KIMI RAIKKONEN

Kimijevih prvih četrdeset

Kimijevih prvih četrdeset
Foto: EPA

FORMULA 1 posljednjih godina krenula je u drugačijem smjeru od svojih početaka. I to je logično, s obzirom na razvoj tehnologije i šire znanje. Još jedan od trendova u Formuli 1 je mladost. U ovome trenutku na gridu se nalazi dvadeset vozača, od kojih je čak 12 mlađih od 30 godina. Bottas i Ricciardo su napunili trideset ove godine, a šest vozača je već dobro zagazilo u četvrto desetljeće, iako Kubica i vjerojatno Hulkenberg napuštaju elitno društvo naredne godine, što će na grid dovesti još dva mladića.

Za razliku od prvih dvadesetak godina Oktanskog cirkusa, kada su vozači debitirali s 30 ili više, a naslove osvajali i u četrdesetima, u posljednjih 25 godina samo dva vozača starija od 40 godina nastupila su u Formuli 1. Jedan je, pogađate, Michael Schumacher, koji je u povratničke tri sezone postao najstariji vozač koji je nastupio u F1 još od Nigela Mansella 1994., dok će drugi postati Kimi Raikkonen sljedeće nedjelje u Meksiku jer Icemanu je danas okrugli, četrdeseti.

23 utrke do Formule 1

Početak karijere kod većine vozača je danas identičan. U ranim godinama krenu s kartingom pa se u tinejdžerskim godinama prebacuju u slabije bolide. Sličnu rutu prošao je i Kimi Raikkonen, koji je s deset godina sjeo u karting i narednih pet godina dominirao po Finskoj. Prvu utrku izvan domovine odradio je u Monaku 1994. godine i demonstrirao o kakvom je vozaču riječ. Sa slomljenim volanom uspio je završiti utrku, sugerirajući mehaničaru da nešto nije u redu podižući volan u zrak na ciljnoj ravnini. U sljedećem nastupu u Monaku doživio je još veću nesreću, na startu je završio preko ograde, ali uspio je vratiti karting i na završiti kao treći u poretku, probijajući se kroz promet.

Prelaskom u Formulu Renault upisao je u 1999. u osam utrka četiri pobjede, dok je godinu kasnije od 12 utrka slavio u njih devet. Ukupno je u svim natjecanjima u bolidu nižih kategorija formule odradio 23 utrke i slavio u njih 13. Peter Sauber, vlasnik istoimenog tima, nikada nije uspio pobijediti financijsku limitiranost i doći do naslova, ali starcu se nikada nije mogla osporiti sposobnost prepoznavanja talenta.

Od Saubera do McLarena

Za natjecanje u Formuli 1 vozač treba super licencu koju mu odobrava FIA, krovna organizacija. Jedan od uvjeta je iskustvo u natjecanjima niže kvalitete i kategorija, kako bi se osigurala regularnost, ali i sigurnost. Kimi je jedva dobio licencu jer je odvozio svega 23 utrke, ali je, uz lobiranje i garanciju Petera Saubera da je odradio dovoljno testova te da imaju puno povjerenje u njega, ipak dobio zeleno svjetlo. Sve to je dodatno motiviralo Finca da izjavi kako će osvojiti minimalno bod u prvoj utrci sezone u Australiji. Na kraju utrke bio je sedmi, ali se zbog Panisovog pretjecanja pod žutim zastavama probio na šesto mjesto i uzeo jedan bod. 

Serija dobrih rezultata u Sauberu zainteresirala je Rona Dennisa iz McLarena koji je tražio zamjenu za Miku Hakkinena koji se krajem godine povukao u mirovinu. Dvostruki prvak je lobirao za svojeg sunarodnjaka, uz poruku Dennisu: "If you wanna win, get the Finn“ (Ako želiš pobijediti, uzmi Finca).

Demonstrirao je brzinu već u prvoj sezoni, ali 2003. do zadnje utrke u Japanu lovio je Michaela Schumachera u ukupnom poretku, upisujući prvu pobjedu u karijeri početkom godine u Maleziji. Dvije godine kasnije završio je opet na drugom mjestu, ovoga puta iza Fernanda Alonsa. McLaren je bio brz, ali je i zadavao probleme Kimiju. 

Krajem 2006. godine objavljeno je kako Michael Schumacher odlazi u mirovinu i da na njegovo mjesto u Ferrariju dolazi Kimi Raikkonen. Najzabavnija scena s Michaelovog oproštaja u Brazilu bio je izostanak Raikkonena na druženju poslije utrke, a kada su ga upitali gdje je bio, jednostavno je odgovorio: "Srao sam.“

Uspon i pad

Juan Manuel Fangio, Jody Scheckter i Kimi Raikkonen. Tri vozača koja su u prvoj sezoni s Ferrarijevim bolidom došla do naslova prvaka. Fangio je bio drugi Ferrarijev prvak i prvi stranac kojemu je to pošlo od ruke, dok je Scheckter osvojio zadnji vozački naslov za Ferrari 1979., prije nego što će Michael Schumacher nanizati pet početkom 2000-ih. Kimi Raikkonen je osvojio svoj jedini i Ferrarijev posljednji vozački naslov 2007. godine.

Tijekom cijele godine vodila se borba između rookieja Lewisa Hamiltona i Kimijevog nasljednika u McLarenu, dvostrukog prvaka Fernanda Alonsa. Iscrpila ih je međusobna borba, Hamilton je pokazao neiskustvo u posljednjim utrkama i obojica su uspjela prokockati naslov u zadnjoj utrci, gledajući kako se Felipe Massa na domaćoj utrci mirno sklanja u stranu i prepušta vodeću poziciju Kimiju, koji je tako došao do šeste pobjede u debitantskoj sezoni za Scuderiju, rekord koji i danas stoji.

Što se točno dogodilo nakon te sezone, teško je reći. Je li Kimi odradio svoju misiju? Često se Finca uspoređivalo s Jamesom Huntom, svjetskim prvakom iz 1976. godine, kao čovjekom koji je samo htio pokazati svima da je dovoljno dobar da uzme naslov i vratiti se uživanju u životu. Dok se glasni i ponekad nametljivi Hunt trudio držati vlastitog životnog mota koji je glasio "Seks: doručak prvaka" i neumorno partijao, Kimi je uvijek bio šutljiv i kul tip, s manjkom motivacije, što je i dovelo do njegovog prvog odlaska iz Formule 1 krajem 2009. godine.

Utrkivao se saonicama po Finskoj 

Dvije godine vozio je reli utrke, sa solidnim uspjesima, okušao se u NASCAR-u i utrkivao saonicama po Finskoj, koristeći lažna imena. Jednom je čak nastupio pod imenom James Hunt, što dodatno potvrđuje kako je Finac veliki fan legendarnog svjetskog prvaka. Zaželio se pravog utrkivanja 2012. kada se vratio u Lotus. Legendarna je scena iz Abu Dhabija krajem sezone kada je izbio u vodstvo tijekom utrke i dvaput trkaćem inženjeru Simonu Rennieju preko team radija poručio da ga ne mora podsjećati svakih deset sekundi da zagrijava gume i da ga pusti na miru. "Znam što radim", rekao im je.

Ekipa Lotusa dala je te riječi printati na majice za sljedeću utrku u SAD-u.

Povratak u Ferrari 2014. donio mu je priliku da naniže postolja i popravi bodovni učinak u karijeri. Danas je četvrti pilot po broju osvojenih bodova, 52 boda iza Fernanda Alonsa, te postoji mogućnost da se probije i na treće mjesto iza Lewisa i Vettela, dok je sa 103 postolja peti na vječnoj F1 ljestvici. Odvozio je 46 najbržih krugova, više od njega ima samo Schumacher, i osvojio je 21 utrku, čime je postao 15. najuspješniji vozač u povijesti.

Zadnje brojke vjerojatno se neće mijenjati jer je ove godine potpisao za Alfu Romeo (bivši Sauber), momčad iz sredine tablice. Nakon dobrog početka sezone Alfa i Kimi su upali u krizu poslije ljetne stanke, djelomično i Kimijevom krivicom. U Belgiji ga je pokupio Max Verstappen dva puta u prva dva zavoja, uništivši time odlične kvalifikacije. U Monzi se izvrtio u Parabolici dvaput u jednom vikendu te je morao startati iz kvalifikacija, dok je u Singapuru, Rusiji i Japanu jednostavno bio ispod razine.

No, simbolično je kako je čovjek kojemu je Formula 1 dosadila krajem prošlog desetljeća, dok je bio u idealnoj situaciji u dobrom bolidu, sada spreman napraviti transfer u slabiju ekipu kako bi se nastavio utrkivati, pa makar to uključivalo tek borbu za bodove. Kod nekih vozača želja opada s godinama, kod Kimija je očito druga priča.

Zadnjih godina oduševljava svojim razgovorima tijekom utrke preko timskog radija, najčešće oko banalnih stvari, poput pitanja zašto mu ne radi gumb za napitak na volanu, tko mu je ostavio upravljač na suncu pa sve do rasprava zbog nepoznavanja situacije na stazi. Jednom je upitao trkaćeg inženjera kako to da je Bottas ispred njega, a nisu išli u boks, na što mu je ovaj odgovorio da je Bottas u vodstvu. Kimijev odgovor je bio: "Aha, mislio sam da ja vodim." 

Definitivno se isplati potrošiti tri minute života na njegovu kompilaciju najboljih razgovora tijekom utrke, a i kvizovi o poznavanju Formule 1 pod nazivom Grill the Grid s Kimijem u glavnoj ulozi nisu za baciti.

Posljednju pobjedu upisao je prošle godine u Austinu, kada smo nakon godina i godina dosadnih "Get in there Lewis" i "Grazie ragazzi, bela strategia" čuli jedan Kimijev "Fuc***g finally" čime je podsjetio zašto toliko volimo Icemana. Sve je jednostavno i iskreno kod njega.

Sljedeće godine u Silverstoneu bi trebao odvesti 327. utrku u karijeri, čime bi preskočio Rubensa Barrichella na prvom mjestu vozača s najviše nastupa. Podatak je to koji je prije deset godina djelovao nemoguće jer svi smo Kimija vidjeli duboko u mirovini u ovom trenutku, ali Finac nas je iznenadio.

Sedamnaest godina u Formuli 1, 311 utrka, 103 postolja, 21 pobjeda i 46 najbržih krugova. Osvojena utrka motornim saonicama pod imenom James Hunt. Ledeni čovjek. Autor nekih nevjerojatnih, štoviše legendarnih izjava, fantastičan vozač i ono najvažnije, svjetski prvak.

Sve je to Kimijevih prvih 40.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara