Firme kao Uber imaju ogromne probleme iz jednog razloga - ljudima se ne može vjerovati
Foto: FAH
NOVINARKA portala The Independent Josie Cox u nedavnom članku izražava mišljenje o poslovanju kompanija unutar ekonomije dijeljenja. U nastavku prenosimo dijelove njezinog članka.
"Brojni veliki igrači unutar ekonomije dijeljenja toliko brzo rastu da često zaboravljaju da im se poslovni modeli temelje na povjerenju. Tako je ranije ovoga mjeseca kineski start-up E Umbrella, koji je iznajmljivao kišobrane u slučaju nužde, ostao bez 300.000 primjeraka jer su ih korisnici nosili kući i onda zaboravljali na njih. U poduzeću su precijenili pouzdanost svojih klijenata jer nisu uzeli u obzir činjenicu da su ljudi prvenstveno sebični.
Ta anegdota pokazuje da, kako se ekonomija dijeljenja širi globalnom industrijom, ne uzimamo u obzir jedan vrlo nepredvidljivi čimbenik, a to su ljudi. Ljudima se ne može vjerovati. Ništa što rade nije altruistično, a često se ponašaju i glupo".
Popularnost ekonomije dijeljenja
"Ekonomija dijeljenja je golema. Nedavna izvješća pokazuju da je vrijedna 250 milijardi dolara i da ubrzano raste, što je i razumljivo, jer smo još uzdrmani jednom od najgorih kriza u povijesti. Naše navike definira dostupnost interneta, sve želimo s najboljom uslugom po najnižoj cijeni, klikom gumba unutar jednoga sata. Tako su nastale aplikacije za dijeljenje vožnje (Uber), poduzeća za unajmljivanje smještaja (AirBnB) i slične.
Kako raste dostupnost usluga, tako raste i rizik od nevolja. Ranije ovoga mjeseca kineska agencija za vijesti Xinhua objavila je da je jedno poduzeće moralo privremeno ugasiti niz kapsula za odmaranje neispavanih radnika u Pekingu i drugim gradovima, jer je postajala opasnost da bi se u njima mogli skrivati kriminalci.
Autorica Rachel Botsman kaže da smo usred "seizmičkoga pomaka s individualnog dobavljanja i trošenja na ponovno otkrivanje kolektivnoga dobra i kolektivnog djelovanja".
Kolektivno nasuprot pojedinačnoga
"Problem je u tome što nismo programirani da brinemo za kolektivno dobro, već da gledamo kako ostvariti što veću osobnu korist. Zbog jeftinoga odmora skloni smo biti manje oprezni. Zbog stalne potražnje za lagodnim životom zaboravljamo na zaštitu i regulaciju. Najpoznatiji je primjer toga Uber, s optužbama za seksualno napastovanje, a prošli je tjedan žena optužila AirBnb jer ju je navodno napao domaćin, za kojeg poduzeće tvrdi da su ga provjerili i da ranije nije osuđivan.
Tako se otvara niz pitanja u vezi s radničkim pravima, prednostima, izrabljivanjem, regulacijama i standardima. Koristim AirBnB i sviđa mi se, kao i još neke slične usluge. Neki su od tih modela briljantni i vrlo inovativni, ali i dalje se razvijaju. Ipak, potrebno je naglasiti da je bitno pronaći ravnotežu između pohlepe i povjerenja, vrijednosti i cijene, pogodnosti i rizika", zaključuje Cox.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati