MORH za Index: Ili dogovoreni izraelski avioni ili ništa
ILI IZRAELSKI F-16 Barak ili ništa. Tako bi se ukratko mogao opisati odgovor MORH-a Indexu na naš upit o avionima.
"Hoćete li poništiti natječaj ako Izrael isporuči bilo koju drugu verziju borbenih aviona osim F-16 Baraka, koja je bila na natječaju?" pitali smo ih popodne, a odgovor je stigao vrlo brzo.
U odgovoru je jasno kako MORH-u odgovara samo i izričito verzija aviona F-16 C/D Block 30 BARAK.
"Kao što smo više puta naglašavali, Hrvatska inzistira da se poštuje sve što je bilo navedeno u ponudi - u ponudi Države Izrael stoji višenamjenski borbeni avion F-16 C/D Block 30 BARAK.
Stoga, nije moguća nijedna druga inačica VBA", jasni su iz MORH-a u odgovoru za Index.
>> Čini se da u MORH-u muljaju oko nabave izraelskih aviona. Imamo nove detalje
Sličan stav ima Plenković
Sličan stav ima i premijer Plenković. On je danas, nakon sastanka sa županima, komentirao problem oko kupnje aviona.
"Modifikacije onoga što je odabrano na natječaju ne može biti. Ili ćemo kupiti zrakoplove kakvi su ponuđeni ili će se natječaj poništiti. Sve drugo bi bilo dezavuiranje samog natječaja", rekao je Plenković, prenosi N1.
Krstičević je jutros također govorio o ovoj temi, ali nije želio priznati svoju punu odgovornost u slučaju da cijeli posao propadne.
"Ako vi mislite da će biti fijasko, ja opet kažem, proces je vođen sustavno i temeljito, natječaj je bio jasan i transparentan, svatko je mogao dati najbolju ponudu. Nema nikakve neviđene snage koja je odlučivala, jako je puno ljudi uključeno u proces, Hrvatska je napravila sve kako je trebala napraviti. Meni je drago da je ova vlada krenula u taj proces, znate moj stav da vojska nije ista imamo li borbeno zrakoplovstvo ili nemamo. Trebamo se sjetiti devedesetih, tada nismo imali avione, sjećam se kad smo ih dobili koliko su nam značili u Domovinskom ratu. To je ta odgovornost za zrakoplovstvo", rekao je Krstičević koji je govorio više o stvarima koje nemaju nikakve veze s avionima nego o samom problemu.
Probleme otkrio američki portal
Podsjetimo, Hrvatska se odlučila na kupnju 12 izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Barak nakon što je u srpnju prošle godine poslala zahtjev za nabavu zrakoplova u pet država - SAD-u, Švedskoj, Grčkoj, Južnoj Koreji i Izraelu. U listopadu prošle godine otvorene su ponude, da bi na kraju izraelska ponuda bila izabrana kao najpovoljnija. Cijeli posao je težak oko 3,1 milijardu kuna, odnosno oko 500 milijuna dolara. Hrvatska bi to isplatila tijekom deset godina.
Bitno je naglasiti da Hrvatska pri nabavi zrakoplova potpisuje dva ugovora. Prvi je ugovor o nabavi zrakoplova koji je projiciran na 580 milijuna kuna godišnje (na rok od deset godina). Drugi, koji tek moramo potpisati, onaj je o logističkom paketu, odnosno opremanju zrakoplova po NATO standardima. Naravno, ovaj drugi ugovor, cjeloživotni logistički paket za islužene zrakoplove, puno je unosniji posao.
No, cijela stvar oko kupnje aviona je dovedena u pitanje zbog problema koji se zapravo mogao očekivati. Krajem prošlog tjedna američki portal Axios objavio da je SAD blokirao prodaju. Amerikanci su navodno ljutiti jer su i oni sudjelovali na natječaju za avione, a pobijedio ih je Izrael koji prodaje njihove avione. Jedina caka je u tome što Izrael, da bi prodao avione, mora imati dozvolu SAD-a. A dozvolu SAD-a nema.
"Ovo je rijetko odstupanje nakon dvije godine iznimno bliskih odnosa SAD-a i Trumpove administracije, posebno kad je riječ o vojsci i obrani", napisao je novinar Barak Ravid koji je prošli tjedan objavio cijelu priču.
On je razgovarao s neimenovanim izraelskim dužnosnicima koji su mu otkrili neke insajderske detalje. Izraelski dužnosnici prije tri tjedna su, piše novinar, počeli dobivati signale iz Amerike da bi cijela priča oko prodaje mogla pasti u vodu. Ljudi iz Trumpove administracije su, navodi, bili ljutiti jer su Izraelci nadograđivali avione, a time su privukli Hrvatsku da se odluči za njihovu umjesto za SAD-ovu ponudu. Nadalje, Amerikanci tvrde da Izrael nema pravo prodavati avione, posebno ako u natječaju sudjeluje i SAD.
Gdje je zapravo zapelo?
Taj problem do sada nije riješen, a ovaj tjedan bi se oko toga trebali sastati predstavnici SAD-a i Izraela. SAD se zapravo ne protivi prodaji, ali pod njihovim uvjetima. A to, ugrubo rečeno, znači da bi avioni trebali opet doživjeti velike modifikacije koje netko treba platiti. To bi, laički rečeno, značilo povratak na tvorničke postavke, odnosno da avioni budu onakvi kako propisuje njihov proizvođač.
No to, jasno je iz objave MORH-a i Plenkovićevih riječi, ne odgovara Hrvatskoj koja želi modificirane avione kakve je dogovorila s Izraelom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati