Obrtnici protiv zabrane izlaganja cigareta: Troškovi će rasti, a prihodi padati!
Foto: Guliver Image / Getty Images
HRVATSKA obrtnička komora (HOK) uputila je, u okviru savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, primjedbe Ministarstvu zdravlja na Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda.
Riječ je o jednoj od odredbi koja direktno utječe na poslovanje obrtnika maloprodajnih trgovaca, a odnosi se na zabranu izlaganja duhanskih proizvoda. Prijedlog Ceha trgovine Hrvatske obrtničke komore je da se zabrana izlaganja duhanskih proizvoda ukloni iz postojećeg Prijedloga Zakona.
Naime, iz perspektive maloprodajnih trgovaca, zabrana izlaganja duhanskih proizvoda ima višestruke negativne posljedice na poslovanje: doći će do porasta troškova poslovanja zbog preuređenja trgovina, past će prodaja cigareta zbog porasta ilegalne trgovine (skrivanjem proizvoda od pogleda kupaca briše se razlika između legalnoga i ilegalnoga proizvoda), a potrošači neće biti informirani o dostupnim cigaretama na prodajnom mjestu.
Efekt "zabranjenog voća"
Kako duhanski proizvodi predstavljaju važnu kategoriju proizvoda u ponudi, Zakon će negativno utjecati na prihode maloprodajne trgovine koja snažno osjeća posljedice gospodarske krize i kojoj se nažalost ne nazire kraj. Od 2008. godine do danas, u Hrvatskoj je zatvoren veliki broj obrtničkih trgovina, njih preko 4 tisuće, a dodatno financijsko opterećenje poslovanju donijele su odredbe Zakona o fiskalizaciji, kojem su se i mali trgovci s početkom travnja morali prilagoditi.
Iskustva iz Kanade i drugih zemalja koje su uvele zabranu izlaganja duhanskih proizvoda pokazuju da ona nema statistički značajan efekt na postotak pušača, a u nekim slučajevima, poput Islanda, gdje je postotak pušača među mladima od 15-19 godina porastao sa 14,4 posto na 17,5 posto u godini kada je zabrana uvedena, a šest godina kasnije bio je 15.2 posto. Dakle, i dalje viši nego prije uvođenja zabrane, suprotno namjeravanome rezultatu, dolazi do povećanja postotka pušača među maloljetnicima, zbog efekta "zabranjenog voća".
Iskustvo ostalih zemalja koje imaju uvedenu zabranu pokazuju da zabrana izlaganja duhanskih proizvoda nije utjecala na trend opadanja stopa pušenja prisutnom prije uvođenja mjere. Nadalje, iskustvo iz Kanade pokazuje da se u roku od godine dana nakon uvođenja zabrane izlaganja zatvorilo gotovo 15 posto malih trgovina, a potrošači su se okrenuli ilegalnoj trgovini cigareta, koja jača posebice u kriznim vremenima.
Edukacija najbolji način smanjivanja broja maloljetnih pušača
HOK u cijelosti podržava cilj zaštite zdravlja ljudi i ograničavanje dostupnosti duhana djeci i mladima. Edukacija je stoga najbolji način smanjivanja broja maloljetnih pušača - kako malodobnih osoba o štetnosti pušenja, tako i vlasnika trgovina i njihovog prodajnog osoblja o odredbama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda.
Upravo zato HOK je u srpnju 2012. godine započeo informativno edukativnu kampanju "Činim dobro, ne prodajem cigarete maloljetnicima", koja se provodila uz podršku Ministarstva zdravlja i Ministarstva poduzetništva i obrta. Cilj kampanje bio je ukazati obrtnicima, trgovcima i ugostiteljima, na zabranu prodaje duhanskih proizvoda maloljetnim osobama, što predstavlja ozbiljan društveni problem, a u čije rješavanje trebaju biti uključeni brojni dionici, uključujući i obrtnike.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati