Preko Facebooka, bloga i foruma učenici Primorcu održali lekciju iz demokracije

BEZ FINANCIJSKIH sredstava, bez tiskara, brošura, bez jasnog vodstva i ideoloških smjernica, koristeći samo Facebook, forume i blogove, učenici srednjih škola ovog su proljeća održali lekciju iz demokracije kompletnom odraslom svijetu Republike Hrvatske.

Aktivni pristup i besplatna tehnologija omogućili su učenicima da podignu glas i pokažu i nastavnicima i ministarstvu i svima koji su pratili, kako nisu hrpa balavaca s kojima se može raditi što god se želi, nego ozbiljan i snažan faktor demokracije, od kojih mnogi mogu učiti.

Travanjski učenički prosvjedi protiv državne mature tako su natjerali Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) na uzmak od svog prvobitnog plana uvođenja državne mature do sljedeće godine. Također su ga natjerali na traženje direktne komunikacije s učenicima. Duje Bonacci, glasnogovornik MZOS, nakon prvih prosvjeda krenuo je u traženje njihovih organizatora, koje je pitao da ga upute na mjesta na internetu na kojima se organiziraju učenici. Uputili su ga na forume, Facebook i blogove.

Ministarstvo shvatilo kako je potrebna direktna komunikacija

"Uvidjeli smo da su za ostvarivanje projekta državne mature direktni kanali komunikacije apsolutno nužni. Mi smo imali posrednički sustav informiranja, preko agencija ministarstva, koje su informacije slale ravnateljima, nastavnicima, ispitnim koordinatorima, ali pokazali su se nedostaci tog sustava. Tu smo shvatili da je bolje direktno potražiti učenike i vidjeti koja pitanja postavljaju, umjesto da predviđamo koja bi ih pitanja mogla zanimati", rekao je Bonacci za Index.

Suradnja je već urodila plodom. Bonacci je preko Facebooka naišao na Svena Opravića, učenika idejnog organizatora jučerašnjih prosvjeda. Opravić je nakon komunikacije s Bonaccijem odustao od organiziranja prosvjeda, ali su ih nastavili drugi učenici. Bonaccija je uputio na grupu na Facebooku, na kojoj učenici raspravljaju o problemima i postavljaju pitanja. Glasnogovornik ministarstva sudjeluje na toj grupi, odgovarajući na pitanja direktno ili preko privatnih poruka. To namjerava raditi i ubuduće.

Učenici se ne bore samo za sebe, nego i za sve svoje kolege

Nesumnjivo je da je uslijed proaktivnog djelovanja ministarstva, na koje su Bonaccija natjerali prvi prosvjedi, situacija s drugim krugom prosvjeda već puno blaža. Kako sam glasnogovornik kaže, pokazalo se da učenici organizatori prvih prosvjeda nisu namjeravali izboriti se samo za odgodu mature sebi, nego ukazati na probleme na koje svi učenici nalaze u sustavu. Jučerašnji prosvjedi zato su bili manji u opsegu, a naziru se i neki konkretni koraci u rješavanju problema dosadašnje komunikacije između nadležnih institucija i učenika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"S učenicima 3. razreda koji su sudjelovali u prvim prosvjedima dogovorili smo formiranje sustava učeničkog predstavništva. Ona bi na lokalnoj, županijskoj, ako je potrebno i na državnoj razini mogla ukazivati na probleme obrazovnog sustava iz učeničke perspektive. Projekt je još u početnim fazama, ali ideja nam je provesti prve izbore za studentska predstavnička tijela ove jeseni, početkom nove školske godine. Učenici bi tako mogli na praktičan način ne samo ukazivati na svoje probleme, nego istodobno i učiti o demokraciji", kaže Bonacci.

Internetska demokracija, prva u Hrvatskoj

Uz predstavnička tijela trebao bi se vezati i internetski sajt, kojeg bi na početku administrirao Carnet. Preko sajta bi se, između ostaloga i proveli izbori za predstavnike studentskih tijela. Svaki učenik bi preko Carneta dobio jedinstveni elektronički identitet i imao bi glas. Ministarstvo bi preko Carneta pružalo logističku i administrativnu podršku, a cilj bi bio što veći dio sajta prepustiti učenicima za uređivanje.

Ne treba posebno naglašavati važnost internetskih izbora za učenička predstavništva. Učenici će, ukoliko projekt uspije, biti prva bitna grupacija u Hrvatskoj koja će premjestiti javnu raspravu s novinskih konferencija na internet.

Za sve to izborili su se potpuno sami. Nije im trebala potpora države, niti osnivanje udruge, niti donacije, niti ijedan od preduvjeta potrebnih svim ostalim članovima hrvatskog civilnog društva, ništa osim volje za promjenama i odlučnosti u prezentiranju svojih stavova. Ministarstvo ne samo da ih je moralo shvatiti ozbiljno, nego je shvatilo da im mora pružiti mogućnost izjašnjavanja upravo na njihovom terenu - internetu.

Učenici su tako demonstrirali kako nisu hrpa glupave balavurdije koja internet koristi za pregledavanje pornografije, gubljenje vremena na chatovima i konstantno zaglupljivanje, nego su svima poslali jasnu poruku - tu smo, imamo nešto za reći i poduzet ćemo potrebne mjere da bi nas se čulo. I sam Bonacci je priznao, iako MZOS namjerava promicati shvaćanje demokracije kod učenika, ovaj su put učenici ti koji su naučili ministarstvo nešto o demokraciji.

Jovan Dragišić
Foto: Index

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara