Plenković kod Rimca: Reklama za vladu ili stvarna šansa za Hrvatsku?
JE LI DANAŠNJI sastanak premijera Plenkovića i Mate Rimca samo reklama za vladu ili stvarna šansa za Hrvatsku? Pitanje je to koje se nameće nakon što je Rimac Plenkoviću, koji je na sastanak došao u pratnji pet ministara, predstavio studiju s konkretnim mjerama koje bi trebale Hrvatsku učiniti atraktivnom stranim proizvođačima automobila, čija ulaganja, kako se vidjelo iz primjera Češke i Slovačke i drugih zemalja istočne Europe, daju snažan poticaj cijeloj ekonomiju i donose veliki broj poslova.
Hoćemo li propustiti i treći val investicija u autoindustriju?
"Ključ uspjeha za autoindustriju je strategija i vizija zemlje što želi i gdje stići u tom smislu. Vjerujem da je sada pravo vrijeme da Hrvatsku zahvati tzv. treći val investicija u autoindustriju jer smo u zadnjih 10 i više godina to propustili", rekao je danas Rimac i podsjetio da je prvi val tih investicija zahvatio Češku, Poljsku, Mađarsku i Slovačku, u drugom valu ponovno Slovačku te Rumunjsku, dok bi u trećem mogla biti Hrvatska.
Slovačka je veličinom slična Hrvatskoj, a u posljednjih 20-ak godina uspjela je privući više velikih automobilskih kompanija i postala najveći proizvođač automobila na svijetu u odnosu na broj stanovnika. Prije četiri godine premašili su brojku od milijun proizvedenih vozila godišnje. U Slovačkoj su danas prisutni KIA, Volkswagen, PSA Peugeot Citroen i posljednji u nizu - Jaguar Land Rover.
Hrvatska ni tada - kada su brojne automobilske kompanije otvarale pogone u zemljama istočne Europe - kao ni sada nije bila zanimljiva ulagačima, iz istih razloga zbog kojih ju i danas zaobilaze u širokom luku. Ti se razlozi mogu sažeti u tri riječi: loša poslovna klima.
Dovoljno je pogledati gdje je Hrvatska na svjetskim rang listama da se izgubi optimizam
Iako je Plenkovićeva vlada već debelo u drugoj polovici mandata, ne vide se rezultati u poboljšanju uvjeta poslovanja, pa postoji opravdanja sumnja da su u stanju do sljedećih izbora nešto konkretnije napraviti. To da nisu učinili ništa nije subjektivan dojam - dovoljno je pogledati izvješće Svjetske banke o uvjetima poslovanja - Doing Business za 2018. godinu - u kojem je Hrvatska zauzela 58. mjesto među ukupno 190 zemalja, što je pad za sedam mjesta u odnosu na godinu ranije.
Sličnu poziciju Hrvatske pokazuju i druga istraživanja poput “Godišnjaka svjetske konkurentnosti 2019.” koji objavljuje Institut za razvoj poslovnog upravljanja (IMD) iz Lausanne. Hrvatska se u ovogodišnjem izvješću našla na 60. mjestu od ukupno 63 svjetske ekonomije. To je, doduše, skok za jedno mjesto u odnosu na prošlu godinu, ali smo i dalje u društvu Venezuele.
Jaguar odabrao Slovačku zbog blizine Jadrana - Hrvatske nema na karti
Koliko je Hrvatska neatraktivna za ulagače sjajno ilustrira priča o dolasku Jaguara u Slovačku. Naime, jedan od ključnih faktora za odabir Slovačke kao lokacije za novu tvornicu legendarnog britanskog proizvođača automobila bio je ni manje ni više nego blizina Jadranskog mora. Hrvatska koja je Jadranu, kako god mjerili, ipak bliža od Slovačke, nije uopće bila u igri.
Jaguar je 2014. odlučio graditi tvornicu. U najuži krug ušle su Poljska i Slovačka. Obje zemlje nudile su ulagaču razne pogodnosti, no na kraju su presudili logistički razlozi. U članku Financial Timesa iz 2015. godine navodi se da je Poljska ponudila lokacije iz kojih bi se automobili slali prema lukama u Hamburgu ili Antwerpenu, iz kojih bi dalje išli na azijska i bliskoistočna tržišta.
No lokacija i prometne veze Slovačke omogućuju brži transport prema Jadranu i Mediteranu, čime se put skraćuje za dva tjedna. Na kraju je Slovačka zbog toga dobila tvornicu vrijednu oko 10 milijardi kuna koja će u punom kapacitetu zapošljavati 2800 ljudi.
Danas automobilska industrija prolazi kroz velike promjene. Prelazi se na električna i autonomna vozila i Rimac upravo u tim promjenama vidi šansu da se nadoknade do sada propuštene prilike. Studija, na kojoj su radili dvije godine, trebala bi vladi, sadašnjoj ili nekoj budućoj, pokazati u kojem smjeru treba ići, a hoće li biti stvarnog interesa pokazat će vrijeme, ali s obzirom na dosadašnja iskustva i sve propuštene prilike, ne treba biti pretjerano optimističan.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati