Vojni analitičar za Index komentirao konačnu propast prodaje aviona F-16

Vojni analitičar za Index komentirao konačnu propast prodaje aviona F-16
Foto: Hina

IZRAELSKO izaslanstvo predvođeno generalnim direktorom Ministarstva obrane Udijem Adamom u četvrtak je na sastanku u Zagrebu obavijestilo ministra obrane Republike Hrvatske Damira Krstičevića da Izrael ne može ispuniti obveze iz dogovora o nabavi 12 zrakoplova F-16 Barak.

Da je Izrael službeno izvijestio hrvatsko Ministarstvo obrane da ne može dobiti odobrenje Sjedinjenih Država za isporuku zrakoplova F-16 Barak Hrvatskoj, potvrdio je ministar obrane Damir Krstičević

Time je postalo potpuno jasno da je posao oko kupovine borbenih aviona do kraja propao. 

Komentar konačne propasti nabave aviona koja se nazivala poslom stoljeća potražili smo od analitičara portala Obris - obrana i sigurnost Igora Tabaka. 

Vojni analitičar: Ovo nažalost nije neočekivano, iako su se hrvatski dužnosnici do kraja suzdržavali od sumnji

"Nažalost, izjava izraelskog direktora Ministarstva obrane nije bila neočekivana, iako su se hrvatski dužnosnici do zadnjeg suzdržavali od pokazivanja sumnji, već je neko vrijeme jasno da je ovaj posao u velikim problemima i da od realizacije neće biti ništa. Činjenica da do 4. siječnja nisu postignute garancije između SAD-a i Izraela usmjerila je daljnji razvoj te priče. Ovaj hrvatski rok do 11. siječnja je bio više formalna stvar. Bez dozvole i sudjelovanja originalnog proizvođača teško je moglo biti govora o bilo kakvoj daljnjem poslu", objasnio je za Index Tabak. 

Pitali smo ga je li sada vrijeme da Krstičević, koji je nabavu aviona predstavljao kao svoj glavi politički projekt, podnese ostavku.

Tabak o Krstičevićevoj ostavci: Ako ništa drugo, treba se postaviti pitanje političke odgovornosti, a tu su i troškovi koji su veliki

"Činjenica je da se sada i službenom potvrdom o propasti hrvatskog javnog natječaja postavlja pitanje, ako ništa drugo, političke odgovornosti, ali i s druge strane i sumiranja troškova koji su usprkos tvrdnjama hrvatskih dužnosnika veliki. Tu govorimo o većem broju putovanja u zemlje regije, i države koje su nudile borbene zrakoplove, dakle Izrael i SAD, jednako kao i o stotinama radnih sati koje su stručno povjerenstvo i druge nadležne službe utrošile u pripremu natječaja, prikupljanje i ocjenu ponuda te pripremanje ugovora", rekao je Tabak. 

Tabak je odgovorio i treba li Plenković razmisliti o smjeni Krstičevića, ako ovaj već sam, kako je izjavio danas, ne vidi nikakvu svoju odgovornost za propali posao.

"O Krstičeviću treba pitati Plenkovića, o njemu ovisi njegova sudbina"

"Treba pitati Plenkovića. To su sve odluke koje treba iščekivati narednih dana sad kad je postalo službeno jasno da posao propada. Sudbina Krstičevića ovisi o premijeru. Ukupni odnosi s javnošću i informiranje javnosti o cijelom procesu su mogli biti bitno bolji  U svakom slučaju bilo bi grozno da nakon današnjih saznanja se Hrvatska vrati skroz na početak", odgovorio je Tabak. 

Pojasnio je i što se treba očekivati dalje kada je riječ o nabavi borbenih aviona nakon što je kupovina od Izraela propala. 

"Promišljanje posljedica ovog posla, jednako kao i kreiranje daljnjeg postupanja RH, sad je opet u rukama hrvatske vlade. Ako dođe do poništenja natječaja, a to je sasvim izgledno, bilo bi dobro da idući koraci budu prema novom, ozbiljnom i transparentnom natječaju koji bi ocijenio stanje na tržištu i na temelju iskustva treba postići najbolju cijenu. Nažalost, Hrvatska nema puno specijaliziranih kadrova. Tu će biti vrlo teško ocijeniti učinak svih tijela koja su radila na ovome i koja bi trebala raditi u budućem procesu", zaključio je za Index vojni analitičar Igor Tabak. 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara