Pilot kanadera tražio da ostane na požaru, Slavica naredio suprotno

PILOT kanadera koji je sudjelovao u gašenju požara na Kornatu 30. kolovoza, zatražio je da nastavi gasiti požar budući da je već tada uvidio kakva je situacija, no po zapovjedi Dražena Slavice opozvan je, saznali smo od Glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića nakon sjednice Vijeća za nacionalnu sigurnost.

Prema preliminarnim rezultatima istrage tragedije na Kornatu, u minutama Slavičina opoziva kanadera razbuktavao se požar koji je odnio 11 života. Novinsku konferenciju nakon sjednice Vijeća za nacionalnu sigurnost održali su ravnatelj policije Marijan Benko, njegov zamjenik Ivan Nađ i vještak Centra za kriminalna vještačenja Anto Vrdoljak.

Klarić u 13.43 sati: Požar je veliki, širi se, ne možemo ga kontrolirati

Vatrogasci su, kako je rečeno, zatražili pomoć od Centra u 13:43 sati. To je ujedno i zadnja zabilježena komunikacija između poginulog Dine Klarića i zapovjednika Vatrogasne zajednice Šibensko-kninske županije Dražena Slavice, čiji je razgovor trajao oko tri minute. "Klarić je u razgovoru sa zapovjednikom izvijestio da je požar veliki, da se širi i da ga ne može kontrolirati", kaže Bajić.

Kanader opozvan oko 13.20

U 15:26 sati dolazi poziv zapovjedništvu u Šibeniku od jednoga DVD-a koji je, kako se pretpostavlja, uspostavio vezu sa jednim od vatrogasaca putem mobitela, a od kojega je dobio informaciju da su vatrogasci u opasnosti i da im je potrebna hitna pomoć. Pet minuta prije tog poziva kanader je po zapovijedi Slavice napustio požar. "Taj je kanader gasio taj isti požar i ispustio je do tada 13 vodenih bombi, ali po naredbi Slavice dolazi na drugo požarište", kaže državni odvjetnik.

Vatrogascima je pomoć najzad poslana u 16:40 sati. Zašto je Slavica opozvao kanader i zbog čega je toliko čekao da pošalje pomoć, Bajić je rekao kako ne zna, no kazao je kako se Slavicu  tereti za opozivanje tog kanadera, koji je povučen kada je bio najpotrebniji, odnosno, kada je požar bio najjači.

Tri osobe odgovorne, Klarić platio glavom svoje pogreške

"Zasad su policija i DORH utvrdili tri odgovorne osobe", kazao je Bajić, "počinitelj koji je neposredno zapalio travu kraj objekta Karaula, Paško Petrina, drugi je zapovjednik požarišta koji je bio sa vatrogascima u požaru. On je svoje greške platio glavom", kaže Glavni državni odvjetnik, i objašnjava da je Klarić stručnjak, da je prije iskrcavanja nadletio požarište i rekao pilotu gdje da ih spusti, stoga je o mjestu gdje će se iskrcati vatrogasci isključivo odlučivao on, i njegova je procjena bila pogrešna.

S obzirom na broj propusta, Slavica je pristao na ono što je znao da se može dogoditi

Treći odgovorni je vatrogasni zapovjednik šibensko-kninskog područja, Slavica koji je već u pritvoru pod sumnjom u počinjenje teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti. Objašnjavajući Slavičinu odgovornost, Bajić je rekao kako se žalba DORH-a na odluku Županijskog suda da se Slavici sudi za nehaj, a ne neizravnu namjeru, ne znači da Odvjetništvo smatra da je on to namjerno učinio.

"Znao je da se zbog određenih propusta može dogoditi to što se dogodilo. S obzirom na broj propusta, zaključuje se da je pristao na to", kazao je Bajić. No kasnije nam je rekao, kako je praksa da Državno odvjetništvo nastupi strože od suda. Slavici se stavlja i na teret i slanje nedovoljno osposobljene osobe, Josipa Lučića, ročnika koji je odrađivao civilku, te dvoje maloljetnika, Karla Ševerdije i Marija Stančića. Također, "nije poduzeo potrebne mjere da se vatrogascima pravovremeno uputi pomoć, pa ni kada je u 16. 26 zaprimio dojavu da ima ozlijeđenih vatrogasaca", dodaje glavni državni odvjetnik.

Nestali su u petnaest sekundi, za to je kriv splet nesretnih okolnosti

Ravnatelj policije Marijan Benko citirao je vatrogasca Franu Lučića, čiji je iskaz uzet neposredno nakon što je spašen. "Rekao je da se čulo 'hu'", prepričava Benko, i dodaje da se vatra širila kao da ju nosi fen. Bajić je potvrdio da su i vještačenja pokazala da su izgorjeli u 10 do 15 sekundi, i da je tomu kriv splet nesretnih okolnosti.

Na jednoj od fotografija koju su koju je pokazao Ivan Nađ, pokazuje mjesto požara koji se na uzvisini kroz travu visoku 20 centimetara u tom trenutku kreće brzinom 4 kilometra na sat, i tada je prilično bezopasan. Na istom je brdu, kilometar od vatrene fronte iskrcana 'kruška'. Vatrogasci su iskrcani na drugoj uzvisini, dva kilometra od požara i kilometar od vodene 'kruške'.

Vatrogasce od požara i kruške dijeli kotlina, sa raslinjem visokim oko 70 centimetara. Puše jugo, koje stalno mijenja smjer. Vatra prelazi na brdo na kojem su iskrcani vatrogasci, a do erupcije požara dolazi zbog veće količine i višega bilja u kotlini, gdje je uslijed tzv. efekta dimnjaka, došlo do podtlaka i dolaska svježega zraka s mora koji je pojačao i jako ubrzao požar u kotlini.

Klarić je odabrao put kroz kotlinu, koji je bio prohodniji u odnosu na ostatak kamenitog terena, no kako Bajić kaže "on je iz tog kraja i trebao je znati teren, da je trava ondje veća i time više zapaljiva, a da jugo može ubrzati širenje vatre". Ipak, on je vatrogasce poveo kotlinom. U tim trenucima vjetar razbuktava požar visoke trave u kotlini, koji se zbog specifičnih vremenskih uvjeta širi brzinom od 72 kilometra na sat i prilazi im s leđa, od čega nisu uspjeli pobjeći.

Novinarima nisu pokazane sve fotografije

Vrdoljak je u sklopu prezentacije pokazivao slike snimljene iz aviona koje je snimao preminuli Tomislav Crvelin. Nakon fotografija koje prikazuju vatrogasce u helikopteru, zaustavio prikazivanje, jer su na redu bile slike "koje su dio istrage". Niti Bajić nam nije htio otkriti što prikazuju te fotografije, samo je rekao da se na nekima od njih vidi veselje na licima vatrogasaca jer idu u akciju.

Demantirana je povezanost benzina na požarištu sa tragedijom. Prikazane su fotografije spremnika benzina koji je trebao poslužiti za pokretanje potopne pumpe, čiji je sadržaj s benzinom ostao netaknut.

"Prilikom ispuštanja 'kruške' došlo je do oštećenja kotača helikoptera, koji se morao promijeniti, a pilot je primijetio i da je helikopter ostao bez goriva, pa se zbog toga vraća u Divulje", kazao je Nađ. Benko je rekao kako nije bilo nikakve rupe na helikopteru iz koje je mogao curiti benzin i pojačati požar. "Tragovi benzina pronađeni na požarištu isključivo su posljedica kontaminacije terena slijetanjem i uzlijetanjem helikoptera", kazao je on. Demantirao je i da su pronađene druge zapaljive naprave.

Nitko od vatrogasaca van Šibensko-kninske županije nije znao za stanje na Kornatu

Nitko iz viših krugova zapovjedništva od Slavice ne može biti odgovoran za tragediju, jer za događanja nisu znali. Benko nam je potvrdio da taj zaključak istrage odrješuje odgovornosti i Ravnatelja Državne uprave za zaštitu i spašavanje, Đuru Poldrugača. Od njega saznajemo i da je poziv vatrogasca Joška Klarića, oca preminulog zapovjednika na terenu, upućen zapovjedniku Slavici ostvaren nakon 17 sati.

"Nitko iznad zapovjednog lanca u šibensko-kninskoj županiji nije znao kako se požar razvija, do nakon 17 sati, i zato ne može biti odgovoran", rekao nam je Benko nakon presice, a isto je kazao i Bajić odgovarajući na upit o tome snosi li itko osim navedene trojice odgovornost za posljedice požara. Bajić nam je rekao da bi u daleko manjem stupnju mogli biti odgovorni djelatnici Nacionalnog parka, ili pojedinci iz DVD-ova Tisno, Zablaće i Vodice, međutim, ali nevezano za tragediju, nego neke druge propuste.

Dvojica vatrogasaca iz Zablaća izbjegla kobno ukrcavanje

Na novinskoj konferenciji otkriveno je i da su se dva vatrogasca iz Dobrovoljnog vatrogasnog društva Zablaće spletom okolnosti našli izvan helikoptera koji je prevozio 23 gasitelja na Kornat.

"Helikopter je prevozio 23 vatrogasca, dvije potopne pumpe, jednu leđnu i kanister sa 15 do 20 litara benzina. Dvojica vatrogasaca iz DVD-a Zablaće zbog težine tereta su morali napustiti helikopter, i ostati u sjedištu sa Slavicom koji je radio na pripremi i organizaciji gašenja", kazao je Ivan Nađ.

A.B.
Foto: I.L.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara