"Dvornikovi" koji nisu "Osbourneovi"
PROTIVNICI globalizacije u Hrvatskoj ne trebaju u potrazi za argumentima ići dalje od domaćeg TV-tržišta, koje u sebi kao da sadrži ekstrakt svega onog najgoreg u modernom transnacionalnom kapitalizmu - bezdušna i beskrupulozna utrka za profitom koja uništava tradicionalne vrijednosti, individualizam, kreativnost i, u krajnjoj liniji, kvalitetu proizvoda.
Gotovo svi najpopularniji, najrazvikaniji ili najskuplji TV-projekti na tri hrvatska TV-programa u stvari ništa drugo do više ili manje "ušminkane" kopije TV-proizvoda koji su se potvrdili na stranim tržištima i za koje se televizijski producenti, u nedostatku vlastitih ideja, nadaju da će ih hrvatska publika prihvatiti isto onako kao što je bila prihvatila originale. Tako smo u posljednje vrijeme, uz licencna izdanja "Big Brothera", "Milijunaša", "Pop idola" dobili i hrvatske varijante Oprah Winfrey, "South Parka" i "Prijatelja".
Red je, dakako, došao i na "Osbournove", popularni MTV-jev reality show, koji se s vremenom pretvorio u jedan od najzanimljivijih kulturnih fenomena našeg doba - ne malo dostignuće za nekoć revolucionarnu TV-kuću koja se u posljednje vrijeme ne može pohvaliti naročitom originalnošću programa.
Naizgled suluda ideja da zaboravljena, ostarjela i potrošena rock-zvijezda servira kao senzacija putem uvida u privatni život njega i njegove obitelji se ne samo višestruko isplatila MTV-ju, nego i samom Ozzyju Osbourneu, koji je ponovno postao zvijezda, a u tri godine emitiranja su ikonama današnjeg svijeta postali i članovi njegove obitelji.
Svakome tko prati zbivanja u Hrvatskoj posljednjih nekoliko godina je jasno da je postojao samo jedan čovjek koji bi za RTL Televiziju mogao učiniti ono što je Ozzy Osbourne bio učinio za MTV. Dino Dvornik i njegova obitelj se gotovo savršeno uklapaju u taj kalup - neosporno talentirana zvijezda koji je već prošao zenit karijere, stvarni ili navodni problemi s zloupotrebom raznih supstanci, požrtvovna supruga i buntovna kći-tinejdžerica.
Sudeći po prvoj epizodi nove serije, čini se da oni koji su gledali "Osbourneove" ipak neće osjetiti "deja vu". Dijelom je to zbog Dina Dvornika koji je kao lik ipak bitno drukčiji od Osbournea, a dijelom je to zbog nastojanja produkcije da korištenje tuđe matrice ne bude previše očito. RTL Televizija je, izgleda, naučila na greškama nekih drugih TV-emisija koje su izlet na Mljet htjele prodati kao pustolovinu na superegzotičnoj lokaciji, odnosno voditelje kvizova kao superzabavljače u rangu Lettermana i Lenoa.
"Dvornikovi", pak, inteligenciju hrvatske publike neće vrijeđati nastojeći im prozaičnu hrvatsku stvarnost prodati kao nekakav glamour nedostupan običnim smrtnicima. Obitelj Dvornik će kamere dovesti u stan, a ne u holivudsku vilu. A dijalozi i mini-drame koje se, namještene ili spontane, odvijaju pred tim kamerama se tiču prozaičnih stvari kao što su novac ili odgoj djeteta. Obični gledatelj se s ljudima koje muče takvi problemi daleko lakše može poistovjetiti nego s negdašnjim ikonama svjetskog rocka.
Ono što možda najviše treba pohvaliti kod "Dvornikovih" jest upravo to što je, možda daleko više od drugih emisija slične prirode, ukotvljena u hrvatskoj stvarnosti. Ispod zabavne glazure reality showa se lako može vidjeti kako se i ispod blještavila hrvatske estrade krije običnim Hrvatima previše dobro poznata priča o besparici i nesigurnoj budućnosti.
Ta priča, koja se itekako mogla nazrijeti u dijalozima koje Dino vodi sa Danijelom, svoju potvrdu i nalazi u samom konceptu showa. Što bi drugo, uostalom, natjeralo negdašnje hrvatsko estradno božanstvo da se upusti u tako naporan, ponižavajući i riskantni pothvat poput izlaganja kamerama reality showa?
Ostaje za vidjeti hoće li se takav rizik isplatiti, odnosno hoće li ovaj reality show, koji na prvi pogled izgleda daleko bliže stvarnosti nego showu, biti previše gorka pilula za hrvatsku publiku.
Dragan Antulov
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati