Sve što morate znati o internet ucjenama u Hrvatskoj

Sve što morate znati o internet ucjenama u Hrvatskoj
Ilustracija: Borna Filić/PIXSELL

CENTAR za edukaciju i prevenciju nasilja (CEPN) svakodnevno dobiva prijave slučajeva ucjene putem interneta te su tim povodom objavili upute o tome kako izbjeći ucjene na internetu.

Prenosimo njihovu objavu.

"Centar za edukaciju i prevenciju nasilja 2016. godine ozbiljno je pristupio slučajevima online ucjena. Putem društvene mreže Facebook počinitelj uputi videopoziv žrtvi s ciljem samozadovoljavanja, a koji se potom snima od strane počinitelja. Odmah slijedi ucjena i iznuda prilikom čega počinitelj traži određeni iznos novca kako neprimjereni sadržaj ne bi objavio javno. Iznosi se kreću od 50 eura pa do 3500 eura. U 2017. godini prema podacima koje smo prikupili, u Republici Hrvatskoj ovakvom vrstom prevare počinitelji su prihodovali oko 80 tisuća eura, a do danas smatramo da je taj iznos učetverostručen.

Prema nekim pokazateljima procjenjuje se da je na području Republike Hrvatske na dnevnoj bazi izvršeno preko dvije stotine ucjena i na tu brojku dodaje se jedna trećina ponovljenih ucjena."

Kako ne postati žrtva ucjene

"Kako smo u tekstu naveli, ucjene se događaju na društvenoj mreži Facebook, a proces je jednostavan; dobijete zahtjev za prijateljstvo te ako ga prihvatite instantno kreće dopisivanje između počinitelja i žrtve. Ono se pak odvija na jako lošem hrvatskom jeziku od strane počinitelja i ponekad je teško odgonetnuti što počinitelj piše. Nakon nekoliko minuta žrtva zaprima videopoziv koji rezultira virtualnim samozadovoljavanjem. Cijeli videopoziv se snima. Nakon prekida poziva, počinitelj od svoje žrtve zahtjeva određeni novčani iznos kako snimljeni materijal ne bi objavio javno.

No, navedeni scenarij je vrlo jednostavno izbjeći. Počinitelj se koristi profilom koji za profilnu fotografiju ima osobu ženskog spola i uglavnom su to osobe izuzetno privlačnog izgleda. Prilikom zaprimanja zahtjeva za prijateljstvo od takve osobe jasno se vidi da uglavnom počinitelj i žrtva nemaju zajedničke prijatelje, a profil počinitelja uglavnom ne sadrži nikakve detaljne informacije niti je ažuriran na dnevnoj bazi. Imena takvih profila uglavnom su nejasna tj. toliko su komplicirana da ih ne znamo ni izgovoriti pravilno.

NAPOMENA: Profilna slika i ime profila mogu jasno otkriti da se radi o prevari.

Ako pak prihvatite zahtjev za prijateljstvo i odlučite stupiti u kontakt s osobom, obratite pažnju na sljedeće:

Poruke koje šalje počinitelj su nečitke, nejasne i gramatički neispravne. Vrlo je jednostavno zaključiti da se počinitelj koristi alatom za prijevod (Google Prevoditelj i drugi). Poruke su kratke i sastoje se od raznih nejasnih pitanja. Dopisivanje traje jako kratko i nakon njega slijedi videopoziv.

NAPOMENA: Poruke su pisane na jako lošem hrvatskom jeziku što je indikator prevare jer se po svojoj prirodi korisnici služe svojim materinjim jezikom ili eventualno engleskim jezikom. Prijevod na loš hrvatski jezik znak je prevare. Videopoziv nakon tek nekoliko razmijenjenih poruka također je indikator da se radi o prevari.

Nakon kratkog dopisivanja slijedi videopoziv od strane počinitelja u kojemu se traži od žrtve da se samozadovoljava. U ovom naputku ne moramo dalje opisivati slijed događaja.

NAPOMENA: Videopoziv dolazi svega nekoliko minuta od prihvaćanja zahtjeva za prijateljstvo. Jasan znak da se radi o prevari. Naime, upravo videopoziv koji se pojavljuje svega nekoliko minuta kasnije je "zaštitni znak" ove organizirane grupe prevaranata."

Što ako postanem žrtva ucjene?

"Centar za edukaciju i prevenciju nasilja uz pomoć Operativnog Centra odlučio je ispitati što se dogodi kad postanete žrtvom ucjene. Evo što smo napravili:

Koristili smo 50 profila (kreirani još 2014. godine za potrebe Operativnog Centra) na društvenoj mreži Facebook s ciljem da i sami postanemo žrtva ucjene te smo tako stupili u kontakt s grupom počinitelja. Koristili smo se već dostupnim videozapisima kojima smo se "predstavljali" tijekom videopoziva. Počinitelji nisu znali tko smo i koje su naše namjere. Nakon završenog videopoziva stizale su nam poruke u kojima se navodi kako moramo uplatiti određen iznos u protivnom će naš video biti objavljen javno (također prijete da će video poslati našim prijateljima na spomenutoj društvenoj mreži). Naravno, nije nam palo na pamet izvršiti uplatu, nego gledati što će se tada dogoditi.

Naš cilj je bio pronaći način kako proći ovu situaciju bezbolno i bez pristanka na ucjenu (uplatu novca), a da pri tomu "naš" videozapis ne bude objavljen. Pokušavali smo na razne načine; molili smo da se sadržaj ne objavljuje, govorili smo da imamo djecu i da nam novac treba za školovanje i slično, ali nisu ni najmanje marili za naše molbe.

Kako smo potrošili sve ideje, jednu smo ipak ostavili za sam kraj - blokiranje. Da, zvuči jednostavno i smiješno, ali i besmisleno. No, upalilo je!

Zadnja "linija obrane" bila nam je pokušaj blokiranja počinitelja s ciljem da mu se onemogući bilo koja mogućnost daljnje komunikacije s nama. Iako je izgledalo da to neće funkcionirati jer se počinitelj nastavio javljati s drugih korisničkih računa (zahvalni smo mu na tom mega nepromišljenom potezu), nastavili smo daljnje blokiranje. Pričekali smo 24 sata od zadnje blokade i čekali da počinitelj objavi sadržaj. Dva dana čekanja i ništa. Ni traga ni glasa počinitelju. Tada smo shvatili da se ovaj potez zapravo isplatio i ne samo to; ovaj način spasio je mnoge žrtve u 2017. i 2018. godini (žrtve koje su se javile CEPN-u)", stoji u objavi Centra za edukaciju i prevenciju nasilja.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara