BMW razvija tehnologiju "skupljanja topline"
RADI se o više rješenja koje bi pojedinačno, ali i skupno trebali dovesti do konačnog cilja, a to je dakako smanjenje potrošnje, odnosno emisija štetnih plinova.
Svi znamo kako moderni motori s unutrašnjim izgaranjem iskoriste svega jednu trećinu proizvedene energije, dok se ostatak, u vidu topline, jednostavno baci u vjetar.
BMW sada pokušava nekako iskoristiti tu toplinu kako bi povećavanjem učinkovitosti cjelokupnog pogonskog sklopa smanjio potrošnju goriva.
Prvi sustav bi praktično trebao eliminirati tzv. hladne startove. Naime, motor bi u potpunosti trebao biti obavijen materijalima koji se inače upotrebljavaju u izolaciji podvozja automobila.
Princip djelovanja je jednostavan, a kaže da će se jednom ugrijani motor osjetno sporije hladiti nakon gašenja. Točnije, prema službenim navodima, temperatura motora je 40 stupnjeva Celzijusa 12 sati nakon gašenja. To je bitno stoga što svaki stupanj iznad temperature okoline predstavlja 0,2% smanjenja potrošnje prilikom startanja motora.
Drugi sustav integrira termoelektrični generator (TEG), poznatiji kao termo s hladnjakom recirkulacije ispušnih plinova (EGR).
Generator će koristeći razliku temperature između ispušnih plinova i rashladne tekućine motora, a temelji se na Seebeckovom efektu ili termoelektričnom efektu prema kojemu ako se jedan kraj metalne šipke grije, a drugi hladi na krajevima šipke nakupit će se suprotni naboji. Veća razlika u temperaturi veća voltaža, odnosno razlika potencijala.
Radi se o sustavu kojega je BMW već ranije predstavio, a ovo je njegova najnovija verzija koja proizvede do 250 W energije (pri uobičajenim uvjetima vožnje), dakle polovicu potreba serije 5 za energijom kod pratećih sustava. Ukupna ušteda koja se na ovaj način može ostvariti iznosi 2%.
Treći je tzv. izmjenjivač topline ispušnih plinova. Njime bi se koristila temperatura ispuha za zagrijavanje pogonskog sklopa, kako bi se smanjilo trenje među različitim elementima, ali i putničke kabine. Primjerice toplina ispuha bi se tako koristila za zagrijavanje ulja u automatskom mjenjaču, a primjena bi u konačnici bila i šira.
Svi ovi sustavi su još uvijek u testnoj fazi te se vjeruje kako će njihova učinkovitost vremenom biti povećana te kako će im se pridružiti i druga zanimljiva rješenja.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati