KORONAVIRUS U HRVATSKOJ

Psiholog piše za Index: Iz ovog ćemo izaći bolji i zahvalniji

Psiholog piše za Index: Iz ovog ćemo izaći bolji i zahvalniji
Foto: Index/Pixsell/Marko Prpic/Davor Puklavec

KRATAK hodogram kako se ljudi suočavaju s katastrofalnim događajima te strahom, opasnosti ili gubitkom otprilike izgleda ovako. Kad napokon osvijestimo opasnost, kreće osjećaj straha. Ljude preplavljuje neizvjesnost, osjećaj ranjivosti i gubitka kontrole nad vlastitom sudbinom. Moguće je da se jave i osjećaji krivnje i srama jer nismo spriječili negativne događaje koji će nas zadesili. Ovo može trajati danima, a nekad čak i mjesecima.

Faza panike traje kratko, a onda slijedi tzv. herojska faza

Kad sama katastrofa udari, kreće druga faza koju karakterizira intenzivan strah, šok i panika. Ova faza na sreću traje kratko i vrlo brzo se većina nas uspije fokusirati na načine kako zaštititi sebe i obitelj. Tad kod većine slijedi takozvana herojska faza.

Tu se imamo priliku iskazati. Preuzimamo odgovornost u svoje ruke. Adrenalin nas preplavljuje i činimo sve što možemo da smanjimo negativne posljedice krize. Nacija se ujedinjuje. Kad se situacija dovede pod kontrolu, a dovest će se pod kontrolu jer u jednom trenutku i najgore situacije iz ljudi izvlače ono najbolje, ulazimo u ono što nazivamo faza mednoga mjeseca, kad institucije počinju funkcionirati i javlja se optimizam prema budućnosti. No prije vraćanja u normalu čeka nas još jedno suočavanje sa stvarnosti kad se suočavamo s dugoročnim posljedicama krize koju smo prošli. To je onaj dio akcijskih filmova koji nikada ne vidimo. Tad se osjećaj bespomoćnosti s početka vraća kao podsjetnik teških vremena koja smo prošli. Nakon toga slijedi prihvaćanje. Mirenje s našom prošlošću, ponovo preuzimanje odgovornosti i privikavanje za novi svijet u kojem se nalazimo.

Čini se da je lako samo ostati doma, ali... 

I to su činjenice. Budućnost će biti izazovna za sve. Čak i ako se u ovom trenutku čini lagano samo ostati doma, osobe koje se biraju za duge periode izolacije u znanstvenom okruženju, primjerice astronauti, prolaze rigorozna testiranja da bi se vidjelo mogu li podnijeti takve uvjete. Izolacija iznimno teško pada ljudima. Posebice primjerice ekstrovertima ili emotivno nestabilnijim osobama. Pazite se da se ne prepustite pretjeranoj konzumaciji alkohola ili ostalih opijata ili lijekova. To će biti dvosjekli mač našeg nastojanja da si pomognemo kod ovog stresa. 

Ono što možemo učiniti je posegnuti za tehnologijom! Zovite prijatelje na Facetime i WhatsApp druženja, kuhajte i objedujte zajedno, potražite na internetu sve trikove parova i obitelji koje ne žive zajedno i uspijevaju prebroditi odvojenost, a ako ste "zapeli" u stanu ili kući, zajedno napravite dnevne i tjedne rutine. Planirajte vrijeme kad imate privatnost, kad zajednička druženja. Odredite vrijeme za kućanske poslove i svakako u rutinu uključite tjelovježbu. Početkom tjedna isplanirajte obroke za taj tjedan. Rutine nam daju osjećaj kontrole i djeluju umirujuće na nas. Ako radite od doma, pripremite se za posao kao što se inače pripremate i održite i taj ritual. Za slobodno vrijeme s djecom, internet je prepun sadržaja i igara koje se mogu zajedno raditi, a ne samo crtića. 

Iskoristite vrijeme za učenje

Ove i puno drugih savjeta koji će vam pomoći da prebrodite ovaj zahtjevan period možete pronaći na kraju ovog teksta. Tamo se nalaze i kontakti na koje se možete obratiti ako vam ova situacija postane teška i previše zahtjevna kako biste se s njome nosili sami. Svima će trebati pomoć da ovo prebrodimo 

Moj savjet je, iskoristite ovo vrijeme da učite. Ne mogu ovo dovoljno naglasiti! Tisuće online kolegija i tečajeva, podcastova i YouTube kanala je dostupno za sve. Možete naučiti sve od varenja i obrađivanja drveta do kodiranja. Naučite jezike, praktične vještine ili savladajte neku tehnologiju. Svijet u koji ćemo se vratiti nakon ovoga bit će drastično drugačiji, a moguće da će biti i puno grublji nego svijet na koji smo se do sada navikli.

Budite zahvalni

I na kraju, budite zahvalni za sve koji u ovo vrijeme rade kako bi spašavali živote i održali svijet funkcionalnim. Od radnika u zdravstvu do svih koji rade u transportu i prodaji koji se svakim danu izlažu riziku. Budite i solidarni. U trenucima koji nas čekaju mnogi oko nas, stariji i nemoćni posebno, trebat će vašu pomoć da bi preživjeli. Pazite na njih, nazovite da vidite kako su, javite im da mogu računati na vas i pomozite im oko namirnica (uz oprez i distancu).

Ako smo išta kao psiholozi naučili proučavajući ljude sve ove godine, to je da je ljudski duh neopisivo otporan i da se na zapanjujući način izdižemo iz najgorih i najtežih gubitaka i tragedija. Ljudi u sebi imaju sposobnost da nastave živjeti i prosperirati u životu osnaženi upravo tim najtežim trenucima i preprekama koje je život stavio pred nas i siguran sam da ćemo iz ovoga izaći bolji i zahvalniji za svijet koji nam je pružen.

Korisni resursi:

Zagrebačko psihološko društvo

Živjeti zdravo kod kuće: Što možemo učiniti kako bismo očuvali zdravlje cijele obitelji? (HZJZ)

Preživjeti izolaciju – nošenje sa simptomima koje nam donosi karantena (NZJZ Dr. Andrija Štampar)

Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba 

Udruga roditelja Korak po korak

Kontakti:

Telefonski brojevi za pružanje psihološke pomoći osobama u karanteni ili samoizolaciji - Hrvatska Psihološka komora

Telefonske linije za pružanje psihološke pomoći osobama koje se nalaze u samoizolaciji ili karanteni - Nastavni zavod za javno zdravstvo Dr. Andrija Štampar

Plavi telefon (svih 7 dana u tjednu od 9-20 h, tel. 014833888)

Psihološki centar Tesa

Društvo za psihološku pomoć

Društvo psihologa Varaždin

Društvo psihologa Sisačko-Moslavačke županije

Inicijativa Niste Sami

Pruži ruku - grupna podrška

Stres protekt

113 - Novi pozivni centar za sva pitanja vezana uz koronavirus (7 - 22 sata)

Hrvatski Zavod za javno zdravstvo (svaki radni dan i vikendom od 8 do 20 sati na brojeve telefona: 099 / 52 70 126 i 099/52 70 127)

Hrvatski Zavod za Javno Zdravstvo (svaki radni dan i vikendom od 8 do 20 sati na brojeve telefona: 099 / 52 70 126 i 099/52 70 127)

Tim za psihološku podršku Katoličkog Sveučilišta - psiholoskapodrska@unicath.hr 

Ovo je naravno nepotpuna lista i nove inicijative javljat će se iz dana u dan. Molim vas isto tako da imate obzira i strpljenja kad zovete ove brojeve. Puno kvalitetnih, vrijednih, stručnih i suosjećajnih psihologa se angažiralo da nam svima pomogne prebroditi ovu krizu i trenutačno puno ljudi traži pomoć. Vjerujte da daju sve od sebe i imajte razumijevanja ako se odmah neće moći javiti.

Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus, instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus

Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara