Banožić o Rafaleima: U uporabi će biti sigurno idućih 30 do 40 godina
MINISTAR obrane Mario Banožić govorio je o kupnji Rafalea.
Na pitanje kakva će točno biti dinamika isporuke zrakoplova, kad stiže prvi primjerak, a kad posljednji, ministar Banožić je rekao kako prva četiri višenamjenska borbena zrakoplova Rafalea očekuje krajem 2023. godine, 2024. druga četiri te početkom 2025. godine i posljednja četiri.
"Na taj način mi smo u pravilu završili priču s uvođenjem višenamjenskog borbenog aviona i podigli borbenu spremnost Hrvatske vojske", rekao je Banožić u Dnevniku HRT-a.
Geostrateško pozicioniranje
Hrvatska je treća mediteranska zemlja koja će imati Rafalee.
"Osim samog zadržavanja borbene spremnosti koja postoji unutar Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, mi smo, s višenamjenskim borbenim avionima 4. generacije kao što su Rafalei, postali dio onih članica NATO-a i EU koje imaju borbenu sposobnost. To je u ovom trenutku za nas vrlo bitno jer smo treća mediteranska zemlja s Rafaleima. Uz Grčku i Francusku tu je i Hrvatska. Na taj način sudjelujemo u bitnom geostrateškom pozicioniranju, prije svega kad govorimo o mogućnostima odvraćanja", rekao je.
Cijena ista od prvog dana
Komentirao je i potencijalnu promjenu cijena aviona.
"Cijena je onakva kakva je i komunicirana od prvog dana. Nakon uspješnog završenog procesa nabave cijena je 999.068.943 eura i to smo jasno komunicirali. Danas su se pojavili upiti vezani za onu razliku koja se pojavila na odluci koju je pročitao kolega ministar financija Zdravko Marić, a odnosila se prvenstveno na PDV koji se mora platiti na sve nove proizvode i usluge, ali je isto tako u klauzuli koja se odnosi na indeksaciju cijena koja se može pojaviti u određenom razdoblju. To je dio koji se odnosi konkretno na sam zahtjev ugovora koji imamo i to je nešto što je normalno s obzirom na vrijednost ugovora i na razdoblje. Uvijek imate moguću stopu inflacije ili nešto što će se bitno promijeniti i zato se na ovakav način planira", rekao je Banožić.
Sve regulirano ugovorom
Govoreći o tome što sve potpisani ugovor podrazumijeva, osim isporuke 12 zrakoplova, odnosno kako su regulirani nabava naoružanja, obuka pilota, izgradnja infrastrukture za njihov smještaj i servisiranje, ministar je rekao kako je to sve regulirano ugovorom.
Komentirao je i tehnologiju u avionima. Na pitanje hoće li Rafalei u sebi imati američku tehnologiju za koju je potrebno ishoditi prije kupovine bilo kakvo dopuštenje ili će se ta američka tehnologija tek ugrađivati pa ćemo onda izravno s Amerikancima pregovarati Banožić je rekao kako nema potrebe za pojašnjavanjem TPT-a.
"Ima postojeći TPT (Third Part Transfer) koji se mnogo puta spominje i, u konačnici, poučeni prošlim iskustvom nabavke višenamjenskog borbenog zrakoplova, gdje se upravo taj TPT odnosio na dio opreme koja nije originalno proizvedena od zemlje ponuđača, Rafalei su 100% proizvodnja Francuske, osim kriptomodula koji u sebi ima svaka zemlja članica.
Avioni stari 10 godina
S obzirom na to da se radi o rabljenim avionima, u njima se sad trenutačno nalaze kriptomoduli koji se odnose na Francusku kao NATO članicu. Hrvatska kao članica NATO-a ima pravo na svoj kriptomodul i oni će biti ubačeni unutra i nema potrebe za pojašnjavanjem TPT-a. Francuzi će izvaditi svoje, a mi ćemo od Amerikanaca kupiti nove kriptomodule", kaže.
Avioni su stari 10 godina, 10 jednosjeda i 2 dvosjeda. Banožić je rekao da će avioni u uporabi biti sigurno idućih 30-40 godina.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati