Britansko istraživanje: Zatvaranje škola ne pomaže puno kod širenja koronavirusa

Britansko istraživanje: Zatvaranje škola ne pomaže puno kod širenja koronavirusa
Ilustracija: EPA

ZATVARANJE škola vjerojatno ima mali utjecaj na širenje covida-19 te bi ta mjera morala biti sagledana s obzirom na ekonomske i društvene posljedice do kojih dovodi, posebice kada su u pitanju djeca iz najranjivijih skupina. Zaključak je to istraživanja upravo objavljenog u magazinu Lancet Child and Adolescent Health journal.

Više od 90 posto djece diljem svijeta ne ide u škole

To istraživanje koje je provelo University College London (UCL) prvi je pokušaj sagledavanja učinaka proizašlih iz odluke mnogih vlada da zatvore škole i učenike ostave kod kuće, piše The Guardian. Inače, prema podacima Unescoa, više od 90 posto učenika pogođeno je takvim mjerama.

Istraživanje UCL-a pokazalo je kako su dokazi o tome da zatvaranje škola pomaže borbi protiv koronavirusa “vrlo slabi”. Osim toga, postojeći statistički podaci iz perioda sezone gripe ukazuju kako zatvaranje škola “vjerojatno ima relativno mali učinak zbog brzine širenja covida-19 i niske stope zaraze kod učenika”.

Iskustva epidemije SARS-a pokazuju kako zatvaranje škola nije previše učinkovito

Istraživači su usporedili 16 postojećih studija o širenju drugih koronavirusa, među njima epidemiju SARS-a iz 2003. godine u Kini, Hong Kongu i Singapuru. Otkrili su kako na tim mjestima zatvaranje škola nije pomoglo kontroliranju širenja tadašnje epidemije. 

“Ono što znamo iz prethodnih istraživanje jest da će zatvaranje škola imati najveći učinak ako se virus sporo širi i više napada djecu. Covid-19 se ne ponaša tako”, rekao je voditelj istraživanja Russell Viner, s UCL -ovog Instituta za zdravlje djece Great Ormond Street.

"Zatvaranje škola je učinkovito jedino onda kad se provode i druge mjere socijalne izolacije”

“Podaci o korisnosti zatvaranja škola tijekom širenja covida-19 su ograničeni, no ono što znamo pokazuje da je njihov učinak malen u odnosu na druge mjere kao što je samoizolacija. Isto tako, zatvaranje škola je učinkovito jedino onda kad se provode i druge mjere socijalne izolacije”, rekao je Viner.

Negativni učinci zatvaranja škola su veliki

On također tvrdi da se učinkovitost zatvaranja škola mora usporediti s negativnim efektima koje takva mjera donosi. A to su činjenica da je obrazovanje djece narušeno i da ona mogu imati i posljedice po mentalno zdravlje. Osim toga, zatvaranje škola utječe na obiteljsku financijsku situaciju, a radnici u prijeko potrebnim zanimanjima možda zbog zatvaranja škola ostaju kod kuće čuvati djecu. Isto tako djeca iz ranjivih skupina pate najviše.

Voditelj istraživanja smatra da je potrebno početi raditi na otvaranju škola

Viner je stoga naglasio kako je potrebno početi raditi na tome da se učenici vrate u škole, kao i mjerama da njihov boravak tamo bude siguran.

“Zemlje koje su poput Velike Britanije zatvorile škole sada moraju odgovoriti na teška pitanja kada i kako ih opet otvoriti”, rekao je Viner te dodao da ako se mjere održavanja fizičke udaljenosti nastave, potrebno je početi misliti o tome kako otvoriti škole. Odnosno, koje mjere poduzeti da učenici u školama mogu biti sigurni. Neke od tih mjera su zatvaranje igrališta, boravak učenika stalno u istom razredu, povećanje udaljenosti među učenicima u učionicama ili smanjenje satnice.

Vladin savjetnik smatra da je potrebno držati škole zatvorenima

No britanska vlada i njeni stručni savjetnici čini se da još ne razmišljaju o otvaranju škola.

“Premda zatvaranje škola samo po sebi ima ograničeni učinak u kontroli širenja covida-19, kada se primjenjuje zajedno s intenzivnim mjerama društvenog udaljavanja, igra važnu ulogu u održavanju međusobnih kontakata unutar jednog kućanstva i time pada prijenosa virusa”, rekao je profesor Neil Ferguson, s Imperial College London, koji je ujedno i jedan od glavnih epidemiologa koji savjetuju britansku vladu.

Britanski sociolog: Ovaj rad sugerira da bi se škole u Velikoj Britaniji mogle i trebale ponovo otvoriti čim to bude moguće

S druge strane, sociolog Robert Dingwall sa sveučilišta Nottingham Trent rekao je kako ovo istraživanje sugerira da koristi koje za javno zdravstvo ima mjera zatvaranja škola nije proporcionalno društvenim i ekonomskim troškovima koje zbog toga trpe djeca i njihove obitelji.

“Ovaj rad sugerira da bi se škole u Velikoj Britaniji mogle i trebale ponovo otvoriti čim to bude moguće nakon što prođe prvi val zaraze”, rekao je Dingwall.

Glasnogovornik britanske vlade: Škole će do daljnjeg ostati zatvorene

No glasnogovornik vlade poručio je kako su odluke o zatvaranju škola donesene u skladu s preporukama znanstvenika o tome kako spriječiti širenje zaraze koronavirusom. Dodao je kako je odluka o ostavljanju učenika kod kuće donesena kako bi se sačuvali životi i zaštitio Nacionalni zdravstveni sustav.

“Škole će do daljnjeg ostati zatvorene, osim za djecu roditelja koji rade u prijeko potrebnim zanimanjima i onu djecu koja pripadaju najranjivijim skupinama. Ponovo ćemo otvoriti škole kada savjeti znanstvenika budu sugerirali da je to sigurno”, rekao je.

Kevin Courtney, glavni tajnik Nacionalnog sindikata obrazovanja, pozdravio je istraživanje, no također dodao kako nije izgledno da će se škole uskoro otvoriti.

“Svi žele da se škole ponovo otvore čim to bude sigurno. No daleko smo od toga. Kombinacija mjera koje je poduzela vlada moraju ostati na snazi”, rekao je.
 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara