PARLAMENTARNI IZBORI

Predizborne ankete su očajno pogriješile. Pitali smo vlasnike agencija zašto

Predizborne ankete su očajno pogriješile. Pitali smo vlasnike agencija zašto
Gif: Index, Foto: HRT, RTL

PREDIZBORNE ankete su i ovaj put kao i prije 4 godine gadno pogriješile i pokazale ogromna odstupanja u odnosu na konačne rezultate izbora. Po posljednjim predizbornim anketama koje je provela agencija Ipsos Plus za Novu TV, HDZ je trebao dobiti 52 zastupnika, Restart koalicija 51 zastupnika. To je potpuno drugačije od rezultata jučer održanih izbora na kojima je HDZ premoćno pobijedio SDP-ovu koaliciju osvojivši 66 mandata u saboru, dok je Restart koalicija osvojila znatno manje - 41 mandat.

>>HDZ-u pobjeda i 66 mandata, potop SDP-a

Manja odstupanja predizborne ankete imale su što se tiče drugih stranaka i koalicija.

Prema Ipsosu, par dana prije izbora ankete su davale Domovinskom pokretu 18 mandata, Mostu 9, koaliciji Pametno/ Fokus/Stranka s Imenom i Prezimenom 3 zastupnika, platforma Možemo! 6 zastupnika, a Reformistima Radimira Čačića jedan mandat.

>>Objavljena nova anketa: Evo kako bi se glasalo da su danas izbori

Na kraju je na izborima Domovinski pokret osvojio 16, Most 8, platforma Možemo! 7, a liberalna koalicija, Reformisti i HNS po jedan mandat.

Direktor u agenciji Ipsos za Index: Predizborne ankete nisu predikcija rezultata izbora

Ante Šalinović, direktor istraživanja medija i oglašavanja u agenciji Ipsos plus, za Index je prokomentirao rezultate predizbornih istraživanja koje su provodili i usporedio ih s rezultatima izbora.

Šalinović je istaknuo da su tu bitne dvije stvari.

"Prva stvar je ta što smo mi u zadnja 3 mjeseca proveli 5 istraživanja. Četiri su javno objavljena, peto nije javno, ali u svakom od tih istraživanja se pokazalo da HDZ ima veći broj birača. Druga stvar koja je bitna za naglasiti je da su ta predizborna istraživanja samo polazna točka, bitno je naglasiti da ona nisu predikcija rezultata izbora. Jedino istraživanje koje se može usporediti s rezultatima izbora su izlazne ankete", rekao je za Index Šalinović.

Za predizborna istraživanja navodi da su ona tu samo da nam kažu koliko neka stranka u tom trenu ima raspoloživi broj birača.

"Na rezultat izbora u odnosu na potencijalno raspoloživ broj birača utječe i finale kampanje. Neke stvari se mogu mijenjati u samom finalu, zatim tu se radi i o aktivaciji birača, o tome tko će ih bolje izvući na izbore. Dakle, ako kažemo da je HDZ imao raspoloživih 900.0000 birača, a SDP 800.000, suština je koliko će tko od njih izvući birača. Vidimo da je HDZ to učinio neusporedivo bolje od Restart koalicije. Imali su daleko bolju organizaciju terena od Restarta", zaključio je Šalinović.

Ankete su Restartu davale mandat više od HDZ-a

Na kraju je još dodao da su oni tu samo da provedu istraživanje, a da je posao analitičara da te brojke potom stave u kontekst.

Osim predizbornog istraživanja Ipsosa, drastičnu razliku predizbornih anketa u odnosu na rezultate izbora pokazalo je i predizborno istraživanje koje je za RTL provela agencija Promocija plus na uzorku od 700 ispitanika po svakoj izbornoj jedinici.

>>Velika anketa u 10 izbornih jedinica: HDZ i Restart gotovo izjednačeni

Njihovo je predizborno istraživanje predviđalo da Restart koalicija osvaja čak 56 mandata, a HDZ mandat manje. Na kraju je HDZ osvojio čak 11 mandata više (ukupno 66), a SDP-ova koalicija čak 15 mandata manje od predviđanja (ukupno 41).

Predizborno istraživanje Promocije plus predviđalo je da će Domovinski pokret Miroslava Škore osvojiti 18 mandata, Most 6, Možemo! 3, Živi zid 1. Na kraju se na izborima pokazalo da Živi zid nije ni uspio ući u sabor.

Plenkovića nisu brinule predizborne ankete jer su iste i prije 4 godine predviđale poraz HDZ-a

Istraživanje Promocije plus provedeno je od 22. lipnja do 1. srpnja, a greška uzorka je, navodi se, +/- 3,7 posto, uz razinu pouzdanosti od 95 posto.

Predsjednik HDZ-a Andrej Plenković prije izbora je izjavio da ga predizborne ankete po kojima se prednost dala SDP-u ne brinu jer je i prije četiri godine RTL televizija predviđala težak poraz HDZ-a, što se, kao što znamo, nije dogodilo.

Prema njihovom istraživanju, provedenom uoči izbora 2016., tadašnja Narodna koalicija Zorana Milanovića dobivala je 62 mandata, a HDZ 55 mandata.

>>Stigao novi HRejting: Nitko nema većinu

Rezultati ankete iz 2016. nisu bili daleko od HRT-ovog HRejtinga za ovogodišnje izbore, prema kojem Bernardićev Restart dobiva 60 mandata, a HDZ 54, bez dijaspore.

Mjesec i nešto prije parlamentarnih izbora 2016. predizborna anketa Cro Demoskopa pokazala je da bi Narodna koalicija, predvođena SDP-om, bila relativni pobjednik izbora. Ta je koalicija vodila s 34,4 posto potpore, a na drugom je mjestu - s osam posto manje glasova - bio HDZ s partnerima. Obje ankete, i onu 2016. i ovu 2020., radila je agencija Promocija Plus.

Uzorak 2016. bio je sedam tisuća birača, dok je ove godine anketa rađena na uzorku od šest tisuća.

Matić: Sada tek vidimo da su ankete - tko plati, taj dobro i prođe na tim anketama

>>Fred Matić: Očito je Restart koalicija platila ankete

Index je kontaktirao i agenciju Promocija plus, a nakon objave članka stigao nam je odgovor direktora Agana Begića.

"Vezano uz vaš upit oko odstupanja rezultata predizbornih istraživanja u odnosu na rezultate izbora koristimo priliku dati nekoliko informacija i objašnjenja koji bi mogli olakšati razumijevanje ove pojave. Prvo, istraživanje pokazuje političke preferencije u vrijeme prikupljanja podataka/anketiranja, a nikako ne predstavlja predikciju rezultata izbora.

Drugo, u odnosu na anketnu razinu izlaznosti (u kojoj ispitanici odgovaraju na pitanje o stupnju vjerojatnosti izlaska na izbore) finalna je izlaznost bila za 10-tak postotnih bodova niža (prosječno 46% u odnosu na prosječnih 55% u istraživanju). Naravno, uzroke ovoj razlici između anketne i izborne izlaznosti može se tumačiti na različite načine (kampanjom, sučeljavanjem...), ali je za pretpostaviti kako značajan dio objašnjenja leži u povećanju broja zaraženih virusom COVID-19 upravo u periodu nakon provođenja istraživanja", stoji u odgovoru Agana Begića, direktora agencija Promocija plus.

SDP-ov europarlamentarac i kandidat na listi Restart koalicije u 5. izbornoj jedinici Predrag Fred Matić jučer je u izbornom stožeru SDP-a komentirao predizborne ankete koje su im davale dobre izglede na parlamentarnim izborima.

"Sada tek vidimo da su ankete - tko plati, taj dobro i prođe na tim anketama", rekao je. Na pitanje znači li to da je Restart koalicija dobro platila ankete, odgovara: "Pa izgleda, da. Ne mogu to potvrditi ni demantirati, ali očito da je tako. Tko naruči anketu, njemu to bude dobro."

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara