JADROLINIJA

Član uprave Jadrolinije prijetio kolegi, DORH digao optužnicu

Član uprave Jadrolinije prijetio kolegi, DORH digao optužnicu
Foto: Index, Nel Pavletić/PIXSELL

OPĆINSKO državno odvjetništvo u Rijeci podignulo je optužnicu protiv člana uprave Jadrolinije Predraga Govorčina zbog prijetnji drugom članu uprave Anti Vranješu, koji nam je potvrdio da je prijetnje dobio jer je upozorio na sumnjivi natječaj po kojem se najnoviji Jadrolinijin katamaran preplatio za milijun eura.

>> Imamo mailove: Evo kako se namještao natječaj vrijedan 33 milijuna eura u državnoj Jadroliniji

>> Butković: Nabava brodova u Jadroliniji nije bila transparentna

Jadrolinija je državna tvrtka koja, kako navodi Vranješ, ima prihode od 920 milijuna kuna godišnje i tim novcem raspolaže uprava kojoj su na čelu predsjednik David Sopta te 2 člana uprave, Ante Vranješ i Predrag Govorčin.

"Govorčin mi je poslao prijeteći mail jer sam se raspitivao oko slučaja kupnje katamarana Jelena. Katamaran je plaćen oko 9,3 milijuna eura, a prijašnjoj upravi je taj isti katamaran prvo ponuđen po cijeni od 8,3 milijuna eura. Znači da je ova uprava Jadrolinije preplatila katamaran za oko milijun eura", rekao je za Index član uprave Jadrolinije Ante Vranješ.

Za prijetnje kazna do 5 godina zatvora

Na upit jesu li podignuli optužnicu protiv Govorčina, Indexu je stigao odgovor iz ODO Rijeka.

"Općinsko državno odvjetništvo u Rijeci nakon provedenog istraživanja, 31. listopada 2018. podiglo je optužnicu pred Općinskim sudom u Rijeci protiv hrvatskog državljanina (1965.) zbog kaznenog djela prijetnje iz članka 139 stavak 1 i 3 Kaznenog zakona.

Optužnicom se okrivljeniku stavlja na teret da je 25. rujna 2018. u Rijeci, na službenu e- mail adresu člana uprave jednog trgovačkog društva iz Rijeke poslao poruku prijetećeg sadržaja, čime je kod oštećenika izazvao strah za njegov tjelesni integritet", rekla je za Index glasnogovornica i zamjenica općinske državne odvjetnice u Rijeci Barbara Volf Volčanšek.

Za ovo kazneno djelo predviđena je kazna od šest mjeseci do pet godina zatvora.

"Tko drugome ozbiljno prijeti kakvim zlom da bi ga ustrašio ili uznemirio, kaznit će se kaznom zatvora do jedne godine", stoji u članku 139 stavku 1 Kaznenog zakona.

Stavak 3 istog Kaznenog zakona kaže "Ako je kazneno djelo iz stavka 1. i 2. ovog članka počinjeno prema službenoj ili odgovornoj osobi u obavljanju javne ovlasti ili u vezi s njenim radom ili položajem... ili ako je osoba kojoj se prijeti dulje vrijeme stavljena u težak položaj, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od 6 mjeseci do pet godina."

Sadržaj prijetećeg maila, koji je primio od kolege Govorčina, Vranješ, kaže nam, ne smije otkriti.

"Menadžeri moraju gledati kako stvoriti korist za tvrtku kojom upravljaju, a ne da se bore za vlastitu"

"Nakon što sam prije mjesec dana zaprimio prijeteći mail od Predraga Govorčina vezano za kupnju katamarana, sve sam odmah prijavio nadležnim tijelima društva i DORH-u s obzirom na to da mislim kako članovi uprave moraju biti zaštićeni od prijetnji kako bi mogli odgovorno, pošteno i profesionalno obavljati svoje zadatke koje je pred nas stavio vlasnik, a to je vlada RH.

Smatram da je došlo vrijeme da svi članovi uprave državnih kompanija budu ne samo profesionalni, odgovorni i pošteni već i civilizirani, uljuđeni kako bi bili primjer svim zaposlenicima od kojih isto to tražimo i kako bi se Jadrolinija mogla razvijati u pozitivnom smjeru da bude na korist putnicima, zaposlenicima i brodogradilištima koji u dobroj mjeri ovise o kvaliteti našeg rada. S druge strane u moderno doba menadžeri moraju gledati kako stvoriti korist za tvrtku kojom upravljaju, a ne da se bore za vlastitu korist. Drago mi je da naša vlada podržava i nameće visoke etičke i profesionalne standarde pred sve dužnosnike, pogotovo one koji upravljaju društvima od strateškog interesa", rekao je za Index Ante Vranješ.

Navodi kako Jadrolinija ima 1700 zaposlenika te da treba voditi računa da idućih 10 i 50 godina imaju radno mjesto u Jadroliniji, a to, kaže nam, mogu samo ako svi rade pošteno i stručno.

"Meni je Govorčin zabranio pristup katamaranu Jelena, dok je natječaj za drugi katamaran, koji je trebao biti kupljen od Damena, poništen. Isto tako ŽDO provodi istragu o natječajima koja su trebala biti za kupnju 4 katamarana, da bi na kraju bio kupljen samo jedan, iako nam za iduću sezonu treba i drugi", rekao je Vranješ za Index.

Govorčin o prijetnjama: Ne mogu komentirati postupak u tijeku

Zatražili smo i odgovor od uprave i njihovog člana uprave Pregrada Govorčina, vezano za prijetnje.

"Postupak u tijeku ne smijem komentirati. Međutim, vjerujem kako će se ovaj predmet završiti pozitivno i dokazati prava istina što je meni osobno u interesu, a s obzirom na moju dugogodišnju karijeru u brodarstvu bez ijedne mrlje", kratko je Indexu odgovorio Predrag Govorčin.

Namješteni natječaj vrijedan 33 milijuna eura

Podsjetimo, Index je ovog ljeta dobio mailove koji pokazuju kako se namještao natječaj vrijedan 33 milijuna eura za kupnju katamarana u Jadroliniji, a samo dan nakon objave našeg teksta ministar mora, prometa i infrastrukture Davor Butković izjavio je da nabava katamarana u Jadroliniji nije bila transparentna i zakonita, a sad sve istražuje Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci.

Kako smo u srpnju pisali, šef Jadrolinije David Sopta i član uprave Predrag Govorčin u studenom 2017. godine otišli su u Singapur u posjet brodogradilištu norveške tvrtke Damen, da bi potom odlučili raspisati javni natječaj za kupnju dvaju katamarana u vrijednosti 18,4 milijuna eura. Na istom natječaju odabrani su upravo katamarani tvrtke Damen, a Index je u posjedu mailova u kojem se vidi dogovor oko natječaja i prilagođavanje istog ponudi Damena.

Jadrolinija 10. siječnja 2018. raspisuje natječaj za kupnju četiri katamarana, potom 2. ožujka objavljuju rezultate natječaja po kojem su odabrali upravo tvrtku Damen za kupnju dvaju katamarana u vrijednosti 18,4 milijuna eura te nizozemsku tvrtku Thecla Bodewes Shipyards za kupnju 3. i 4. katamarana u vrijednosti 14,7 milijuna eura. Natječaj je ukupne vrijednosti 33,1 milijun eura, a Jadrolinija od ponuditelja nije zatražila jamstva za katamarane.

Jadrolinija je nakon odabira ponuditelja 6. ožujka otišla u pregled 3. i 4. katamarana koje su prethodno kupili te su shvatili da katamarani koje su kupili od Thecle ne zadovoljavaju kriterije iz natječaja te su potom 4. travnja, kad je već istekao rok za žalbu, odlučili poništiti natječaj, zbog čega Jadroliniji sad prijeti tužba te tvrtke.

Kako se dogovara kupnja katamarana

Uz to, Index je u posjedu e-mailova iz kojih je vidljivo da su još u kolovozu 2017. Robert Šupraha, direktor u Jadroliniji, i Ivan Šmid (također iz Jadrolinije) izmjenjivali e-mailove oko cijena katamarana i ponuda tvrtke Damen. Potom je Antonio Marte iz tvrtke Damen 28. prosinca 2017. (nedugo nakon što se šef uprave Jadrolinije Sopta vratio iz Singapura, gdje je bio u posjetu tvrtki Damen) poslao e-mail Šuprahi u kojem mu piše da je cijena broda 8,85 milijuna eura. Također mu piše da je dodatan trošak od 300.000 eura za prijevoz broda od Singapura do Europe.

To znači da bi ukupan trošak jednog broda od Damena stajao 9,15 milijuna eura, što je gotovo identično cijeni od 9,2 milijuna eura za koliko je Jadrolinija potom kupila brod od Damena po završetku natječaja.

Dan nakon e-maila Antonia Marte, Robert Šupraha 29. prosinca 2017. šalje e-mail članu uprave Predragu Govorčinu (koji je sa šefom Soptom bio u Singapuru) u kojem dogovaraju natječaj.

U e-mailu stoji: "Dobro jutro, vezano za skori natječaj za katamarane, a da se ne dogodi da izgubimo jednog od bitnih konkurenata, jučer smo nekoliko puta kontaktirali Antonia Marte. U nastavku je njegov email s objašnjenjem kako je formirana cijena i troškovi prijevoza do Rijeke. U pregovaranju s ciljem reduciranja ukupne cijene s transportom predstavnik Damena Antonio Marte pristao je na sniženje cijene od 100.000 eura s opaskom da cijena transporta nije definirana i izložena mogućnosti promjene ovisno o tržištu. Kako mi već sada kod raspisivanja natječaja trebamo istaknuti maksimalnu predviđenu cijenu predlažem da uzmemo ovo u obzir."

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara