Maras i SDP su glazbu iz Jamesa Bonda koristili bez dozvole
SDP-OV Gordan Maras već danima koristi Jamesa Bonda kao lajtmotiv svoje kampanje za EU izbore, a glumatanje fiktivnog britanskog špijuna kulminiralo je na subotnjem stranačkom skupu kad se na pozornicu popeo praćen prepoznatljivom glazbenom temom iz Bondovih filmova.
SDP, kako doznajemo, nije imao dozvolu za korištenje te glazbe.
Autor teme je još živ
Prepoznatljivi glazbeni broj iz filmova o britanskom tajnom agentu prvi put je objavljen 1962. u filmu "Dr. No", a otad se koristi u svakoj Bondovoj ekranizaciji.
Autorstvo skladbe pripisuje se Montyju Normanu, britanskom glazbeniku i skladatelju. Rođen 4. travnja 1928., Norman je još uvijek živ i još uvijek polaže autorska prava na temu koja je pratila Marasov dolazak za mikrofon.
"Maras, Gordan Maras"
Marasova bondovska kampanja počela je, podsjetimo, 4. travnja. SDP-ovac je objavio šalu na svojoj Facebook stranici, povezavši svoje sedmo mjesto na SDP-ovoj listi za izbore za EU parlament s kodnim brojem fiktivnog špijuna.
Sa sunčanim naočalama na licu, pozirao je prekriženih ruku, prstima simulirajući pištolj.
"[007 NA EU LISTI SDP-a!]
Izbori se bliže i kandidati se pripremaju za njih. Za podršku neki mijenjaju image, neki imena.
Ja sam Maras, Gordan Maras. 007 na listi SDP-a za EU izbore.
Trebam li ja što mijenjati ili ne trebam mijenjati ništa?
Napišite, predložite...", napisao je Maras u opisu slike.
Lajtmotiv kampanje
Nakon početne objave, sljedećih nekoliko dana praktički svaka objava na službenoj stranici bila je neka aluzija na Jamesa Bonda. Osim, naravno, one u kojoj nudi ljudima blender.
"Do EU izbora samo martini. Shaken, not stirred", napisao je Maras na slici s martinijem. Martini, kao i prigodna uzrečica "protresen, ne promiješan", zaštitni su znakovi Jamesa Bonda. Isto tako, objavio je montažu sebe kao Jamesa Bonda s plakata za film "Skyfall".
Bez dozvole za korištenje glazbe
Vrhunac kampanje odvio se u subotu na izvještajnoj konvenciji gradskog SDP-a i skupu liste za izbore za Europski parlament u zagrebačkoj Tvornici.
"Marasa, Gordana Marasa" se predstavilo kao "noćnu moru HDZ-a u saboru s dozvolom za pobjedu". Došetao je za mikrofon praćen oduševljenim pljeskom stranačkih kolega, dok je s razglasa odjekivala zaštićena autorska skladba Montyja Normana.
SDP, barem u trenutku Marasovog nastupa, nije imao dopuštenje za korištenje te glazbene pozadine.
"Koliko god ja bio sličan Jamesu Bondu, nisam James Bond"
Kako je Maras, ne računajući blender, praktički cijelu kampanju sveo na zafrkanciju s Bondom, zanimalo nas je imaju li on ili SDP dozvolu autora za korištenje njegove skladbe.
Maras nam je odmah savjetovao da se obratimo SDP-u, rekavši da on nije imao veze s tim.
"Ljudi ne biraju Jamesa Bonda nego Gordana Marasa. Koliko god ja bio sličan Jamesu Bondu, nisam James Bond", rekao nam je Maras u telefonskom razgovoru, dodavši kako je jedina poveznica između njih sedmo mjesto na listi.
"Ne mislim ja da sam James Bond. Bitno mi je da se kaže da ja nisam James Bond", naglasio je.
Za konkurenciju je Bond
Pitali smo ga zašto onda objavljuje onakve slike na Facebooku.
"Došao sam u kafić i ljudi su mi to donijeli, taj martini. Politička kampanja ne mora biti nešto što je uštogljeno, želim da bude neobična i da zainteresira što širi spektar ljudi. Nikoga ne vrijeđam i nikoga ne podcjenjujem. Iza svega imam dovoljno godina političkog djelovanja, ne vidim problem što sam svoje mjesto na listi povezao s najpoznatijom sedmicom", pojasnio je.
Osvrnuo se i na konkurenciju iz HDZ-a.
"Ja sam za tog Resslera James Bond", poručio je SDP-ov kandidat na EU izborima.
Od ZAMP-a će zatražiti mišljenje
Javili smo se SDP-u i zamolili ih da nam odgovore imaju li dozvolu autora za glazbu koja se puštala na skupu. Zamolili smo ih i da nam dostave tu dozvolu.
"Gradska organizacija SDP-a Zagreb je u subotu, 13. travnja u zagrebačkoj Tvornici Kulture održala Tematsko – izvještajnu Konvenciju SDP-a Zagreb te skup u povodu izbora za Europski parlament koji je bio namijenjen za članove SDP-a. Vezano za Vaš upit, Gradska organizacija SDP-a Zagreb će zatražiti mišljenje ZAMP-a kao nadležnog tijela za djelatnost ostvarivanja i zaštite autorskih glazbenih prava te, sukladno uputama ZAMP-a, ispoštivati zakone i druge propise", glasio je odgovor SDP-a.
Iz njihovog odgovora na izravno postavljeno pitanje je očito kako ipak nisu imali dozvolu za korištenje ovog glazbenog broja.
Što kaže ZAMP?
Obratili smo se i ZAMP-u, objasnivši im situaciju.
"Svim pojedincima i političkim strankama savjetujemo da, žele li koristiti izvjesno autorsko djelo, opetovano i u kontekstu vlastite političke kampanje, zatraže suglasnost nositelja prava nad tim glazbenim djelom, bio on jedan ili više njih, i bio to hrvatski ili strani državljanin. Bez takvog odobrenja, u slučaju namjenskog i učestalog korištenja autorskih djela (pjesama, tema poznatih filmova i sl.) u s kampanji, izlažu se riziku tužbe od strane nositelja prava nad tim djelom, ili od strane njihovog zastupnika / opunomoćenika na teritoriju RH. U ovakvim slučajevima nije dovoljno pozvati se na (eventualno) odobrenje HDS ZAMPa za priopćavanje glazbe u javnosti tijekom kampanje: odobrenje HDS ZAMPa se odnosi na kolektivno korištenje glazbe, npr. emitiranje glazbe u smislu pozadinske zvučne podloge na stranačkim skupovima ili priredbama", stoji u odgovoru koji smo dobili iz ZAMP-a.
"Između toga i namjenskog korištenja specifične pjesme u scenariju kampanje, skupa, unutar TV, radio ili web promidžbene poruke, velika je razlika. Ujedno se dovode u pitanje i moralna ali i tzv. sinkronizacijska (imovinska) prava autora: iako je preciznu granicu teško ustvrditi, može se zaključiti da se radi o „posvojavanju“ nečijeg djela u cilju vlastite promocije i njegovom vezivanju uz svoj cilj / ideju / stranku. Autor ima i moralno pravo biti o tome obaviješten i suglasiti se s tim ili ne. Tu je i pitanje nepoštivanja sinkronizacijskog prava, tj. neovlaštenog umetanja tuđeg autorskog djela u vlastiti (komercijalni ili promotivni, ali opet posredno interesni) projekt. U slučaju da autor / nositelj prava zaključi kako mu je tako nanesena i značajna materijalna šteta, korištenjem njegova vlasništva bez odobrenja kojeg je samo on (ili njegov opunomoćenik) ovlašten dati, na raspolaganju mu je opcija individualne zaštite svojih prava, angažiranjem odvjetnika. Ne dođe li dogovora, autor može zaštitu potražiti i na sudu, koji je nadležan za određivanje granice između naizgled sličnih, ali zapravo različitih načina eksploatacije istog autorskog djela. Glazbena tema iz filmova o Jamesu Bondu na teritoriju Hrvatske zasigurno ima tzv. publishera, opunomoćenog da zastupa interese autora, pa svakako preporučamo da se obratite i njemu", glasio je odgovor ZAMP-a.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati