Pedeset godina Citroena DS

Piše:
ponedjeljak, 11.4.2005. 14:04
Smanji veličinu slova Tekst Povećaj veličinu slova

Pedeset godina Citroena DS

PRVOG DANA listopada sada već davne 1955. godine u izložbenom centru Grand Palais u Parizu, novi automobil došao je na automobilsku scenu. Posjetioci i novinari iz svih krajeva svijeta gledali su Citroen DS u divljenju. Automobil je bio potpuno drugačiji od svega što se dotad moglo vidjeti.

Zamjena za model Traction Avant učinila je svi ostali automobili na salonu izgledali su staromodno. Svojevrsno čudo automobilskog dizajna kreirala su dva čovjeka koje je vrbovao Andre Citroen. Andre Lefebvre bio je inženjer i praktičar s iznimnim smislom za tehniku, a specijalnost mu je bilo polje aerodinamike. S druge strane Flaminio Bertoni bio je prije svega umjetnik, slikar i kipar.

Njegove linije bile su diktirane s izabranim tehničkim solucijama, dok njegov dizajn odražava usku povezanost između korisnosti i skladnosti, funkcionalnosti i estetike. Udobnost i sigurnost bile su već ključne vrijednosti Citroena, a ostale su sve do danas.

Pedeset godina je prošlo od premijernog predstavljanja Citroëna DS koji je zauzeo pripadajuće mjesto u svjetskoj povijesti automobila, odmah uz bok još dva Citroënova legendarna modela, Traction Avanta i 2CV («spaček»).

Automobil koji se pamti

DS je dizajnersko djelo u najprofinjenijem smislu te riječi. Spoj umjetnosti i prakse, razlog je zbog kojeg se i nakon pedeset godina još uvijek divimo ovoj savršenoj sintezi između oblika i funkcionalnosti.

Automobil je jedinstven, ne samo po svom vanjskom stilu, već i po osobitoj unutrašnjosti. Vozači imaju pristup savršeno ugrađenim tipkama, bez dizanja ruku s upravljača, a forma komandne ploče koja prirodno pada, dopušta ulazak svjetlosti i naglašava dojam prostora. Posebna pažnja posvećena je ergonomiji. Tako su unutrašnje ručke na vratima bile potpuno novog dizajna, koji je omogućavao krajnje jednostavno korištenje.

Korisna tehnologija

DS je izniman i po svojoj tehnologiji. Revolucionarizirao je automobilske standarde u pogledu ovjesa, držanja ceste, kočenja i upravljanja, te je prvi automobil koji je naprednu tehnologiju učinilo dostupnom svima.

 

Današnji automobili zahvaljuju mnogo Citroënu DS u pogledu udobnosti, kočenja i držanja ceste. Servo-upravljač, pomoć pri kočenju i zakretna svijetla samo su neki od detalja. Ipak, u središtu brojnih inovacija koje je Citroen DS nudio, bio je sustav visokog pritiska neophodan za hidropneumatski sistem ovjesa. Sustav je upravljao servo upravljačem i disk kočnicama, ovjesom, kao i mjenjačem s automatskom spojkom. U proizvodnji DS-a koristili su se tada još uvijek avantgardni materijali u serijskoj proizvodnji automobila, poput aluminija za izradu poklopca motora i plastike za krov.

U službi vlade

Dugo godina DS je bio službeni automobil ministara, župana i iznad svega za Generala de Gaulle-a. Upravo je on naručio specijalni DS za Elizejsku Palaču koji je napravljen u karoserijskoj radionici Chapron 1968. godine. Isti taj automobil je 1962. godine spasio život De Gaulle-u odvezavši ga neozljeđenog na avion usprkos činjenici da su dvije gume bile probušene.

Da je DS najprestižniji francuski automobil, pobrinuo se 1959. ponudivši "Prestige" izvedbu opremljenu prozorom između prednjeg i stražnjeg dijela, kao i radio telefonom.

Tijekom svoje dvadesetogodišnje karijere, u kojoj je proizvedeno 1.456.115 vozila, DS je postao kao svojevrstan tržišni standard, kojeg su ponosno vozili svi tipovi kupaca. Bilo je tu i izvedbi za specijalne namjene, kao što su ambulantna karavan izvedbu, taxi i najradikalnija od svih, servisna s mogućnosti prijevoza automobila.

Pobjednik na svim podlogama

Citroën je upravo s DS-om krenuo sa službenim sudjelovanjem Marke na prvom međunarodnom sportskom događaju, izgradivši ubrzo impresivnu pobjedničku karijeru. Omiljene discipline u kojima je ekipa sudjelovala s DS-om bili su reliji i dugotrajne iscrpljujuće vožnje kroz bespuća Afrike.


Tvrtka je bila inovator i u sportskim natjecanjima. Citroën je primjenio visoke profesionalne standarde za automobilska natjecanja, kao i po pitanju njihove organizacije. Marka je bila prva koja je ustanovila stvarne strukturirane odijele za sportska natjecanja koji su pripremali automobile, servirali iste i brinuli o vozačkim timovima do najmanjeg detalja.

Rezultat je bio neminovan, a DS je virtualno pobijedio svugdje. Osvojio je Monte Carlo Rally (1959 i 1966), Neige et Glace (snijeg i led) Criterium (1960, 1967), Tour of Belgium, Liege-Sofia-Liege (1961), Road Marathon, Tour of Corsica (1961,1963), Alps Cup i Marocco Rally (1969), a ne smije se zaboraviti nekoliko briljantnih sudjelovanja na Safariju Istočne Afrike i London-Sydney maratonu, te sličnom raidu Wembley-Mexico. DS je superiorno pobijeđivao na svim vrstama podloga – snijegu i ledu, pisti i asfaltu, a za njegovim upravljačem bili su najbolji vozači svih vremena.

Na francuskom, DS se izgovara «deesse» (božica), što je potpuno zasluženo značenje, koje ga savršeno opisuje. Njegova elegancija i modernost, više nije upitna.

Ključni datumi u životu Citroena DS

Listopad 1955: DS 19 predstavljen javnosti na salonu automobila u Parizu
Listopad 1956: Predstavljen ID 19, jeftinija i tehnički jednostavnija izvedba DS-a
Listopad 1958: Predstavljeni ID 19 u karavan izvedbi kao Familiale i Commerciale, te DS Prestige

 

Listopad 1960: Predstavljanje kabrioleta
Listopad 1961: Nova komandna ploča na DS 19
Listopad 1962: Novi aerodinamični izgled sprijeda i redizajn prednjeg branika
Rujan 1964: Predstavljanje luksuzne DS Pallas limuzine
Listopad 1965: Tržišno lansiranje modela ID&DS 21 sa motorom 2.175 ccm

Listopad 1967: Novi izgled sprijeda sa dvostrukim svjetlima, prvi puta serijski ugrađena zakretna svjetla koja prate okretanje upravljača
Listopad 1968: Nova komandna ploča, te predstavljanje ID&DS 20
Listopad 1969:  - D Special i D Super zamijenio je ID 19&ID 20. U model DS 21 ugrađen prvi serijski motor na svijetu s elektronskim ubrizgavanjem goriva. Proizveden milijunti primjerak DS-a.

Studeni 1971: Potpuno automatizirani mjenjač dostupan je kao opcija na DS 21
Listopad 1972: Komercijalizacija modela DS 23, koji je zamijenio DS 21 (motor obujma 2.347 ccm), ugrađen rasplinjač ili direktno ubrizgavanje goriva
Travanj 1975: Proizveden je posljednji D model, DS 23 injection Pallas – bio je to 1.330.755-ti primjerak, ali s uračunatom produkcijom izvan Francuske proizvodnja je zaključena s ukupno 1.455.746 proizvedenih primjeraka.

Komentari
Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.
Vezano
Vijesti  |  Tagovi
Najnovije
Podržite jedini hrvatski neovisni medij.
Molimo vas, ugasite AdBlock na Indexu.

U proteklih 15 godina Index.hr je pisao o Sanaderu dok su drugi mediji šutjeli. Pisali smo o Todoriću i Mamiću dok su im se drugi uvlačili u guzicu. Otkrili smo Linića i za to platili visoku cijenu. Index vam je pri tom potpuno besplatan.

Podržite jedini hrvatski neovisni medij gašenjem AdBlocka na Indexu te šeranjem naših članaka.

Hvala,


i redakcija Indexa
SAZNAJTE KAKO UGASITI ADBLOCK NA INDEXU