlo je i do promjene u vrhu što je, u kombinaciji sa sjajnim Netflixovim serijalom, dodatno podiglo popularnost ovog sporta.
Od odlaska Michaela Schumachera i dolaskom nevjerojatne dominacije Hamiltona i Mercedesa prosječni pratitelji koji su odrasli na devedesetima i vrištećim bolidima, u koje spada i autor teksta, okrenuli su leđa ovom sportu, koji je postajao sve dosadniji. Bolidi su postali tiši, s grida su nestale i lijepe djevojke koje su sportu davale šarm, nestala su velika rivalstva i gledanost je padala.
Konstantan pad gledanosti
U vrijeme novih tehnologija i hiperprodukcije raznog sadržaja, pa tako i sportskog, Formuli 1 trebalo je nešto što će je ponovo vratiti u fokus javnosti i vratiti joj barem dio atraktivnosti koju je nekad imala. Svi sportovi žele na svoju stranu pridobiti mlađu populaciju te onu ispod 35 godina, a takvima je najteže zadržati pozornost i od njih stvoriti prave fanove ako se nemaju za što uhvatiti.
Formula 1 bilježila je konstantan pad gledanosti u drugom desetljeću ovog stoljeća. Sa 600 milijuna gledatelja u 2008. godini F1 je stigao do samo 352 milijuna u 2017., što je pad od gotovo 50 posto u manje od deset godina. Bile su to godine potpune dominacije Mercedesa i Hamiltona koji su samo slučajno mogli izgubiti naslov svjetskog prvaka.
No s godinama u koje je polako ulazio Hamilton, jednostavnim zakonom velikih brojeva prema kojem svakoj dominaciji dođe kraj te uzdizanjem Red Bulla, na scenu je stupio Netflix, koji je 2018. godine odlučio snimiti reality dokumentarac Formula 1: Drive To Survive. Serijal su odmah odbili Ferrari i Mercedes, koji nisu željeli u njemu sudjelovati, pa su se autori okrenuli preostalim momčadima.
Netflix podigao popularnost
Tako je glavna zvijezda prve sezone bio simpatični šef Haasa Gunther Steiner koji je pridobio puno fanova, a osim njega u fokusu su bili i Christian Horner iz Red Bulla te Renaultov šef Cyril Abiteboul. Iako su neki dijelovi serijala bili nepotrebno naglašeni i izrežirani, fanovi su dobili sjajan pogled u ono što se događa iza kulisa i u to koliko je zapravo teško voditi jednu "malu" momčad u Formuli 1, a dobili su i dojam s čime se sve vozači nose.
Serija je ostvarila golemu gledanost, a kad su shvatili što propuštaju, Mercedes i Ferrari odlučili su otvoriti vrata svojih garaža Netflixovim kamerama. Nijedan dokumentarni film nije imao takav utjecaj na dizanje popularnosti nekog sporta kao što je to učinio Drive To Survive. Do sad su snimljene četiri sezone, a u tom periodu je gledanost Formule 1 globalno porasla za nevjerojatnih 50 posto.
Ono što je bilo najvažnije Liberty Mediji, koja je kupila Formulu 1 2016. godine, jest prodati je na američko tržište. Dvije godine kasnije sklopljen je ugovor s Netflixom, a rezultati na američkom tržištu dovoljno govore sami za sebe. U Americi je gledanost Formule 1 zahvaljujući dokumentarcu porasla 40 posto. Na utrci u Austinu prošle godine bilo je 400.000 gledatelja, što je apsolutni rekord Formule 1, a SAD je dobio i drugu utrku u Miamiju.
Netflixov dokumentarac stvorio je oko 100 milijuna novih fanova Formule 1 koji najednom navijaju i za maleni Haas te nekad velike momčadi Williams i McLaren, koje su s godinama pale u zaborav. No nije samo Netflix zaslužan što je Formula ponovno "in".
Strašno puno je pomogao dolazak nove garde mladih i gladnih vozača na čelu s Maxom Verstappenom, koji je svojim ludim, visokorizičnim stilom vožnje razdrmao uspavanu Formulu i najavio bolje dane. S njim su došli i Charles Leclerc, Lando Norris i George Russell, koji uz Bottasa, Hamiltona, Pereza i Sainza tvore strašno zanimljivi grid.
Verstappen "spasio" Formulu
Nijedan sport ne voli nedodirljivu dominaciju jednog sportaša ili momčadi pa su tako svima, pod navodnicima, na živce išli Mercedes i Lewis Hamilton. Fantastični Britanac nije imao pravu konkurenciju, a kad ju je dobio u liku Maxa Verstappena, gledanost Formule 1 je porasla.
Njihova fantastična i kontroverzna bitka u prošloj sezoni strahovito je podigla gledanost i popularnost ovog sporta iako će brojni kritičari (ili teoretičari zavjere) reći da je upravo Netflix inzistirao na ovakvoj drami i pobjedi Red Bulla i Verstappena kako bi njegov show bio još gledaniji.
No, kako god bilo, pobjeda Verstappena bila je, uz Drive To Survive, jedna od najboljih stvari koja se Formuli 1 mogla dogoditi posljednjih nekoliko godina. Svi su znali da će Hamiltonova dominacija kad-tad završiti, ali su željeli da se to dogodi što prije. Boljeg lika koji će je prekinuti od Maxa Verstappena nije bilo.
Vratio se i Ferrari
Formula 1 nije Formula 1 bez Ferrarija, a Scuderia se ove sezone vratila na velika vrata. I u najavama sezone govorilo se da će Ferrari biti jako dobar, ali ovako dobar start vjerojatno ni sami Talijani nisu očekivali. Konačno su napravili pravi bolid koji iznimno talentirani Leclerc i njegov kolega Sainz sjajno koriste, a rivalstvo koje se stvara između Leclerca i Verstappena moglo bi potrajati.
Dugo Formula nije imala takva dva vozača pred kojima je i više nego svijetla budućnost. Istina, teško će se ikada u povijesti ponoviti onako dramatična sezona kao prošle godine, no bilo je jasno da će mladi Verstappen kad-tad pobijediti veterana Hamiltona, koji je u 38. godini ipak na zalazu karijere.
Leclerc i Verstappen rivali su još iz dječačkih dana kad su se naganjali po karting-stazama diljem Europe. Navodno su išli na nož u svakoj utrci, a sad kad obojica imaju podjednake bolide na isti način se utrkuju i u Formuli 1. U prve dvije utrke ove sezone jedan drugoga su prestigli nebrojeno puta, a nakon toga su si sportski čestitali i jedan drugoga hvalili.
Koliko će ljubav između njih trajati, tek ćemo vidjeti, ali sve da se i zakrve, kao što je bio slučaj s Mercedesom i Red Bullom, pred gledateljima su vjerojatno godine i godine ogromne borbe za titule svjetskih prvaka. Sigurno će u jednom trenutku doći do sukoba kao što je došlo između Mercedesa i Red Bulla te njihovih šefova Tota Wolffa i Christina Hornera. Ako niste, pogledajte zadnju sezonu Drive To Survive.
Odlične promjene pravila
Na ruku vozačima i momčadima išla je i FIA koja je za ovu sezonu drastično promijenila pravila. Jedno od ključnih je što se promijenio dizajn bolida, koji omogućuje puno više pretjecanja i dinamike utrka. Vozači koji ganjaju onoga ispred sebe više ne ulaze u kaotično strujanje zraka u kojemu su gubili brzinu, nego im vožnja iza bolida pomaže da ga prestignu, što omogućuje više pretjecanja.
Zanimljivo će biti i u stražnjim redovima na utrkama. Haas je s Ferrarijevim motorom već osvojio 12 bodova, a u posljednje dvije sezone osvojio je ukupno tri. George Russell će biti jako zanimljiv u Mercedesu, Valtteri Bottas konačno ima titulu prvog vozača svoje momčadi, a Esteban Ocon i Fernando Alonso izgledaju dobro i gladno u Alpineu.
Oni koji se raduju tuđoj nesreći konačno su dočekali pad Lewisa Hamiltona čiji je Mercedes ove sezone manje-više nekonkurentan. Britanac je u prvoj utrci slučajno završio na postolju, a u drugoj je osvojio deseto mjesto nakon što je odustao u prvoj rundi kvalifikacija. No Mercedes je to, kao Real Madrid u Ligi prvaka. I kad nije najjači, nikad ne znaš kad može iznenaditi i kad se može vratiti.
Bolidi možda više nisu glasni kao nekad, što nama koji smo odrasli uz Sennu, Hakkinena, Schumachera i ostale nedostaje. No ponovo imamo veliko rivalstvo, ponovo imamo nekoliko kandidata za titulu, Ferrari je ponovo dobar, a sve to prati i fantastičan dokumentarac koji nam je Formulu približio kao nikad do sad.
Drukčija je nego što je bila devedesetih i nultih, ali je ponovo i više nego zanimljiva. A lude utrke uz nedjeljni ručak nešto su što nam je nedostajalo svih ovih godina.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati