Croatia Airlines želi da Ryanair dobije milijardu kuna iz proračuna RH :)
DIREKTOR komercijalnih poslova Croatia Airlinesa Slavko Žabo je u razgovoru za N1 televiziju izrazio želju da se izjednače komercijalni uvjeti koje je Međunarodna zračna luka Zagreb odobrila Ryanairu s uvjetima koje ima CA. Prema njegovim tvrdnjama, to bi značilo da bi Croatia Airlines 2019. godinu završila s 55 milijuna kuna dobiti, umjesto s 80 milijuna kuna gubitka.
Kako licemjerno
Legitimno je da komercijalni direktor javnim pritiskom želi prisiliti drugu kompaniju da im ponudi bolje uvjete suradnje, ali je u slučaju kompanija kao što je CA, koje opstaju godinama isključivo zbog financijskih sredstava koja dobivaju iz državnog proračuna, to jako licemjerno.
Licemjerno je zbog toga što cijeli model poslovanja Croatia Airlinesa počiva na tome da konkurencija nema iste poslovne uvjete kao oni. Točnije, na tome da javnim novcem pokrivaju svoje krive poslovne odluke, zastarjele avione, precijenjene karte, katastrofalnu uslugu i općenito financijski gubitak iz godine u godinu. Godišnji gubici skrivaju pravu dubinu propasti CA jer se radi o gubitku ostvarenom nakon svih državnih subvencija i ostalih oblika poticaja u jednoj godini. Znači da su pravi gubici puno veći.
Na što je točno mislio kad je rekao da CA želi iste tržišne uvjete kao Ryanair?
No Žabo kaže da "Croatia Airlines očekuje jednake tržišne uvjete, jednaku tržišnu utakmicu za sve sudionike".
Teško je znati na što je točno mislio. Želi li da Croatia Airlines prestane dobivati stotine milijuna kuna našeg novca iz državnog proračuna ili da država našim novcem počne financirati Ryanair da bi se izjednačili tržišni uvjeti?
Jer Croatia Airlines je u nešto više od godinu dana dobio gotovo milijardu kuna, 600 milijuna u prosincu 2020. i 250 milijuna u rujnu 2019. Usporedbe radi, cjelogodišnji proračun grada Osijeka za 2020. je iznosio 812 milijuna kuna.
Ne radi se o novijoj pojavi. Primjerice, CA-u je bila odobrena državna potpora za restrukturiranje 2013. u iznosu od 1.18 milijardi kuna. Te godine je proračun grada Osijeka iznosio 490 milijuna kuna, pa će se vjerojatno iz Croatia Airlinesa braniti da je to dokaz kako dobivaju sve manje državnih poticaja jer su 2013. dobili od države više od dvostrukog iznosa proračuna Osijeka, a 2020. tek 20-ak posto više.
Potporu 2013. je odobrila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja, i to po hitnom postupku 27. lipnja, nekoliko dana prije ulaska Hrvatske u EU, da se izbjegne nadzor od EU tijela. Po istom hitnom postupku je odobreno i 270 milijuna kuna za Croatia banku te 68 milijuna kuna za Imunološki zavod.
Možda je Žabo iskren u svom principijelnom stavu oko jednake tržišne utakmice za sve i jednakih tržišnih pravila pa zaista želi da se Ryanairu uplati milijarda naših kuna iz proračuna ili se bar ovim istupom u ime Croatia Airlinesa odrekao svih budućih državnih potpora. Zadnja milijarda je zadovoljila apetite monstruma od kompanije koja, unatoč nekoliko milijardi kuna državne pomoći unazad nekoliko godina, nema vlastite zrakoplove, nego ih unajmljuje i još ostvaruje gubitke koje ne mogu pokriti ni ti državni poticaji.
Svaka domaća kompanija štiti svoje interese tako da pokušava spriječiti dolazak konkurencije
Nažalost, istina je vjerojatno da Žabo želi nastavak obilatog financiranja Croatia Airlinesa iz proračuna i nekakvo "reguliranje" Ryanaira. Svaka domaća kompanija štiti svoje interese tako da pokušava spriječiti dolazak konkurencije.
Medijska propaganda je sastavni dio te borbe. Treba se samo prisjetiti plaćeničkih tekstova prije dolaska Lidla u Hrvatsku o tome kako radnici Lidla moraju nositi pelene jer nemaju pauzu za WC, koje je gotovo sigurno plaćao Agrokor da ocrni stranu konkurenciju kako bi državni monopolist zadržao svoju poziciju na unutrašnjem tržištu, naravno, na štetu kupaca. Danas je Lidl najpoželjniji poslodavac među trgovačkim lancima i isplaćuje daleko veće plaće od Konzuma.
Ista situacija se sada događa u zrakoplovnom prijevozu, samo su umjesto Lidla i Konzuma akteri Ryanair i Croatia Airlines. Može se očekivati nastavak ovakvih licemjernih ispada vodstva Croatia Airlinesa.
Da je Croatia Airlines privatna kompanija, ponovno bi pregovarao s Međunarodnom zračnom lukom Zagreb o boljim uvjetima poslovanja zbog korona-krize. No oni, htjeli to ili ne, moraju ostati u Zagrebu jer su "nacionalni prijevoznik" i u pregovorima ne mogu koristiti kao polugu prijetnju da će otići iz Zagreba poslovati u neku drugu zračnu luku. Toga su svjesni i u Međunarodnoj luci Zagreb pa CA ne može ni blefirati.
Ne treba žaliti CA
Ali ne treba žaliti za CA-om. Ako ostavimo po strani nabrojane milijarde koje su im poklonili hrvatski građani, koji će opet, unatoč tim milijardama, platiti punu cijenu prilikom leta u njihovim zrakoplovima, što o njima govori činjenica da ne mogu poslovati s dobiti u turističkoj državi? 2019. zračne luke u Hrvatskoj su imale više od 11.37 milijuna putnika. Čovjek bi rekao da je to solidna osnova za poslovanje nacionalne avioprijevozničke kompanije, ali Croatia Airlines pobija tu logiku.
Croatiju Airlines, kao većinu državnih kompanija, treba pustiti da propadne. Radi se o običnoj crnoj jami za naš novac koja ni na koji način ne pridonosi boljitku RH ili standardu njenih građana. Ispada da je svaki zaposleni u Hrvatskoj u malo više od godinu dana poklonio više od 600 kuna CA-u, a ipak će svi platiti punu cijenu zrakoplovne karte kada i ako budu letjeli njihovim avionima. Dok se dijele milijarde takvim kompanijama, zdravstvo duguje milijarde za neplaćene isporuke lijekova.
Većina političara i građana RH ne vidi problem u tome što zdravstvo duguje milijarde kuna veledrogerijama, a istodobno država kompanijama kao što je CA (a ima ih puno) daruje milijarde naših kuna iz proračuna. Kada većina shvati taj problem, onda će se stvari početi mijenjati.
Do tada ćemo slušati o verziji "jednake tržišne utakmice" u kojoj jedna kompanija u godinu dana dobije milijardu kuna državnih poticaja.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati