Biskup Uzinić: Da se vjeronauk odvija na pravi način, ne bi bilo predrasuda

Biskup Uzinić: Da se vjeronauk odvija na pravi način, ne bi bilo predrasuda
Foto: Pixsell/Robert Anić

DUBROVAČKI biskup Mate Uzinić dao je prilično zanimljiv intervju za RTL, u kojem je progovorio o histeriji koja je nastala zbog lažnih vijesti o vjeronauku i financiranju crkve.

Intervju prenosimo u cijelosti (pitanja su napisana boldanim slovima, a odgovori običnim):

Svjedoci smo svakodnevnom bombardiranju lažnim vijestima o migrantima, Hrvati su zato počeli podlijegati histeriji pa često vide migrante tamo gdje ih nema. Koliko je po vama to štetno i zašto, i uopće po vašem mišljenju kako se treba postavljati po pitanju migranata?

Prije svega svaka lažna vijest, pa tako i ta, nije dobra i svaka lažna vijest izaziva reakcije koje su destruktivne, zato se trebamo čuvati lažnih vijesti. Što se tiče migranata, problem je što su ilegalni, mislim da se svatko, pa tako i migranti, bez obzira što razumijem njihovo nastojanje za boljim životom, trebaju prilagoditi pravilima, no to kad smo mi kršćani u pitanju, od nas kršćana također zahtijeva da se prema svakome, bez obzira na njegovu situaciju, bez obzira na to što čini, pa ako i krivo, ponašamo na kršćanski način. Ne možemo i ne smijemo ugroziti nekoga u njegovom ljudskom dostojanstvu, a reakcije koje se pojavljuju na različite lažne vijesti idu upravo u tom smjeru.

Poznati ste po svojim propovijedima, koje često prenosite na Facebooku, u njima ste otvoreniji od svih ostalih vaših kolega, prozivate za licemjerje u Crkvi, govorite otvoreno o pedofiliji, o klerikalizmu. Suočava li se Crkva u Hrvata dovoljno s problemom pedofilije, koliko je uopće Crkva otvorena prema građanima?

Ono što mogu reći jest da smo u Hrvatskoj biskupskoj konferenciji napravili smjernice za postupanje, tako da znamo kako se suočiti s tim problemom, u traženju smo jednog savjetodavnog tijela koje bi nam u tom slučaju moglo pružiti potrebnu pomoć. Bili su neki slučajevi, koliko su dobro riješeni ili nisu - ne znam, mislim da ponekad možda trebamo znati bolje komunicirati s javnošću i davati odgovore na neka pitanja koja se u javnosti pojavljuju, jer kad ne dajemo odgovor onda pomažemo raznim poluinformacijama da se šire, kad se otvorimo i dademo prave odgovore onda sprječavamo širenje dezinformacija.

Poznati ste po tome da ste u svom nastupu otvoreni više nego drugi, je li to pravi put?

Ja ne mogu to komentirati, u svakom slučaju smatram da je pravi put biti otvoren, naravno postoje i stvari koje nije moguće iznijeti u javnost dok se stvari ne stave na svoje mjesto, ali općenito pristup u kojem smo transparentni je pristup koji nam pomaže da sami budemo bolji, jer se onda kad nešto radimo uvijek moramo nositi i s tim kako će javnost na to što činimo reagirati.

Na što se konkretno odnosi licemjerje u Crkvi koje ste spomenuli?

Ja sam tumačio biblijsku poruku te nedjelje, ona se, kad je pedofilija u pitanju, odnosi na događaje koji su se dogodili, da su nam vanjski izgled, čast i ugled Crkve bili važniji negoli žrtve i njihovo ljudsko dostojanstvo, evo to je jedan od najizrazitijih oblika licemjernog ponašanja, gdje se glumi da smo nešto, a to u stvarnosti nismo nego smo daleko gori negoli bismo smjeli uopće biti, dakle staviti se na stranu počinitelja zločina da bismo obranili ugled Crkve, a ne voditi računa o žrtvi i njenom dostojanstvu je licemjerje.

Četiri vatikanska sporazuma potpisana su krajem 90-tih, država za Crkvu godišnje izdvaja više od milijardu kuna. Je li vrijeme za reviziju tih ugovora i treba li Crkva plaćati državi porez?

Prije svega ja bih rekao da se sav taj novac kojeg ste spomenuli ne daje Crkvi zbog ugovora koji postoji između Svete Stolice i RH nego je velik dio tog novca koji se Crkvi daje zbog kulturne baštine koju Crkva ima i koju je potrebno održavati, a koja nije samo baština Katoličke crkve u Hrvatskoj nego i baština hrvatskog naroda. Normalno je onda da se država preko pomoći koju daje Crkvi brine i za tu baštinu, naravno da tu ulaze i vjeroučitelji i vjeronauk u školi i da tu ulazi također onaj novac koji dobivamo na temelju ugovora. Je li vrijeme sazrelo da se promijene ugovori, ako je situacija koja je bila u trenutku potpisivanja tih ugovora i današnja situacija potpuno drukčija, ja osobno mislim da nije, onda bi trebalo revidirati ugovore. U svakom slučaju, to bi trebala jedna od strana koje su potpisale ugovor započeti, da li je to Sveta Stolica sa svoje strane pa da pokrene reviziju ugovora, da li je to RH, i jedni i drugi imaju na to pravo, postoji procedura kako bi se ti ugovori mogli revidirati, promijeniti, ukinuti, sve je moguće. Ono što međutim nije dobro je što se ta pitanja iz godine u godinu koriste za međusobna politička prepucavanja pojedinih stranaka i za, oni bar to tako misle, dobivanja određenih političkih poena.

Treba li Crkva plaćati porez?

Pa mislim da Crkva u onom što se tiče njezinog poslanja kao što je naviještanje evanđelja, slavljenje sakramenata, upravljanje crkvom i crkvenim dobrima za svrhu svojstvenu Crkvi ne bi trebala plaćati porez, jer tu se ni ne radi o velikim sredstvima i pitanje je bi li tada Crkva mogla slobodno vršiti svoje poslanje, no kad se radi o onom poslovnom angažmanu, ulaženje u nekakve poslovne projekte kojim smo konkurencija drugima u ovom društvu, poput hotela, iznajmljivanja određenih prostora, bavljenja trgovačkom i nekom drugom djelatnošću, mislim da tu moramo biti jednaki svima drugima i plaćati porez kao i svi drugi.

Vjeronauk u Crkvi ili školi i zašto?

Ja mislim da to nije pitanje ili-ili - vjeronauk i u Crkvi i u školi, pa evo zašto, ja vjerujem kad bi se vjeronauk na pravi način odvijao i u školi i u Crkvi, a koliko se odvija o tom možemo raspravljati, ne bismo imali problema s ovim predrasudama koje nastaju zbog lažnih vijesti.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara